• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

RYGGSKOTT....Vad att göra?

Ami

HBK Medlem
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
681
Medlemskap
2025
Sv: RYGGSKOTT....Vad att göra?

Jag har lite dåligt med diskar i ländryggen och fått beskedet att göra följande:
Då jag ändå tar fram is till wiskeyn så ta även en enkel eller dubbel plastpåse samt ett glas. Lägg den is som önskas till wiskeyn i glaset, ta resten av isen plastpåsen, en handuk, och lägg dig på mage med handduken på ryggen och ispåsen på den på det onda stället i tjugu minuter. Vila lika länge och fortsätt med kylbehandligen i tjugeminuters pass. Under vilan, drick wiskey, det hjälper!
Ha det så trevligt!!!
BOH HBK681

Kurt & Ingbrith

FD HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1369
Medlemskap
2023

Hej!

Maxdos av Tiparol och Alvedon ,och sedan stavgång, brukar hjälpa om det bara är ett vanligt ryggskott.
Man får stå ut en vecka sedan brukar det gå över.

Lycka till reviera

F

F.d. 29925

Guest

Det knepiga i sammanhanget är att den drabbade är beredd att ta till vilka medel och även kostnader för att bli av med besvären.

(och när man vet det kan man nog tjäna en och annan krona på en "behandling")

KuMaNi

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029

Tycker du ska prova med spikmatta. Använder det själv vid besvär med ryggen.

matta.jpg

Senast ändrad:

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Det största bekymret är vår dåliga sjukvård. Diagnos dag 1 hade undanhållit mycket smärta och samhällelig kostnad. Allmänläkarna oftast okunniga, och väntetiden till ortoped flera månader (stategin är kanske att man skall bli bra under tiden). I princip gäller det att skilja mellan en muskelbristning i ryggen och en inklämd nerv i ryggraden. Behandlingen är naturligtvis beroende av diagnos.

Om man inte kan få diagnos snabbt så gäller nog vad min ortoped en gång sa då jag frågade om sjukgymnastik kunde hjälpa: "Ta det lugnt för fan, gör inget, vila bara". Receptfria smärtstillande och antiinflammatoriska medel är inte fel.

När det gäller snöskottning tror jag min gamla vapendragare till internmedicinare har rätt: "Snöskottningen skall göras av frun, det håller hjärtinfarkten borta från mannen och osteoporosen (benskörhet) borta från frun".

Håkan

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Hej . Ja ont i alla former har vi säkert alla ,MEEEN har detta med Husbilsklubben att göra.
Vissa inlägg har humorn i sig men kanske det finns andra forum att dela detta med.
Ja nu får jag säkert shit för detta men va f-n Under markisen får man.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Den jugoslaviska byråmetoden hjälper mot ryggskott och ibland Ischias. Verkar ofelbart och omedelbart!

Att påstå att ryggskott inte bör dryftas på ett husbilsforum tycker jag är helt galet eftersom just mycket husbilskörande faktiskt kan ge skador i ryggen som kan utvecklas till ryggskott. Lyckligtvis finns då den den jugoslaviska byråmetoden som ger omedelbar bot.

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 3297

Guest

Beklagar dina problem!
Efter att ha genomfört senare hälften av min värnplikt som "malaj" p.g.a. dålig rygg
och därmed "kånkat" timmer, skottat snö och sandat gångar så har jag lärt mig att
"de flesta" lyfter med helt FEL teknik. Man böjer sig i nedre delen av ryggen och belastar
korsryggen felaktigt och alldeles för mycket. Diskbråck kommer på direkten!

Istället bör/skall man böja knäna och lyfta med benmusklerna!

Nu tyx ju redan "skadan vara skedd" så nu är det bara att promenera MYCKET!
Jag vet vad jag talar om. 10 år efter lumpen oppererades jag för diskbråck och kunde
sedan gå rakt igen!
Då var det nästan ovant. :rolleyes:

atlantis

FD HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
200
Medlemskap
2023

Den jugoslaviska byråmetoden hjälper mot ryggskott och ibland Ischias. Verkar ofelbart och omedelbart!

Att påstå att ryggskott inte bör dryftas på ett husbilsforum tycker jag är helt galet eftersom just mycket husbilskörande faktiskt kan ge skador i ryggen som kan utvecklas till ryggskott. Lyckligtvis finns då den den jugoslaviska byråmetoden som ger omedelbar bot.

Jappe
Hej Jappe! Vad är den jugoslaviska byråmetoden? Hur utföres den?
Atlantis:eek:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Atlantis!

Den jugoslaviska byråmetoden!

Aldrig mera ryggskott tack vare den jugoslaviska byråmetoden!

