• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Säkerhetsbälten i bakåtvända säten

F

F.d. 24321

Guest
I vår Frankia 570 kan vi ha, och är godkänd för, åtta passagerare, inkl förare. Fem platser är framåtvända bältade, inklusive förarhytten, tre är bakåtvända.

Jag funderar på att sätta in tvåpunktsbälten i de bakåtvända sätena, men funderar på nack- och fördelar. Men även om lagen säger något om det.

Någon som har några synpunkter?

Mvh
Roger
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Säkerhetsbälten i bakåtvända säten

På besiktningen sa dom att man aldrig ska vara bältade om man åker baklänges pga. skaderisken.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Säkerhetsbälten i bakåtvända säten

På besiktningen sa dom att man aldrig ska vara bältade om man åker baklänges pga. skaderisken.

Argument för det?

jmf bilbarnstolar där bakvända (med heltäckande stöd för hela kroppen inkl huvud) är säkrare, även austronaterna sitter väl "bakvänt"?


Logiskt så borde en stor yta = ryggstödet vara betydligt bättre än den minimala yta ett bälte har, viktigt dock med nackstöd.
 
F

F.d. 8541

Guest
Sv: Säkerhetsbälten i bakåtvända säten

Vid en kollision i färdriktningen är det väl okey att sitta obältad som baklängesåkande. Men vad händer vid en påkörning bakifrån eller en avåkning/rundslagning?
kan inte vara fel med bälten även för de baklängesåkande:wink:
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Säkerhetsbälten i bakåtvända säten

Det som är problemet:

Man kan inte bara montera dit ett bälte på en plats som saknar.

Eftermonterar du ett bälte måste det också klara av gällande krav gällande hållfasthet, infästningar mm.

Att det skulle vara farligare att ha bilbälte på en bakåtvänd plats har jag mycket svårt att förstå????

Tänk på att allt som sägs på bilprovningen behöver inte vara sant. De är ett vinstdrivande aktiebolag och ingen lagstiftande myndighet eller ett forskningsinstitut.

Eller som den gamla skrönan inom åkeribranschen... Att en ljuskälla under 5W inte skulle räknas som lampa =)

:wub:
 
F

F.d. 7967

Guest
Sv: Säkerhetsbälten i bakåtvända säten

Jag har varit inne på diverse websidor och försökt få fram vad som gäller för säkerhetsbälten i personbilar klass 2, men det är inte möjligt att få fram ett entydigt och koncist svar på frågan om alla passagerare måste sitta bältade under färd.
Själv tycker jag att det borde vara lag på att det skall finnas bälten på alla platser, men man hör folk påstå att det inte förhåller sig så.
:confused:
Att det skulle innebära en ökad risk för skador om man använder säkerhetsbälte vid färd med ryggen mot färdriktningen verkar ju inte klokt.

Finns det någon klubbmedlem som kan reda ut vad lagen säger i denna fråga och om det finns någon bestämmelse om från vilken årsmodell eller liknande, som det skall finnas säkerhetsbälten på alla passagerarplatser?
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Säkerhetsbälten i bakåtvända säten

När du åker personbil eller lastbil med mera

Alla som åker i personbil, lastbil, på tre- eller fyrhjulig motorcykel eller moped med karosseri ska sitta på en plats med bilbälte, om det finns en sådan plats, och ska använda bältet. Föraren, annan ombordpersonal, ledsagare och ledare för en grupp ska se till att passagerare under femton år använder bilbälte eller annan särskild skyddsanordning.
Huvudregeln för barn är att barn som är kortare än 135 cm ska använda en särskild skyddsanordning, det vill säga babyskydd, bilbarnstol, bältesstol eller bälteskudde istället för eller tillsammans med bilbältet.

Det finns två undantag. Barn som är tre år eller äldre och kortare än 135 cm får åka i ett fordon trots att det inte är möjligt att använda en särskild skyddsanordning vid tillfälliga transporter under korta sträckor. I sådana fall ska barnet använda bilbältet om det är möjligt och får inte sitta i framsätet i en personbil eller lätt lastbil. Det andra gäller barn som är yngre än tre år. Undantaget gäller vid tillfällig färd i taxi under korta sträckor och under förutsättning att barnet inte sitter i framsätet.

Antalet passagerare regleras i registreringsbeviset.

Antal bälten regleras i samband med typbesiktningen.

Vill man ha fler bälte blir det en ny typbesiktning.
 
