• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rusty Gun tar upp global uppvärmning?

F

F.d. 6238

Guest
Han tar upp en sak som jag precis hade tänkt att skriva om, fast på Svenska. Ursäkta mig R.G. Om det var någon som tittade på Uppdrag granskning i kväll så är det de program jag syftar på.

Där kommer det fram att Nötdjursuppfödningen står för hela 18% av "växthuseffekten".
Skall bli mycket intressant att se Korna med sina skyltar både där fram och bak med märke att "avgasskatten" är betalt för exempelsvis tredje kvartalet.
Jag antar att dom måste skicka ut skattelapparna ett par gånger om året eftersom skatten måste bli mycket dyr på dessa "fordon".

Skulle kanske räkna med att en Ko kommer att kosta 15 eller 20 000:- i miljöavgift, eller vad nu dom skall döpa skatten till. Sedan får man väl inrätta en typ av besiktning som Veterinärena skall utföra varje år.

Hur man skall lösa detta med "skrotningsavgiften" får man väl vänta och se. Om dom skall utskrotas tidigare än 18 mån. blir det väl en extra avgift på "skrotningen"

Sedan när man har satt i sig en biff får man väl använda
"avfallet" till uppvärmning och då blir det en extra avgift för utsläppen, både från det som kommer ut ur "avgasröret" på oss själva och på annat sätt. Då har man ju kommit fram till ett bra sätt att ta betalt för "JIPPOT" och då tycker åtminstone Jag att vi kan befrias från Dieselskatt och annat JÄVEL---- som dom har hittat på.

Detta var min spontana reaktion efter programmet, eller Vad tycker Ni??????
hls Kurt i Monica o Kurt.
:confused::confused::confused::confused:

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14038

Guest
Sv: Rustu Gun tar upp global uppvärmning?

Det verkar som att ni som jag är hjärtligt trött på dessa domedagsprofeter, nu kommer det nog snart att vi bör gå före alla andra länder och visa den rätta vägen och slakta alla gräsätare och slänga köttet.

Man blir bara så jä--la trött så nu åste jag lägga mig ner.

Hls Laika.

F

F.d. 14038

Guest

Du har alldeles rätt Kölis, men undrar när jag sitter här hur länge det ska dröja innan man konstaterar att alla hund och kattägare är miljöbovar som håller sig med söta och fina sällskapsdjur.

Jägarna som skuter ute i skogar och på fällt får nog snart börja använda pilbåge igen också.
Gud vad trött jag blir, måste lägga mig ner igen och sluta ögonen.

Hls Laika

CarthagoAnders

HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2025

skatten? dom får ju eu-bidrag för sin djurhållning/köttproduktion
Ölandsbonden i programmet tyckte ju inte det var något problem att gödselstacken läcker ut växthusgaser, vill man ha en ordentligt lördagsfylla får man väl gå hit o ta ett par djupa andetag tyckte han :(

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool:Man kan inte tro att det är sant ,att dom på fullt allvar gör försök att minska utsläppen från nötboskapen med olika preparat.

Men det som retar mig mest är nog ändå attityden som politikerna uppvisade ,dom ville inte överhuvud taget ta i problemet, utan envist vidhöll man att det är bilismen som ska stå för kostnaderna.

Så den stora frågan för oss bilister är, hur ska vi bli rättvist behandlade med dom skatte pålagor som oavbrutet tynger ner oss.

Det sägs att alla sektorer skall ta sitt miljö ansvar, kan man då medvetet utelämmna vissa områden som kan vara lite kontroversiella för dom som bestämmer.

Det verkar för mig som det är lättare att beskatta en oidentifierbar massa, än att beskatta en grupp som får bidrag att fortsätta att stå för 18 % av koldioxidutsläppen i värden.

Kurt & Ingbrith

FD HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1369
Medlemskap
2023

Hej !
En stor jordbrukstraktor med tillkopplad gödseltunna på sådär en 15-20 ton är ju näst intill skattebefriad vad det gäller fordons,väg och dieselskatter.Medan en liten personbil med partikelfilter äldre än -05 betalar över 6000:- eller, rätta mej om jag har fel.

