• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

router??

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Det finns en uppsjö av olika system för detta. Men du anger ”en begränsad budget” och då vill jag delge dig följande.
Hustrun och jag är på hemväg efter 7 månader i Portugal och Spanien. Vår uppkoppling till internet går via en TP-link M7200, 4G router. Kostnad < 600 sek. Med denna lilla smidiga router har vi alltid haft uppkoppling för att se på tv, internet radio med svenska kanal till frukost och till våra IPads för att läsa morgontidningen och telefonerNa. I varje land köper man ett simkort och stoppar i routern. Skulle mottagningen vara svag, så lägger jag upp routern på taket gm någon lucka, alternativt vid dåligt väder så drar jag ut mörkläggningsgardinen på en taklucka ca en dm och lägger routern där. Detta är så nära tak antenn man kan komma. Simkort för en månad i Spanien och Portugal kostar för 250 GB ca 11 - 15 €.
Men som sagt, det finns många andra alternativ, men resultatet med detta alternativ är billigt och bra. Pratar vi om ngn skall jobba i bilen eller har spel som skall fungera, då får man betala för detta, men för ett pensionärs liv med daglig internetuppkoppling enligt ovan, så fungerar detta alternativ.
Lycka till

Jag tänkte igår tipsa om just TP Link M7200, frugan har en sådan genom sitt arbete, jag har testat den både i husbilen och i torpet där vi har extremt dålig mottagning typ en prick på mobilerna, men tp-linken klarar att streama tv ändå under usla förhållanden, för priset är den absolut ok.

Ceclon

HBK Medlem
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
41610
Medlemskap
2025
Köpte "dyra paketet på wifi.se". Med hjälp av HBK;s medlemsförmån 10 %. (Medlemsförmån även detta år). Bort med TV antenn som aldrig använts på 11 år. Ner med kablar och plaströret på takantenn och skruva fast. 12 volt till routern med hjälp av fördragna kablar till TV-antenns förstärkare. Kopplade in antenn på routern stoppa in SIM-kortet. Allt fungerade från första sekund. Jag med hjälp av 13 årigt barnbarn, tog cirka en halvtimme. Jag, fru, barn o barnbarn helnöjda hela förra säsongen.
Hej! Vad är ” dyrare paketet” ? Behöver oxå det till vår husbil. Cicci

Henrikss

HBK Medlem
Kommun
Hörby
HBK-Nr
43025
Medlemskap
2025

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Förvänta er inte att ni får 400Mbit överallt med detta paket, jag har det monterat sedan ett halvår ,och som mest har jag vid något enstaka tillfälle 300, men ofta mellan 30-100Mbit, nu kör jag kontantkort vet inte om detta begränsar

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Förvänta er inte att ni får 400Mbit överallt med detta paket, jag har det monterat sedan ett halvår ,och som mest har jag vid något enstaka tillfälle 300, men ofta mellan 30-100Mbit, nu kör jag kontantkort vet inte om detta begränsar
Kontantkort brukar vara begränsade till 100 om jag inte missminner mig. Vid reningsverket i Ystad har jag kommit upp till över 700 enstaka gånger. Jag har den äldre svarta antennen med grenkontakter så det blir 4 ut ändå.

mgbping

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
27843
Medlemskap
2025
Det finns en uppsjö av olika system för detta. Men du anger ”en begränsad budget” och då vill jag delge dig följande.
Hustrun och jag är på hemväg efter 7 månader i Portugal och Spanien. Vår uppkoppling till internet går via en TP-link M7200, 4G router. Kostnad < 600 sek. Med denna lilla smidiga router har vi alltid haft uppkoppling för att se på tv, internet radio med svenska kanal till frukost och till våra IPads för att läsa morgontidningen och telefonerNa. I varje land köper man ett simkort och stoppar i routern. Skulle mottagningen vara svag, så lägger jag upp routern på taket gm någon lucka, alternativt vid dåligt väder så drar jag ut mörkläggningsgardinen på en taklucka ca en dm och lägger routern där. Detta är så nära tak antenn man kan komma. Simkort för en månad i Spanien och Portugal kostar för 250 GB ca 11 - 15 €.
Men som sagt, det finns många andra alternativ, men resultatet med detta alternativ är billigt och bra. Pratar vi om ngn skall jobba i bilen eller har spel som skall fungera, då får man betala för detta, men för ett pensionärs liv med daglig internetuppkoppling enligt ovan, så fungerar detta alternativ.
Lycka till
Hej
Har tittat på lokala simkort i Spanien men inte hittat så billigt som 11-15 E. Kan ni delge vilka kort/företag ni använt ?

Toppen