Beskrivning på hur den jugoslaviska byråmetoden fungerar:
  • Häll i dig en flaska Slivovitz!
  • Stoppa in fötterna under en byrå!
  • Gör några snabba sit-ups!
  • Gå till bingen, släng dig i densamma och sov ruset av dig!
Orsaken till att man bör stoppa in fötterna under en byrå (gärna tung sådan) är att de personer som får ryggskott oftast har en tyngdpunkt som ligger långt över lågvattenmärket (Plimsoll) vilket betyder stor bukstinnhet och fågelben och skulle då sådana personer försöka göra sit-ups så skulle resultatet bara bli en vältning bakåt varvid den botande effekten helt skulle utebli.

Slivovitzens funktion i detta sammanhang är dess smärtstillande egenskaper! Det gör väldigt ont att göra sit-ups när man har ryggskott!

Obs! Avslöja aldrig att du känner till den jugoslaviska byråmetoden för din husläkare för då kommer han omedelbart att förkasta metoden! Skulle folk i gemen börja använda sig av den jugoslaviska byråmetoden så skulle det kunna innebära ett betydande patientbortfall för många läkare och därmed minskande inkomster för dessa herrar och damer!

Jag vet att detta fungerar för jag har själv provat denna metod efter en resa med ett fruktansvärt ryggskott genom Europa till det forna Jugoslavien på det glada 80-talet. Har inte haft ryggskott sedan dess, bara Ischias men det är ju lättbotat i varje fall för mig. Släng alla gamla skor med hårda sulor och köp skor med mjuka sulor i stället.

Dr emeritus Jappe

F

F.d. 15591

Guest

Lägg dej på den sidan du har ont,sedan vrider någon som är stark axeln till höger,bålet till vänster hårt,vänd och gör lika dant axel och midja skall vridas åt olika håll.hälsningar kiroprakatorn

F

F.d. 410

Guest

Under 90-talet hade jag stora problem med ryggvärk i ländryggen. Jag jobbade mycket och satt mycket i bilen (tvungen pga nystartat företag). Vid tre tillfällen gick det så långt att jag fick kalla på ambulans, på den tiden när dom ställde upp med dylik transporttjänst. Första gången hade jag turen med att en god vän fanns på akuten och han visste hur det skulle lösas. Jag fick en rejäl dos morfin och somnade in direkt. Dagen efter vaknade jag och kände ingenting. Detta upprepades dom andra två gångerna men då fick jag tjata mig till morfinsprutan efter som gode vän slutat på sjukhuset.

Han förklarade för mig att när smärtan börjar så drar lårmuskeln omedvetet i bäckenet för att kompensera sen blir det en ondcirkel. Vid varje tillfälle har det konstateras att det skiljer flera centimeter på benlängden därför att bäckenet är snett. Hur som helst så tar morfinet bort smärtan och lårmuskeln slappnar av bäckenet återgår.

Så vad jag lärt mig är att lårmuskeln är en stor orsak till problemet. När jag känner minsta antydan till ryggont sträcker jag ut denna genom att ligga på golvet med ett ben i taget så vinkelrätt som möjligt ( går bäst vid en dörr) så att man känner att det drar i lårmuskeln. Detta gör jag flera gånger om dagen.
DOCK! detta skall göras i förebyggande syfte, gör det INTE när du har problemen.

Jag är ingen läkare men mig har det hjälpt, det är nu 12 - 13 år sedan jag fick åka ambulans men tur är väl det för idag skulle dom aldrig ställa upp.

Snöskottning är ett gissel för ryggen, därför köpte jag mig en snöslunga.

Anders

Senast redigerad av en moderator:

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Hej igen!

Tack för alla svar och tips!

Det känns bäst när jag är uppe och går, värst när jag sitter.

Har nu i 2 kvällar provat att inta Wiskey/Rom.

Inte blev det bättre, men betydligt roligare!!!

Kommer nog att ta sin lilla tid det här.

Vet inte riktigt vad jag skall göra åt eländet, får väl avvakta bara och hoppas att det släpper.

Ha det gott

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Hej!

Detta är ju inte bra!!!!

Jobbigt som f-n rent ut sagt.:eek:

Har beställt tid idag hos en Naprapat i Kinna.

Får se om han kan hjälpa mig lite!

Återkommer

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Sorgset när inte lite ädlare drycker hjälper..........fast gladare blir men ju.
Krya på dig
Hälsningar Bror

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Hej!

Nyss hemkommen från Naprapaten.

Helt underbart känns det redan.
Uppmjukning, Värmebehandling & Kylbehandling gjorde tydligen gott.
Massage på knutar på musklerna gjorde lite ont men gjorde verkligen nytta.

Ska inte slå på stora trumman ännu, men mycket bättre känns det onekligen.:)

Sedan lite träningsgymnastik så..........

Ha det gott.

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021

Hoppas du blir bra så Gustav får höra på dig???. Ja vi andra med.
Skall köpa hem lite gaffa....
KRYA PÅ DIG

e träff 031.JPG

Toppen