• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ruskig bil

F

F.d. 4528

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 14
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 2,5 td 68kw
Årsmodell Chassie: Ospecificerad
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Globetrotter A642
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1991
Ämnesområde: Ospecificerat
Min bil har blivit ruskig men inte i den meningen att den har blivit skrämmande eller otäck, utan att den har börjat ruska/skaka.

Vid körning så började bilen ruska/skaka väldigt mycket, trodde först att ett hjul höll på att lossna så jag stannade för att kolla men alla hjul satt fast som de skulle och inga skador på däcken upptäcktes. Problemet uppstår endast med drivning på hjulen, kopplar man ur eller helt enkelt bara rullar så finns det inga skakningar. Har varit under bilen och tittat och det enda jag kan finna som skulle kunna vara orsaken är en bussning mellan växellådan och en rambalk. Det som är lite konstigt i det fallet är att det känns som att skakningarna kommer sidledes och bussningen tycks staga i längdriktningen och inte åt sidan.

Jag tänkte att jag skriver i forumet, kan ju tänkas att nån annan har haft liknande problem och eller kan komma med goda råd. Ska i allafall försöka få tag i en bussning och se om det är den som orsakar felet, om inte så ska den ju bytas ändå då den är väldigt dålig.

Hälsningar Kent

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025
Hej.

Kolla drivaxlarna kan vara fel på inre eller yttre knutar.Om du gör jobbet själv palla upp framhjulen på bärlänkarna så nära hjulen som möjlig.Koplla om det finns glapp samt att axlarna skall snurra jämnt när du vrider på hjulen, (inte kasta).

Ett litet tips från Jägarn.

F

F.d. 13858

Guest
Hej
Har du kollat upp däcken ordentligt. Jag hade ungefär liknande problem föreg. sommar och efter mycket funderande/undersökande av felorsaker så upptäckte jag till slut att gummit på hö framdäck på något sätt hade "delat" sig invändigt och det var en nästan osynlig "svacka" i däcket som gjorde det.

Ett tips.

Lennart

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025
Inre drivaxelknuten är slitenom häftiga vibrationer uppstår i 60km/h -85km/h och avtar vid farter över nittio?Tyvärr så måste man byta hela axel man kan inte byta enbart inre drivknuten.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
Jag hade liknande problem.
Dom problemen försvann inte förrän jag bytat drivaxlarna.
Det kan va en broms som ligger till, ett hjullager, p-ända, innre eller yttre styrled H V.
Mekonomen har en bra sida på nätet där du kan få ett begrepp på reservdelar och reservdelskostnader med hjälp av ditt regnr. Deras drivaxlar är också mycket billigare än fiats original och jag tror inte dom är sämre. Mina höll 8000 mil på en 03a 15-chassie och blev tvungen att köpa original, för det fanns inte andra till den årsmodellen.
Inre styrled finns inte hos Mekonomen men Micro bildelar har den.
Lycka till.
Krister.

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025
Fiats drivaxlar är uppbyggda så det går inte att enbart byte inre drivknut ,det man säljer är en tripod som sitter in i inre drivknutsklockan men med den
är det sällan några problem .

F

F.d. 4528

Guest
Tänkte tala om att jag nu har bytt båda drivaxlarna och problemet är därmed löst.
Får tacka för de svar jag fått och där de flesta angav att det var fel på axlarna.

Tack än en gång

Hälsningar Kent

Toppen