Reviera

F

F.d. 3727

Guest

Undrar lite över varför alla gamla bilar (veteraner) är skattebefriade. Om vi håller våra husbilar vid liv tillräckligt länge så blir vi väl oxå skattebefriade, eller? Förvisso bara vägskatt men ändå pengar.
Nu blir jag nog manglad ner i asfalten av någon jänkare från femtitoalet, ja ja det tar jag då. Föresten så kanske det sitter en miljönisse bakom ratten.

Glada från Olle.

F

F.d. 4879

Guest

Ja, din husbil blir skattebefriad när den är 30 år gammal och ska väl besiktas vartannat år då tror jag då den räknas som veteranfordon och de har en körsträcka på under 100 mil om året om man slår samman alla sådana fordon. Du behöver heller inte ha vinterhjul på den då och kan även få dispans på halvljus dagtid.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Att ni orkar !!!???
Hör nog om detta överallt står just nu upp i halsen. Miljötänkande är nog tvunget men tjat om detta jämt och ständigt kan nog ha motsatt effekt. I alla fall på mig.

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Varför pratas det bara om köttproducerande djur. Pruttar inte en mjölko likadant frågade jag en expert efter programmet i gårkväll på deras chatt?

Fick detta något förvånande svar: Det är ju i grunden samma djur och efter att ha mjölkats färdig går dom till slakt och blir oxkött och oxfilé. Inte kan väl en ko bli oxfilé helt plötstligt, det måste det väl vara en oxe till? Eller har jag fattat helt fel?

Hur som helst, så tror jag att så länge dessa så kallade "experter" är köpta/avlönande för att visa en viss inriktning på sina "vetenskapliga undersökningar" så finns det ingen sanning. Innan den globala uppvärmningen varnades vi för en ny istid!

Jag lever här och nu och tänker forsätta njuta av husbilslivet utan att ha något som helst dåligt samvete för det, äta kött och må bra. Sparat på vatten och el har jag gjort hela livet och vi sopsorterar också! Ett litet strå!

Det finns lögn, förbannad lögn och statistik lärde mig en klok dam en gång i tiden.

Detta är min uppfattning.
Eva

F

F.d. 14038

Guest

Jag kan bara säga att du är en klok och mycket vis dam Eva, jag håller med dig till 100%.

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Kon är det enda djur som just i dödsögonblicket "byter" kön.
Det innebär att kons kött blir oxfilé mm.
Jag lånar AndersW:s avslutning, Så är det.

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2025

Från vanligtvis välunderrättat håll har det framkommit nya rön i de utredningar som gjorts ang vår ärtsoppa och bruna bönor. Eftersom stora gasmängder bildas av dessa maträtter måste dessa maträtter vara väldigt stora miljobovar.
Det är väl lika bra att sk(r)attskriva all mat som har fibrer. Kanske något för Mp att fundera på.

:yes::yes::yes::yes:

F

F.d. 8339

Guest

:twitcy::wideeyed:Det hjälper ju inte ens att bli vegetarian för då får väl vi miljöskatt på våra utsläpp oxå. För utsläpp de blir det på ett eller annat sätt.

P

.PGS Hymer

Guest

Är det därför det kostar 5:-att gå på toa på stan. CO-utsläpp avg.*L*

Bigge

HBK in Memoriam
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
4

Uppgifterna som kom på Rapport ikväll är att djur bidrar med 8 %

Man uppskattar det kött samt mat till djuren som importeras till ungefär 50 % till, då är vi uppe på 12 %

Inrikesflyget står för 1 %

Nog slår politikerna åt fel håll!

Bigge

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

EU-parlamentet - lobbyismens högborg i Europa!

Jappe

Senast ändrad:

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

Jag hittade en artikel på nätet: MOTOR-LIFE Today - Miljöpartiet i hetluften när sanningen om miljöbluffen avslöjas!

Visst... det är en partsinlaga och en känga till Miljö och Vänsterpartiet.
Men artikeln sätter fokus på en del intressanta saker som verkar tystas ner i den stora miljödebatten.
T ex paradoxen att oljan, som är en ändlig resurs, kommer att ta slut
samtidigt som det är förbränningen av oljan som är orsaken till den globala uppvärmningen.
Så vadå? Då är väl allt frid och fröjd? Utsläppen försvinner samtidig som oljan tar slut.
Och det ska viss ske rätt så snart enligt vissa debattörer :)

Toppen