• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

RYDS BILGLAS AB

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Har kört med en spricka i vindrutan i flera år på passagerarsidan. Men nu i våras så var där en skada i siktfältet som sprack upp rejält när jag körde och det var kallt ute. Då det närmade sig besiktning så ringde jag mitt försäkringsbolag och hörde vart jag skulle lämna bilen. Fick till svar att det var Ryds som gällde, undrar om detta inte är hämmande av konkurrens. Har tidigare lämnat till Carglas.
Så här ser det ut när jag lämnar bilen.
Bild 1.jpg
När jag betalt självrisken och fått nycklarna och närmade mig bilen så såg jag att den antennen på höger framskärm hade en konstig vinkel. Gick fram till den och pillade på den och fick den i handen. Man hade dragit i sönder den och man valde att inte säga ett skit och bara stoppat ner den i hålet. Fick då tag i platschefen och drog ut honom och visade honom skadan, han fundera några sekunder men han tog sig på att dom var skyldiga.
Bild 2.jpg
Inne i bilen såg det ut så här. Kamera och spegel hänger i sina kablar. Man hade fått slå av hållaren till bakspegeln med bildskärm i och där var ju glasrester kvar på den så den kunde man ju inte montera. Fick den löst intejpad. Blev ombedd att köpa ny hållare så skulle dom limma dit den. Denna hållare finns inte som reservdel utan då måste man köpa spegel, kamera och elektronikbox.
Bild 3.jpg
Samt lite lackskador på köpet.
Bild 4.jpg
Man har haft så bråttom så man glömde kvar sin kvalitetsrapport i bilen.
Bild 6a.jpg
Så här fick jag min hållare tillbaks.
Bild 8.jpg
Efter jag hämtat bilen så fixade jag det själv. Det var varken svårt eller tog lång tid. Vilka verktyg som krävdes syns på bilden.
Bild 9.jpg
Men det kan väl inte vara meningen att man själv skall göra det när man har bilen på verkstad. Ryds har betalat en ny antenn och jag körde till en annan firma som monterade den och det står dom för. Skärmen har man rubbat och vaxat åt mig. Men man slösade några timmar för mig för att få detta gjort.
 

Pooldigger

HBK Medlem
Inlägg
164
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
17367
Medlemskap
2024
Vilket Ryds var det?
Har fått tid på Heleneholm själv.
Hoppas att dit byte inte är gjort där
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Hmm,- det kändes fel att trycka på Gillaknappen. Jag gillar naturligtvis inte detta du råkat ut för men jag gillar att du berättar för oss!
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
564
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Tråkigt att råka ut för klåpare ! Tyvärr inte ovanligt. Hoppas att Du fick ordning på allt.

WillerWalle
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
När min ruta sprack valde jag att byta ut den. Jag betalade 1500:- i självrisk & fick en ruta utan repor & blästermärken. Jag slapp också en massa krångel & extraarbete som det blev i det här fallet & det var det värt.
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Har kört med en spricka i vindrutan i flera år på passagerarsidan. Men nu i våras så var där en skada i siktfältet som sprack upp rejält när jag körde och det var kallt ute. Då det närmade sig besiktning så ringde jag mitt försäkringsbolag och hörde vart jag skulle lämna bilen. Fick till svar att det var Ryds som gällde, undrar om detta inte är hämmande av konkurrens. Har tidigare lämnat till Carglas.
Så här ser det ut när jag lämnar bilen.
Visa bilaga 148702
När jag betalt självrisken och fått nycklarna och närmade mig bilen så såg jag att den antennen på höger framskärm hade en konstig vinkel. Gick fram till den och pillade på den och fick den i handen. Man hade dragit i sönder den och man valde att inte säga ett skit och bara stoppat ner den i hålet. Fick då tag i platschefen och drog ut honom och visade honom skadan, han fundera några sekunder men han tog sig på att dom var skyldiga.
Visa bilaga 148703
Inne i bilen såg det ut så här. Kamera och spegel hänger i sina kablar. Man hade fått slå av hållaren till bakspegeln med bildskärm i och där var ju glasrester kvar på den så den kunde man ju inte montera. Fick den löst intejpad. Blev ombedd att köpa ny hållare så skulle dom limma dit den. Denna hållare finns inte som reservdel utan då måste man köpa spegel, kamera och elektronikbox.
Visa bilaga 148704
Samt lite lackskador på köpet.
Visa bilaga 148705
Man har haft så bråttom så man glömde kvar sin kvalitetsrapport i bilen.
Visa bilaga 148706
Så här fick jag min hållare tillbaks.
Visa bilaga 148707
Efter jag hämtat bilen så fixade jag det själv. Det var varken svårt eller tog lång tid. Vilka verktyg som krävdes syns på bilden.
Visa bilaga 148708
Men det kan väl inte vara meningen att man själv skall göra det när man har bilen på verkstad. Ryds har betalat en ny antenn och jag körde till en annan firma som monterade den och det står dom för. Skärmen har man rubbat och vaxat åt mig. Men man slösade några timmar för mig för att få detta gjort.
Vilka stolpskott!! Bra att du tog hövdingen i örat och såg till att han styrde upp det.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Vilket försäkringsbolag var det ? Tog dem lackskadan också med tanke att du var tvungen att anlita såna amatörer. Så att jag inte har samma bolag , för då ska jag byta.
Mats
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Trist att dom klantade till det men samtidigt bra att dom ändå tog sitt ansvar och löste allt utan större knot. Det är värre när det stås och blåljugs rakt i ansiktet på en.

