• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ruttplaneringsverktyg

goranjoh

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27149
Medlemskap
2024
Hej, Vad använder ni för ruttplaneringsverktyg ?.
Har försökt använda Garmin Basecamp för att sedan lätt kunna föra över till min Garmin GPS.
Upplever att denna inte är användarvänlig. finns det något bättre.

mvh
Göran
 
F

Fd.16159

Guest
Vill man ha ett rent ruttplaneringsprogram i datorn där man jobbar helt offline så är alternativen få. Garmins Basecamp är ett av dem. Programmet har en inlärningströskel, långsamt, minneskrävande och egenheter som kan ta tid att förstå. Gpx ruttfiler skapade i andra program kan få andra körvägar i Basecamp t.ex.

Online ruttplanerare finns det gått om. Google, Here, ViaMichelin är några. Planerar man en rutt i Google så går det att få ut en gpx fil som kan importeras till en Garmin gps.
Bristen med online ruttplanerarna är generellt att man kan inte styra exakt hur man vill åka. Man kan lägga till några delstopp men man har ingen riktig kontroll över hur rutten blir.

Navappar för mobil är betydligt bättre på det här. Locus Map, CoPilot, TomTom och flera andra reder ut riktigt avancerade ruttplaneringar. Det brukar gå att få ut en exporterad gpx eller kml fil som man kan använda till sin Garmin gps om man vill.
Bara man är medveten om att när den är i Garmin gpsen så kanske den inte är exakt likadan som i mobilappen
Det beror oftast på att kartunderlaget skiljer mellan Garmin och mobilappen så när vägarna beräknas kan någon av dessa saknas i den andra. Det här kan även gälla i Basecamp om man inte har samma kartversion som i gpsen

Så kontentan är om man vill göra sina rutter för Garmin gps så är det bästa att göra dem i gpsen direkt. Basecamp som nr 2 och andra alternativ därefter.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
och Garmins gamla (som jag tycker bättre om) är Mapsource
Håller med om att det är mycket enklare att skapa rutter i MapSource.
Tyvärr ansluter MapSource till GPS-en via en serieport och de flesta av dagens GPS-er ansluts via USB.
Det går dock bra att skapa rutten i MapSource och kopiera den till GPS-en via BaseCamp.

Jan-Olov
 

goranjoh

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27149
Medlemskap
2024
Hej och tack för infon,jag är ute efter ett offlineverktyg så att jag kan planera resa på en större skärm än mobil.
jag får försöka komma över tröskeln med Basecamp och hoppas att det går smidigare ju mer man använder den.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Hej och tack för infon,jag är ute efter ett offlineverktyg så att jag kan planera resa på en större skärm än mobil.
jag får försöka komma över tröskeln med Basecamp och hoppas att det går smidigare ju mer man använder den.
Som viggoboy skrev så tycker jag det äldre programmet MapSource är lättare att använda. Om man har installerat Google Earth på datorn så har MapSource kvar funktionen Visa/Google Earth så att man kan få upp en satellitbild över området och ofta möjligheten att gå ner på gatunivå för att se hur platsen ser ut.
Problemet med Mapsource är att det endast använder serieport för överföring av data till GPS-en men det går att komma förbi genom att också ha BaseCamp startat och GPS-en ansluten. Markera rutten i MapSource, kopiera den och gå över i BaseCamp så kan man klistra in den på minneskortet i GPS-en.

På nedanstående länk hittar du MapSource för nedladdning.
Download mapsource for windows 10 64 bit for free

Jan-Olov
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Basecamp är ett hopplöst krångligt program som jag helt gett upp att använda, de gånger jag använder Garmin navigatorer så är det mycket lättare att göra det direkt i GPS:en.
 

goranjoh

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27149
Medlemskap
2024
Jo, tanken var att använda min Garmin GPS.
Jag har nu lyckats skapa en rutt och fått över den till min GPS,
Jag skall inte ut och resa förrän till våren så jag vet inte hur bra det kommer att fungera.
Tittade lite snabbt på mapsource men det ser ut som samma GUI så jag tittade inte djupare på detta.

jag har fått ett tips om Sygic men inte hunnit titta på den.Är det så att man inte använder "riktiga GPSer längre utan använder någon typ av platta och kör Sygic/Waze/google map...
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Jo, tanken var att använda min Garmin GPS.
Jag har nu lyckats skapa en rutt och fått över den till min GPS,
Jag skall inte ut och resa förrän till våren så jag vet inte hur bra det kommer att fungera.
Tittade lite snabbt på mapsource men det ser ut som samma GUI så jag tittade inte djupare på detta.

jag har fått ett tips om Sygic men inte hunnit titta på den.Är det så att man inte använder "riktiga GPSer längre utan använder någon typ av platta och kör Sygic/Waze/google map...