F

F.d. 25401

Guest
Sv: Säkerhetsbälten i bakåtvända säten

I min husbil en LMC Liberty -07 som är reg. för 4 pers. inkl. förare, där finns soffor utan bälte för bakre passagerare där man åker i sidled.
Jag åkte in på Svensk Bilprovning, fick till besked att det är fullt lagligt.
Det är bara personer som åker framåtriktade som behöver bilbälte.
mvh sunearthur :music-icon:
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Säkerhetsbälten i bakåtvända säten

Skriv "bälteskrav" i sökfunktionen. I inlägg #5 (david) finns en länk som kan sprida lite ljus över vad som gäller.
(t.ex. att de som sitter och åker sidlänges ej behöver vara bältade)
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Säkerhetsbälten i bakåtvända säten

Jag trodde att det var antalet bälten som avgjorde hur många passagerare man fick ta med, därför var jag glad över att det var bälten på de två bakåtvända platserna i våran husbil. Modellen finns nämligen utan bälten på de bakvända platserna också.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Säkerhetsbälten i bakåtvända säten

Jag har fått den uppgiften att dom som sitter i färdriktningen skal ha ett 3 punktsbälte och dom som sitter medryggen mot färdriktningen skall ha minst ett midjebälte. Man får inte sitta i sidled under färd.
Detta beror på årsmodellerna då lagen har skärpts under åren.

Du skriver 8 platser inclusive förare tänk på att du måste ha D licens om du kör mer än 9 personerinclucive förare. Över 9 personer blir det en buss.
 

elegancen

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetsbälten i bakåtvända säten

I våran burstner har vi två platser bakåtvänd och där är det trepunksbälten det är ju lite mer jobb att montera sådana men det är ju säkrare om olyckan skulle va framme. Man brukar ju vara rädd om lasten.:rolleyes:
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.667
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetsbälten i bakåtvända säten

Berzell, om du tänker montera bälten i din bil och behöver fästen så såg jag bland annonserna här på HBK att det var ett par i Eskelstuna som har ett till salu. Jag tycker mig känna igen modellen från vår Pössel 2win, eller Adria. Sen om det passar till dina behov, det har jag ingen aning om!
Lycka till.
// Göte J
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Säkerhetsbälten i bakåtvända säten

Jag har fått den uppgiften att dom som sitter i färdriktningen skal ha ett 3 punktsbälte och dom som sitter medryggen mot färdriktningen skall ha minst ett midjebälte. Man får inte sitta i sidled under färd.
Detta beror på årsmodellerna då lagen har skärpts under åren.

Du skriver 8 platser inclusive förare tänk på att du måste ha D licens om du kör mer än 9 personerinclucive förare. Över 9 personer blir det en buss.


Enl. svenska regler gäller tydligen det som står under §5 i länken som man finner i "bälteskrav" inlägg #3 (david)

dvs de som åkler baklänges och sidlänges behöver ej vara bältade.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Säkerhetsbälten i bakåtvända säten

Tittade i mina gamla anteckningar 2år gamla.
Jag hade fel med midjebälte för bakvända platser, men inte kör jag någon utan bälte.
Dett gäller Sverige:

Generella krav av utformning
Utnyttjade platser ska ha sits och ryggstöd av stabil konstruktion.
Särskilda krav på framåtvända platser
Framåtvänd plats ska ha godkänt bilbälte. Snurrfåtölj jämställs här med framåtvänd plats.
Bakåtväda platser
Bakåtvänd plats ska ha ett högt och stabilt ryggstöd, som ger gott stöd åt rygg och skuldror, samt
nackstöd. Dessa kan vara demonterbara.
Antal Bilbälten
I lätt lastbil av 86 års modell och senare gäller bälteskrav även i bodel för passagerarplatser som är
vända i färdriktningen. Höftbälte är tillräckligt..
Infästning av bälten
Infästningspunkter för bilbälte ska normalt vara provade. Fästpunkterna ska sammanlänkas och
belastas i
färdriktningen med en kraft av mer än 2 ton. Ett sådant prov är mer eller mindre förstörande och
således svårt att utföra av en "egenbyggare". Om fästpunkterna dimensioneras så kraftigt att man
subjektivt kan bedöma och med en enkel hållfasthetsberäkning kan visa att kraven uppfyllts, behöver
prov inte utföras för enstaka byggen. Observera att eventuella avlänkningar t ex vid bakkant på
sittdyna även måste klara påkänningarna. Avlänkningar får heller inte vara så utformade att de kan
skada bältesbandet.


Sedan gäller i Sverige. Fastställande avantal passgerare.

Konventionella sittgrupper i en husbil behöver inte klassas som passagerarplatser. Oftast önskar man
emellertid att få ett visst antal sittplatser fastställt och då tillämpas följande:
· Bortsett från sittplatser framme i förarhytten får antalet passagerare i boutrymmet uppgå till
högst det antal det finns bäddplatser för. Önskas fler krävs regelrätta passagerarsäten och
klassificering som personbil måste övervägas. Denna begränsning av antal passagerarplatser
behöver inte tillämpas på medelstor och stor husbil där ingen tveksamhet råder beträffande
husbilsklassificeringen.
· Med bäddplats menas i dessa sammanhang ett utrymme av minst 180 x 60 cm. En av
bäddplatserna kan bestå av en barnsäng med måtten 160 x 40 cm.
· Saknas bilbälte på framåtvänd plats är detta liktydigt med att boutrymmet inte är inrättat för
persontransport. Plats på bakåtvänt och längsgående säte får således komma i fråga först i
andra respektive tredje hand.
 
Toppen