När det gäller prylar som sitter i rutan och som inte är originalmonterade får man räkna med att man kanske får lösa det själv om det inte är lätt att flytta över. Jag lossade mitt dashcamfäste själv innan jag lämnade in bilen bara för att inte riskera att någon stressad mek med våld skulle "råka" bryta sönder det så jag måste köpa ett nytt.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Pooldigger. Hänger inte ut den aktuella verkstaden då dom inte kan ge sin syn på saken här. Men det var inte Heleneholm i alla fall. En verkstad i Malmö Lund området var det.
MatsMari. Det framgår av mitt inlägg. Men det har ingen betydelse har jag förstått nu i efterhand då dom inte får hämma konkurrensen.
För kännedom, försäkringsbolaget skiter fullständigt i detta. Trots jag informerar dom så pytsar dom ut försäkringstagarnas pengarna för jobbet. Det är jag som är beställare för jobbet och får ta striden.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Vi kan alla råka ut för att de firmor vi anlitar inte gör ett bra jobb, det innebär inte att alla gör ett dåligt jobb. Jag har använt företaget till min ena personbil och jag är nöjd. Finns säkert inte en firma, oavsett vad de gör som någon kund inte är nöjd med.

Klart man blir frustrerad när något sådan händer, men det innebär inte per automatik att alla Ryds är dåliga.
 

foxizz

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
17119
Medlemskap
2024
Jag är inte speciellt nöjd med Ryds, byte rutan före året fick hem bilen dagen efter upptäckte jag en spricka i underkant, så tillbaka med bilen igen fick vänta två veckor på ny ruta pga påsken, sedan åkte vi till hundutställning i Norrköping på vägen dit lossna plast biten bredvid rutan, fick stanna på motorvägen och hämta biten som tur va den hel, stanna till vid Ryds i Norrköping som själva undra vem som hadde monteret pga det fanns ingen clips kvar (ska finns 4)
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Roger67 Angående icke original monterade grejor så kan det vara så. Men den information har jag inte fått. Och inte ens tänkt tanken då jag fått bytt vindruta på denna bil några gånger tidigare men då på Carglas. Dom gångerna fick jag tillbaka bilen som jag lämnade den.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag tror säkert dom gör så gott dom kan och dom flesta löser löser det säkert om det går med en rimlig arbetsinsats. Jag vet inte men gissar att deras ersättning från försäkringsbolaget är fast och mest beroende på bilmodell och ruttyp.. Då kan det nog gå rätt fort när grejerna skall bytas och om något går sönder och det saknas reservdelar blir det liv på kunden.
Dom borde givetvis fråga när man lämnar bilen om det sitter något extra monterat i rutan men inte heller jag har fått frågan när jag lämnat in våra bilar.
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Jag har påpekat förut att man måste se upp i handlingarna om försäkringsbolaget tvingar dig att anlita ett visst bolag. Fick erbjudande idag på våra personbilar från Svedea där man skriver "reparera på valfri verkstad". Detta är i mitt tycke ett självklart val så länge det gäller seriösa företag. För övrigt önskar jag att HBK kontrollerar om vi inte kan få en offert från CC-försäkringen. Hälsningar Göran Hellman
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Aktuell information. Jag har varit på en annan verkstad där man monterade en ny antenn åt mig och den fakturan tog Ryds Bilglas. Därefter så körde jag till glasverkstaden och dom rubbade och vaxade båda framskärmarna. Sedan var det slut med välviljan där, skrev då till ARN för första gången i mitt liv och jag har precis fått besked om att jag får ersättning för den tid och milersättning jag begärt.
 
Toppen