• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

rullgardiner

F

F.d. 16224

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: ducato
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 55 din
Årsmodell Chassie: 1990
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: fiat ducato
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1990
Ämnesområde: Inredning
:confused:Är det någon här som vet vad jag ska göra med mina rullgardiner vanliga kasettburna med 3 olika nerdragbara , som har fungerat perfekt tills nu när jag skulle ha upp dom i vår så går det inte att rulla upp dom ,hur jag än försöker

pyttan

F

F.d. 24435

Guest
hej, jag hade samma problem för ett tag sedan...plocka ut de små plastpluggarna som sitter i fönsterkarmens insida, där finns ett flertal sådana...därefter stjärnmejsel o skuva loss hela paketet, rengjör, smörj upp o sätt tillbaka

F

F.d. 25079

Guest
Hejsan,
Vad jag lärt mig skall rullgardinerna INTE vara nerdragna under vinterförvaringen, för då mattas fjädern i dem och då går det inte att rulla upp dem igen, hur man än försöker.
Det enda som hjälper är att montera ner dem och sedan spänna om fjädern i dem, den sitter under det ojämt formade hålet på ena eller andra sidan av kassetten som gardinen är monterad i. (brukar finnas flera sådana hål, ett för myggnätet och ett för mörkläggningsgardinen) "Pluggen" lossas med en skruvmejsel, var försiktig när den släpper, fjädern kan fortfarande ha en del inneboende kraft kvar i sig, det brukar sprätta till bara och sedan är den helt kraftlös. "Bara" att spänna igen och återmontera, hoppas det går bra. Lycka till

MVH
Stig

Y

Yjons

Guest
Efter en hel del krångel med gardinerna ersatte jag samtliga med persienner. Något jag rekommenderar till flera. För samma pris som den stora gardinen i bakfönstret fick jag persienner i samtliga fönster. Fungerar alldeles utmärkt. Speciellt bra om man står med kort avstånd, vill förhindra insyn och ändå se ut. Jag förstår inte varför flera bilar inte är försedda med persienner. Nu är jag så lyckligt lottad att grannen tillverkar persienner men tillverkare finns förmodligen på många ställen som tillhandahåller måttbeställda storlekar. Man fäster nederkanten i vanliga dörrmagneter och får inget skrammel eller fladder.

Toppen