Sv: Säkerhetskrav för gasol
Saxat ur tidningen Husbil & Husvagn (OK-förlaget):
[FONT="]Läckagetest[/FONT]
[FONT="]Ett läckagetest görs vid det arbetstryck (30 mbar) som systemet är avsett för. Denna kontroll kan du göra själv med hjälp av en läckagetestare, monterad i husvagnen eller husbilen (”bubblar det inte så läcker det inte”), och du bör ta till vana att göra kontrollen varje gång du byter gasolflaska.[/FONT]
[FONT="]Täthetskontroll[/FONT]
[FONT="]En täthetskontroll görs med ett tryck (100 mbar) som är drygt 3 gånger så högt som arbetstrycket, med en speciell provningsutrustning och omfattar hela systemet – inklusive gasapparaternas kranar och tändsäkringar. Provet görs under 10 minuter, och under den tiden får trycket inte sjunka. En täthetskontroll, som dessutom ofta avslöjar svagheter som kan leda till framtida läckage, bör göras av fackman varje år.[/FONT]
[FONT="]Provtryckning[/FONT]
[FONT="]En provtryckning görs med ett tryck som är ytterligare 10 gånger så högt – alltså 1 000 mbar – och omfattar systemet fram till respektive apparats avstängningskran. En provtryckning görs på samma sätt som en täthetskontroll, och görs normalt bara vid nyinstallation eller större ombyggnad av systemet.[/FONT]
[FONT="]Bilprovningens kontroll falsk trygghet[/FONT]
[FONT="]Bilprovningens kontroll är i princip ett läckagetest. Systemet utsätts för arbetstrycket under 10 minuter, och under den tiden får det inte förekomma något tryckfall. Rent matematiskt borde Bilprovningens kontroll pågå i 111 minuter för att vara lika ”avslöjande” som en täthetskontroll, och ändå skulle den inte avslöja svagheter som kan leda till framtida läckage.[/FONT]