• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

router??

Tomas!

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36192
Medlemskap
2025
Jag behöver input!! Är i behov av router i husbilen.
Vad ska jag välja med en begränsad budget, har idag

"D-link DWR-932 bärbar 4G-router"​

men behöver något bättre!

kjell.com säljer har en del olika... men har svårt att motivera kostnaderna med teltonika bland annat...

TIPS om prisvärd där man kan ansluta med yttre antenn.

Behovet är teve med stream och data användning för privat bruk max 2 användare!

Henrikss

HBK Medlem
Kommun
Hörby
HBK-Nr
43025
Medlemskap
2025
Jag har haft Mr600 som är väldigt populär. Köpte även en Poynting yttre antenn (puck) för bättre signal.
Den har funkat ok under några år men förra helgen tröttnade jag på den pga dålig prestanda.
Köpte dyra paketet på wifi.se och det var som natt och dag!
Mycket dyrare men mycket bättre

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025
Köpte "dyra paketet på wifi.se". Med hjälp av HBK;s medlemsförmån 10 %. (Medlemsförmån även detta år). Bort med TV antenn som aldrig använts på 11 år. Ner med kablar och plaströret på takantenn och skruva fast. 12 volt till routern med hjälp av fördragna kablar till TV-antenns förstärkare. Kopplade in antenn på routern stoppa in SIM-kortet. Allt fungerade från första sekund. Jag med hjälp av 13 årigt barnbarn, tog cirka en halvtimme. Jag, fru, barn o barnbarn helnöjda hela förra säsongen.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Köpte "dyra paketet på wifi.se". Med hjälp av HBK;s medlemsförmån 10 %. (Medlemsförmån även detta år). Bort med TV antenn som aldrig använts på 11 år. Ner med kablar och plaströret på takantenn och skruva fast. 12 volt till routern med hjälp av fördragna kablar till TV-antenns förstärkare. Kopplade in antenn på routern stoppa in SIM-kortet. Allt fungerade från första sekund. Jag med hjälp av 13 årigt barnbarn, tog cirka en halvtimme. Jag, fru, barn o barnbarn helnöjda hela förra säsongen.
Ja alla mobiler har en inställning som får dem att fungera som router, jo man kan köpa en dosa till som man måste mata med ström hela tiden fungerar lika bra som en gammal mobil.

Senast redigerad av en moderator:

H-D Lasse

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
37926
Medlemskap
2025
Ja alla mobiler har en inställning som får dem att fungera som router, jo man kan köpa en dosa till som man måste mata med ström hela tiden fungerar lika bra som en gammal mobil.
Varför skriver man ett sånt här inlägg??
Har aldrig fattat hur folk tänker?
Vad tillförde detta till frågan?

Hasse-K

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2025
Om man som jag har temperaturövervakning av husbilen för att hålla koll på att det inte blir för varmt för hunden då behövs ett RJ45 uttag och det fixar man inte på mobilen.

J-Sixten

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
41018
Medlemskap
2025
Jag har LTC 4g router med yttre antenn från wifi.se. Rel lågt pris på routern. Det har fungerat överallt runt om i EUropa för mig.
Men LTC har nu kommit ut med en 5g router som finns i paket med yttre antenn för mycket lägre pris än wifi.se.
Det paketet borde ju vara ännu bättre till rimligt pris? //J-S

Micke & Annika

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2025
Har en router, TP-link MR600 sedan några år och den har fungerat felfritt.
Nu i helgen monterade jag en extern antenn från wifi.se som jag kopplade med min router och det vart väldigt mycket bättre.

LottaWille

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
36143
Medlemskap
2025
Hej, Jag har en TP link MR600 som jag har lagt dc omvandlare till matning, (12V till 9V, slipper 230V) som startar när jag slår på 12V inne i bilen. Den funkar bra även utomlands med kontant-kort. Har även bytt ut till en Teltonika 4G antenn på taket. Lycka till och glad påsk.

Bilagor

• Router.png
    Router.png
    680,5 KB · Visningar: 22

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Hej, Jag har en TP link MR600 som jag har lagt dc omvandlare till matning, (12V till 9V, slipper 230V) som startar när jag slår på 12V inne i bilen. Den funkar bra även utomlands med kontant-kort. Har även bytt ut till en Teltonika 4G antenn på taket. Lycka till och glad påsk.
Omvandlare från 12V behövs inte,kört min router på bilens 12V i flera år.

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Köpte en sådan här (TP-Link NX200) till mina föräldrar (de saknar fiber) för internet-access hemma hos dem, den fungerar helt ok.
Kändes relativt prisvärd.

