• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Rullmobils tekniska innovationer

F

F.d. 5085

Guest
Det var stort teknikmöte vid husbilsföretaget Rullmobil. Konceptet för den nya modellen Rullford 2009 skulle presenteras:
- Jaha, som alla vet strävar vi alltid efter att förnya oss och det är dags att låta de olika avdelningarna presentera sina innovationer för den nya modellen. Vi börjar med Vattensektionen!

- Ja, vi har funderat och kommit fram till att det inte finns någon anledning att ändra på ett vinnande koncept. Även i år har vi en lösning för färskvattentanken som går ut på att när man vill tömma den så skall man plocka bort soffans dynor genom att knäppa upp 22 olika knappar, fälla upp sätet och genom att hålla upp sätet med huvudet så kan man komma åt locket.
Det brukar skruva åt sig så ett verktyg är bra att ha och när man fått bort locket så är det bara att köra ner hela armen i det friska och iskalla vattnet och treva sig fram efter bottenpluggen. Den är förstås inte gängad utan genom att stödja sig med vänster hand mot ryggstödet samtidigt som man lutar kroppen mot fönstret och samtidigt håller upp ryggstödet med huvudet så har man god chans att både ta bort proppen och även att applicera det, åtminstone lite provisoriskt.
Bl a Kabe lär ha någon variant med kran utanför tanken men sådana lösningar är tekniskt komplicerade och vi har förresten många utsagor om hur Rullmobilägare känner igen varandra på de ovanligt rena och på vintern blålila högerarmarna. En sorts klubb som främjar sammanhållningen alltså.

- Vi tackar Vattensektionen för en väl genomtänkt lösning och går vidare till Trumaavdelningen.

- Tack. Även vi vill ogärna ändra på något som bevisligen fungerar och därför sitter manöverpanelen även i år vid golvet så att man måste ligga ner i fosterställning för att reglera värmen. Visserligen påstår kritiker att man måste ha ficklampa för att sköta knapparna men en sådan kostar bara några Euro jämfört med vad det kostar att sätta den högre upp där småväxta personer kan ha svårt att se den. Dessutom är många av våra kunder pensionärer och mår bara bra av lite gymnastik.
Något som vi är verkligt stolta över är att om det är under plus 5 grader så släpps vattnet ut ur varmvattenberedaren. Visserligen är det ingen risk för frost vid den temperaturen men man kan ju se det som en sorts halkvarnare?

- Lysande! Nu över till Elsektionen.
- Jaha, självklart är vi även här traditionella av oss och har även i år placerat de båda vipparmarna till säkringarna i garderoben. Finessen är att de pekar uppåt så att om någon slänger i något i garderoben så kommer de att trycka ner vipparmarna så att bodelen blir strömlös. Med lite tur kan det dröja åtskilliga timmar innan någon kommer på hur det är fatt och på så sätt sparas bodelens batteri.

- Jag är verkligen stolt över de tekniska landvinnigar vi gör samtidigt som vi håller på traditionerna och inte rusar i väg och ändrar på sådant som fungerar väl.
Husbilsägare är ett konservativt släkte som ogärna investerar runt 70 000 Euro i något som inte är beprövat och tillförlitligt. Det som dög för trettio sedan duger också i dag. Det är firmans motto!
-------------

Låter jag gnällig? Kanske, men ibland blir jag så less på mindre lyckade tekniska lösningar.....

Toppen