• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Ryck i ratten vid gaspådrag

Ronny Johannesson

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Ronneby
Hej! Min Hobby 600, årsmodell 2002, har börjat rycka i ratten när jag gasar i lägre hastigheter. Kan det vara drivknutarna som börjar ge upp? Den har gått 11000 mil, och det hörs inga missljud när jag svänger. Ska man i så fall byta hela drivaxlarna eller bara knutarna?
 

Ronny Johannesson

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Ronneby
Tack för dina tankar. Bilen är helt nybesiktigad och då fanns inget glapp i några leder. Det känns som att bilen rycker fram och tillbaka när jag gasar i låga hastigheter och det försvinner helt i farter över 50. Därav min tanke om drivknutar, troligen då de inre.
 
F

F.d. 22252

Guest
Hej Ronny, du har rätt det är yttre drivknutar som är problemet om du känner att det tuggar i styrningen.
Beträffande vad du ska byta så kolla priserna på en hel drivaxel eftersom det kan löna sej att byta som den är eftersom det blir timtid på att byta en delad.
Om du är osäker leta upp ett ställe där du kan köra höger vänster med fullt rattutslag ev med lite handbroms samtidigt. Gör om samma baklänges så vet du läget. Ibland kan det vara en god ide att byta bägge om man kan få ett bra pris. Helst då skriftligt. Alla gillar inte att man skaffar delarna själv de vill tjäna mer pengar.
 

Ronny Johannesson

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Ronneby
Hej Ronny, du har rätt det är yttre drivknutar som är problemet om du känner att det tuggar i styrningen.
Beträffande vad du ska byta så kolla priserna på en hel drivaxel eftersom det kan löna sej att byta som den är eftersom det blir timtid på att byta en delad.
Om du är osäker leta upp ett ställe där du kan köra höger vänster med fullt rattutslag ev med lite handbroms samtidigt. Gör om samma baklänges så vet du läget. Ibland kan det vara en god ide att byta bägge om man kan få ett bra pris. Helst då skriftligt. Alla gillar inte att man skaffar delarna själv de vill tjäna mer pengar.

Tack, det är vad jag misstänkte. Man kan ju köpa billiga drivaxlar från t ex skruvat, men håller de tillräcklig kvalitet? Priserna varierar från nån tusenlapp upp till ca 3000:- och jag misstänker att en originaldel kostar åtskilligt mera. En drivaxel borde man väl kunna byta själv om man är någorlunda händig?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Hadde dette når de inde knutene ble utslitt, det er da tid for å bytte hele akslen. 11000 mil passer med hva jeg hadde som levetid på indre knuter. Yttre ble byttet etter rundt 6000 mil. Yttre kjenner en ved napping i sving ved lav hastighet, indre ved endring i pådrag. (Allt etter minne fra før 2005).
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej
Det är säkert en drivknut som har gett upp.
Hade samma fel för 15 år sen.
Skakade i ratten vid gaspådrag.
Byte ut vänster drivaxel.
Blev påkörd på en parkering, drivknuten gick då sönder.

Jag har aldrig växeln i efter det på parkeringar när vi handlar.
Åke
 
Toppen