• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Säkerhet wireräcken?

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Vi var igår på väg norrut på E22 i närheten av Västervik på en 2/1 väg med wireräcken när vägen var delvis blockerad. Det visade sig att en söderut körande, mötande personbil gått rakt igenom wireräcket, krockat med en norrut körande, bil och fortsatt igenom wireräcket som avgränsar vägrenen och stannat i diket. Vi körde på den sidan med dubbla körfält så den mötande bilen som bara hade ett körfält måste ha gjort en kraftig vä.sväng för att gå igenom båda räckena. Räckena såg på platsen ut som uppdragna trädgårdsplattor med stolpar. Jag har tidigare haft stor tilltro till styrkan på wireräckena men inser att klarar dom inte av en personbil hur skall dom då klara av en sladdande husbil??
Det var inte halt p.gr.av nylagd asfalt på platsen. Folk på olycksplatsen så vi smög förbi.
Åke

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Säkerhet wireräcken?

Låter som om farten har varit väldigt hög. Då hjälper nog bara betongmurar.

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027

I Danmark bruges de ikke længere på grund af stor usikkerhed.

I stedet bruges plader, som uhelds bilister kan glide af på, uden at gå igennem rækværket.

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022

För ca ett halvår sedan åkte vi ett tio-tal personer på väg hem från en konferens.

Utanför uddevalla fick en lastbil i mötande fil punktering.

Min kamrat som satt i första bilen hade nog mer eller mindre brunt i byxorna, lastbilen krängde över i hans körfält, låg där ca 50 meter och gick sedan tillbaka tack vare wireräcket till sin fil. Hade räcket inte funnits hade den tagit med sig kompisens bil, och troligen dom två, tre efter.

Tyvärr skadades en annan kamrat allvarligt då en liten lastbil stannade på vägen nått hundratal meter bakom, som sedan blev påkörd bakifrån av våra bilar. Alla överlevde denna gång, och vi är alla övertygade att wireräcket sparade deras liv i dom första bilarna.

Mitt val står klar....

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022

Det var inte halt p.gr.av nylagd asfalt på platsen. Folk på olycksplatsen så vi smög förbi.
Åke

Hmm, jag vet inte hur det är förankrat, men det kan inte vara detta som varit orsak. Att plattorna i läggningsprocessen mjukar upp fästena?

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027

Her er et eksempel på autoværn med stålplader:

sw.1.1-01.png

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Mellan Vänersborg & Trollhättan har det hänt några ggr att bilar har gått rätt igenom wireräcken. MC-organisationer har klagat på att dessa räcken är en risk för mc-förare så man kan fråga sig om Vägverket inte borde tänka om & använda en annan variant, kanske avbärare av stål som i Danmark. En liten kostnad om man ökar säkerheten. Pengar måste det finnas eftersom man sätter upp 200 nya fartkameror i år med ambitionen ytterligare 200-300 årligen framöver. "Kostnaden kan uppgå till 500 miljoner eller mer än så över de nio åren. Det beror på hur det tar sig ut framöver, säger Johan Frilund, som är vd i Sensys som levererar fartkamerorna fram till 2022".

Bennie

F

F.d. 24697

Guest

Omkomna på svenska vägar har knappast i modern tid varit så lågt som nu. Mycket av detta troligen att vi fått fler skilda körfält. Det som kanske inte är helt bra med dess är att vid 1fältsväg är det knappast någon möjlighet att "köra av vägen" vid ev. fordonsfel. Händer det en LB där så är vägen blockerad. Borde finnas mer vägren. Har själv upplevt fältet blockerat och ambulans fick svårt komma fram.

F

F.d. 24697

Guest

Mellan Vänersborg & Trollhättan har det hänt några ggr att bilar har gått rätt igenom wireräcken. MC-organisationer har klagat på att dessa räcken är en risk för mc-förare så man kan fråga sig om Vägverket inte borde tänka om & använda en annan variant, kanske avbärare av stål som i Danmark. En liten kostnad om man ökar säkerheten. Pengar måste det finnas eftersom man sätter upp 200 nya fartkameror i år med ambitionen ytterligare 200-300 årligen framöver. "Kostnaden kan uppgå till 500 miljoner eller mer än så över de nio åren. Det beror på hur det tar sig ut framöver, säger Johan Frilund, som är vd i Sensys som levererar fartkamerorna fram till 2022".

Bennie

Tror du Bennsan att MC förare klarar sig bättre om de kör in i ett stålräcke som är stumt än i ett varjerräcke som "töjer" sig. Klart är att kör en MC in i vilket som så vill inte jag sitta på Hojen. Farkameror, ja det är nog till för de som kör efter skyltarna, vildhjärnorna som trafikerar våra vägar, och det är inte få de bryr sig inte. Påverkade, utan körkort, oregad. bil och så vidare.

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Inte är det väl många MC-förare som gillar wireräcken. Jag har alltid känt en obehagskänsla när jag kör där det finns sådana. Bättre med betong eller stålräcken.
Åke:mcride:

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Tror du Bennsan att MC förare klarar sig bättre om de kör in i ett stålräcke som är stumt än i ett varjerräcke som "töjer" sig. Klart är att kör en MC in i vilket som så vill inte jag sitta på Hojen. Farkameror, ja det är nog till för de som kör efter skyltarna, vildhjärnorna som trafikerar våra vägar, och det är inte få de bryr sig inte. Påverkade, utan körkort, oregad. bil och så vidare.

Om du tar & studerar konstruktionerna så inser du snart att avbärarräcket gör att MC'n inte hakar fast vilket helt klart wireräcket gör. Därav kritiken från MC-organisationer.

Bennie

Toppen