Till den anslöt jag deras gamla externa 4G-antenn (2 anslutningar).
Hastigheten ökade hos dem med mellan 6-10 ggr (beroende på testtillfälle), jmf med deras 6-8år gamla 4G-modem.
Kanske skulle bli ännu bättre ed en 5G-externantenn.

De har dålig täckning, där de bor - så denna uppgradering till relativt låg kostnad gjorde underverk.
Innan kunde TVn lagga i bland, med den nya så rullar det bara på!!

Så för en begränsad budget, törs jag nog rekommendera denna.

Den vill ha 12V in, enligt märkningen - så det bör gå att köra den direkt mot bodelsbatteriet, såsom jag gjorde med vår tidigare MR600 (vi har numera Teltonika RUT X50) i vår husbil. Men det är ingen garanti att det går med NX200 - utan på egen risk.

Senast ändrad:

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026

kjell.com säljer har en del olika... men har svårt att motivera kostnaderna med teltonika bland annat...

Vi har en TP-router men ser ingen förbättring jmfrt med att ta mobilen och "spegla" den till TV'n eller "paddan".

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Vi har en TP-router men ser ingen förbättring jmfrt med att ta mobilen och "spegla" den till TV'n eller "paddan".
Beror lite på hur man använder sin anslutning.
Om man tex har barn i famlijen, som använder paddor, datorer eller streamr TV, kan det vara en fördel att "lämna internet" kvar i husbilen.
Delar man internat vis mobilen, så kommer det bli rätt livat om man "går i väg med" anslutningen.

Finns fler exempel med nyttan, men det beror som sagt helt på sina behov - vad som fungerar bäst för en själv.
Billigare modem är ofta rejält långsammare än mobilen, då de av förklarliga skäl har betydligt sämre hårdvara och kan inte jobba på lika snabbt.

RV-campare

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2025
Vi har nu haft vår TP-link Archer MR600 4G-router i ett dryg år, med Telia-abbonnemang. Jag kan inte jämföra, men vi har inte upplevt nån sämre kapacitet/hastighet med den jämfört med fiberanslutningen hemma...

Det kan ju bero på att vi bara surfar, använder mobilerna via den och ser på strömmade tv, men kanske även operatören eller var vi stått spelar roll? Vi har ännu inte varit så jättelångt bort från "civilisationen".

Kjell & Co säljer den för 1400 kr nu. Rea enligt dem, men samma pris som när vi köpte den...
En fördel är också att du kan koppla den direkt till ett 12V-uttag (om du gör egen kabel eller modifierar den medföljande).

Tomas!

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36192
Medlemskap
2025
Tack för er input, uppskattas mycket!

Det är för mej inget alternativ att dela telefonen med en hotspot. Jag vill ha en enkel smidig lösning med en fast router, möjligtvis att kan ta med mej routern hem, alltså enda alternativet är en router. Även om routern är ibland sämre jämnfört telefonen så kan du med routern sätta en yttre anten. Tack för era svar!

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Tack för er input, uppskattas mycket!

Det är för mej inget alternativ att dela telefonen med en hotspot. Jag vill ha en enkel smidig lösning med en fast router, möjligtvis att kan ta med mej routern hem, alltså enda alternativet är en router. Även om routern är ibland sämre jämnfört telefonen så kan du med routern sätta en yttre anten. Tack för era svar!
Jag kör med comviq router och abonnemang. Den följer med och används både i husbilen och hemma. Billigare pris än det erbjudande jag fick via hemmafiber

Aylahusbilen

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025

Det finns en uppsjö av olika system för detta. Men du anger ”en begränsad budget” och då vill jag delge dig följande.
Hustrun och jag är på hemväg efter 7 månader i Portugal och Spanien. Vår uppkoppling till internet går via en TP-link M7200, 4G router. Kostnad < 600 sek. Med denna lilla smidiga router har vi alltid haft uppkoppling för att se på tv, internet radio med svenska kanal till frukost och till våra IPads för att läsa morgontidningen och telefonerNa. I varje land köper man ett simkort och stoppar i routern. Skulle mottagningen vara svag, så lägger jag upp routern på taket gm någon lucka, alternativt vid dåligt väder så drar jag ut mörkläggningsgardinen på en taklucka ca en dm och lägger routern där. Detta är så nära tak antenn man kan komma. Simkort för en månad i Spanien och Portugal kostar för 250 GB ca 11 - 15 €.
Men som sagt, det finns många andra alternativ, men resultatet med detta alternativ är billigt och bra. Pratar vi om ngn skall jobba i bilen eller har spel som skall fungera, då får man betala för detta, men för ett pensionärs liv med daglig internetuppkoppling enligt ovan, så fungerar detta alternativ.
Lycka till

Toppen