Jo, jag anser att "riktiga" GPS:er är att föredra, det finns ett flertal orsaker som jag inte går in på här. En sak som ligger lite utanför ämnet är att jag tycker att TomTom navigatorerna på senare har gått om Garmin. De har en helt överlägsen trafikinformation, är lätta att ändra en planerad färd under en pågående resa (när man stannat) och deras ruttplaneringsverktyg My drive är till skillnad från BaseCamp lätt att hantera. Vidare så har de mycket bättre vägval om man använder mindre vägar (på de större vägarna är de likvärdiga). Sen har Tele Atlas (TomTom:s kartor) mycket bättre uppdatering av det mindre vägnätet. Sedan Garmins Navteq-kartor blev Here har de blivit mycket sämre, det minder vägnätet verkar de inte uppdatera alls längre. Jag uppdterade en Garmin-enhet (ny karta) för några dagar sedan och där fanns inte med vägar som byggdes för 10-15 år sedan och vägar som stängdes i samband med det finns fortfarande kvar, den som söker adresser där kommer aldrig att hitta dem eller att den visar vägar som inte finns.
Nu vill jag inte säga att Garmin enheterna är dåliga, det är de inte alls och kör man på större vägar är de likvärdiga, än om de helst vill hålla sig på motorvägar trots att det kan bli flera mils omväg.
Själv använder jag både Garmin och TomTom i olika situationer men jag tycker helt klart att Garmin har blivit akterseglade.
 

goranjoh

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27149
Medlemskap
2024
Tack för svaren.

Jag skall tänka på detta om jag köper en ny GPS.

När det gäller navigations-appar så undrar jag hur dessa fungerar om man har IPAD utan GPS (har hört att de som inte har simkort inte heller har GPS).
Fungerar det att koppla upp IPAD mot sin mobil?
Fungerar dessa appar med gammal IOS (har en gammal IPAD 1 med simkort)
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Googlade runt lite för att se vilka möjligheter som finns att få en rutt från Google Maps till en Garmin GPS
Mina förutsättningar är att jag använder en dator med Windows 10 och Google samt har en Garmin 770 GPS
Det är många steg, men det funkar
  1. Starta Google Maps
  2. I pannkaksmenyn uppe till vänster välj "Dina platser"
  3. Välj "kartor"
  4. Längs ner välj "Skapa karta"
  5. Under sökrutan markera knappen "Lägg till vägbeskrivning"
  6. I ruta A väljer jag startpunkt <Malmö Opera>
  7. I ruta B skriver jag <Tobisviks Camping Simrishamn>
  8. Sedan väljer jag "Lägg till destination och får upp ruta C där jag skriver <Reningsverket Ystad>
  9. På kartan dyker rutten upp
  10. Längs upp till höger i fönstret trycker jag på menyn och väljer "Exportera till KML/KMZ"
  11. Välj att ladda ner Hela kartan - ingen markering av rutorna
  12. Nu får jag i "Hämtade filer" en fil som heter "Namnlös karta.kmz"
  13. Nu startar jag Garmin BaseCamp där jag skapar en ny lista som jag markerar
  14. Under Menyn "Arkiv" väljer jag "Importera till Ny lista" och söker upp kmz-filen som hämtats
  15. I listan finns nu de kartpunkter jag valt samt ett fotspår av rutten
  16. Markera kartpunkterna och högerklicka för att välja "Skapa rutt ...."
  17. När rutten är klar så anslut GPS:en till datorn
  18. Under Menyn "Enhet" välj skicka Ny lista till enheten
  19. Koppla loss GPS:en starta den och under Appar öppna "Reseplaneraren"
  20. Efter några minuter dyker rytten upp
 
Toppen