• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Rymligaste husbilen?

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Vilka "normalhusbilar" är rymligast inuti egentligen?
Funderar lite på ett snäpp större än den Rimor 69P 2011 vi har idag.

Vilka "vanliga" husbilar, alltså INTE bussar eller amerikanska slide-outs el dyl, är störst invändigt? Tänker mig uppåt runt 9m, hel- eller delintegrerat. Även alkovbilar skulle kunna funka.

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025
Sv: Rymligaste husbilen?

Hej LasseG!
Jo på din fråga så svarar jag Adria Coral 670 SL 2010!
Enligt min hustru så är jag en riktig samlare, men i våran husbil är där "fortfarande" många i princip tomma utrymme!
Men du kan tro jag kämpar!!
mvh!

roslagen

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
1232
Medlemskap
2023

Hej Lasse!
Har köpt en Burstner Elegance I710 8.30 lång med stort garage och dubbelgolv och ca:900 kg lastvikt.
Hur mycket plats som helst, stor toa och dusch.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Eura Intergra 850 har en massa skåp, jättegarage samt ett 50cm högt dubbelgolv.
Den går troligen aldrig att fylla för normala människor. Här pratar vi många kubikmeter i stuv.:) Lastvikten är också ganska hög men lär ändå bli ett problem med all den platsen:)

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Alltså, det är inte mer utrymme för prylar jag är ute efter, utan stor boyta.
Gott om plats att röra sig på så att säga.
Glömde även skriva att queensbed är ett krav, samt sköna stolar/soffor att ligga och titta på TV i! En bil för skitväder, så att säga!

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Vi har beställt en Burstner Aviano 875G (Made for Sweden) så när lika stor som Elegancen och lika fin i mitt tycke och billigare

Senast ändrad:
J

Jimbo

Guest

Jag har inte varit in i någon rymligare än Frankia I800 FD med sina 205 i inre takhöjd.
Dubbelsängen på vänster sida bak och inga nivåskillnader. 8 personer ryms runt bordet eller 4 liggande =) Stort svängrum i kök och luftigt utan massa trånga gångar.

Bilen som smäller högre än den tycker jag är Concorde Liner 1090 ms Lounge...vilken har samma planlösning + en extra dinett och således + 4 passagerare till.... Men å andra sidan är det en annan prislapp också!

Men smaken är som baken..... de flesta husbilar har en inre takhöjd om 195 cm (även nya Frankia) så där kan jag inte stå raklång bredvid en taklucka =(

F

F.d. 17770

Guest

Hej.
Vi har tittat runt mycket nu inför vårt första köp så det jag har att komma med är kanske lite teoretiskt. Men vi har fastnat för Mclouis Mc-4 serien. En väldigt rymlig bodel med sköna soffor.
MVH Torbjörn

leif46

HBK Medlem
Kommun
Habo
HBK-Nr
2207
Medlemskap
2025

Hej Lasse!
Har köpt en Burstner Elegance I710 8.30 lång med stort garage och dubbelgolv och ca:900 kg lastvikt.
Hur mycket plats som helst, stor toa och dusch.
Hej har också en Burstnen I710 å vi saknar inget det är den bästa h-bilen..Köp en sådan så blir DU nöjd....

Senast ändrad:

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Alltså, det är inte mer utrymme för prylar jag är ute efter, utan stor boyta.
Gott om plats att röra sig på så att säga.
Glömde även skriva att queensbed är ett krav, samt sköna stolar/soffor att ligga och titta på TV i! En bil för skitväder, så att säga!

Gokväll

Sannoligt Concorde Charisma 890 M, mycket tack vare att hela instrumenbrädan är framflyttad ca 40cm, och framstolarna är utflyttade mot sidorna med en bredare mittgång mellan. Mycket rymlig om man väljer lounge modellen.

Hejs

Claes 105

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Concorde Carisma og Niesmann Flair har begge flyttet instrumentbrettet ca. 40 cm fremover mot frontrutan og med sine 240 brede hus gir de mye gulvplass før innredningen settes inn. Ett sovkammer med midtstillt Q-bed tar mye plass, bed på tvärran gir maks dagplass på bekostning av bekvemligheten med midtstillt Q-bed. En spennede modell var Flair 8000F 2006 til 2008 - midtstillt Q-bed i eget kammer med 2 dører til badet!

Den nye Flair 8000CFB har mye av det samme problemet som resten av Q-bed modellene - en ekstra "gang" ved fotenden av senga som bruker opp ca 40cm av bilens lengde.

Takhøyde inne på 205 burde gi rom for de lange :rolleyes:

Toppen