• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Router "igen"

framat

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
7168
Medlemskap
2024
Har läst mycket av det som skrivs om router i husbilen.
Det jag vill ha förslag på är följande.
Plats för sim-kort, minst ett nätverksuttag och kunna koppla upp mot Wi-fi.
Möjlighet för extern antenn och naturligtvis drivas med 12 volt.
Lars Gånberg
 

Joffe

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Klippan
HBK-Nr
12378
Medlemskap
2025
Jag har en likadan router som du beskriver, använder i hemmet och ta`r med mig när vi är ute med husbilen; funkar kanon.
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Även jag har en Dovado Pro Ac, men den uppfyller inte riktigt kravlistan.

Behöver ett godkänt USB-modem, ca 700 kr
Har inte anslutning till extern 4G antenn

Jag har satt 4G modemet nära framrutan med en förlängningskabel, förbättrade ca 15%.

Min erfarenhet, av andra Wi-Fi som man kan låna, är dålig....
Fungerar utmärkt att fånga upp mitt eget Wi-Fi när husbilen står hemma.

Påstår nog att Dovado Tiny Ac uppfyller kravlistan bättre, men misstänker att den modellen utgår, finns inte hos Kjell längre...

/Göran
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Även jag har en Dovado Pro Ac, men den uppfyller inte riktigt kravlistan.

Behöver ett godkänt USB-modem, ca 700 kr
Har inte anslutning till extern 4G antenn

Jag har satt 4G modemet nära framrutan med en förlängningskabel, förbättrade ca 15%.

Min erfarenhet, av andra Wi-Fi som man kan låna, är dålig....
Fungerar utmärkt att fånga upp mitt eget Wi-Fi när husbilen står hemma.

Påstår nog att Dovado Tiny Ac uppfyller kravlistan bättre, men misstänker att den modellen utgår, finns inte hos Kjell längre...

/Göran
Jag kör den med en takantenn och anslutit den till antenn utagen på stickan.
 

Bilagor

  • Unlocked-Huawei-E3372-4G-LTE-USB-Dongle-Mobile-Broadband-Modem-2X-CRC9-4G-Antenna.jpg
    Unlocked-Huawei-E3372-4G-LTE-USB-Dongle-Mobile-Broadband-Modem-2X-CRC9-4G-Antenna.jpg
    75,5 KB · Visningar: 105

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Den här är den bästa jag provat tillsammans med en 4G takantenn. Inga problem med täckning och att streama i bra upplösning..

Gigabit LTE Mobile Media Streaming Travel Router | Nighthawk M1 - MR 1100 NETGEAR Mobile Router

Detta verkar vara en typ vanlig mifi,
Den kan ju inte koppla upp sig i andra wifi, som trådskaparen frågade efter.

Själv kör jag en Dovado tiny ac,
men jag är inte värst impad av uppkoppling mot wifi på ställplats/camping, har dock ingen extern antenn.
Denna kräver också externt modem, så den klarar inte kravlistan.

Men jag tycker så här, vill jag koppla upp på annat wifi är det för att titta på hd-film, och för att titta på hd-film så krävs stor bandbredd, det har jag bara upplevt en gång på en ställplats i Tyskland, jag kör mest på mitt egna mobila bredband i tele2 som jag tecknade i hbk
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
WIFI på ställplatser är ofta dåligt, även om du har bra antenn full signalstyrka så begränsas hastigheten av ”för många” uppkopplade, där jag står just nu gick det att komma in på nätet efter 2300 när alla sov.
Därför har jag valt router utan uppkoppling till WIFI, råkar det vara bra WIFI räcker oftast min IPAD direkt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej!
Jag har kompletterat min router med Unlocked HUAWEI E3276s-920 4G LTE TDD B38/B40 USB Dongle HiLink 150Mbps Modem
----------------------------------------------------
Hej Jocke, en alldeles onödig fråga kanske med tanke på din text, men den kan alltså hantera en Dongel med HiLink uppkoppling, för jag vet att det var problem med den varianten från början så man fick krångla och programmera om Dongeln så HiLink'en försvann.

M.v.h JANKRO.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej!
Jag har kompletterat min router med Unlocked HUAWEI E3276s-920 4G LTE TDD B38/B40 USB Dongle HiLink 150Mbps Modem
----------------------------------------------------
Hej Jocke, en alldeles onödig fråga kanske med tanke på din text, men den kan alltså hantera en Dongel med HiLink uppkoppling, för jag vet att det var problem med den varianten från början så man fick krångla och programmera om Dongeln så HiLink'en försvann.

M.v.h JANKRO.
Hej Jankro. Jag har egentligen ingen aning om vad du frågade om då mitt kunnande inom detta gebit är mycket bristfällig. Om jag säger så här...Jag köpte en ny dongel hemma i Sverige pga att den tidigare inte fungerade...kanske är det svar på din fråga? Obs! Läs detta med "glimten i ögat"

Ha de gott!
//Jocke
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan ingen fara alls, då skall inte jag krångla till det mer än nödvändigt, bara en liten förklaring :).
HiLink är en variant av Huaweis dongel, så inkopplad direkt i en dator öppnar den en egen hemsida vid uppkoppling i stället för "bara" ett litet program i datorn, och där kan man ha koll på det mesta (funkar rätt ok).
Detta gjorde att inkopplad direkt i en router så fick en del hicka och begreps sig inte på vad dongeln sysslade med.

M.v.h. JANKRO.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hejsan ingen fara alls, då skall inte jag krångla till det mer än nödvändigt, bara en liten förklaring :).
HiLink är en variant av Huaweis dongel, så inkopplad direkt i en dator öppnar den en egen hemsida vid uppkoppling i stället för "bara" ett litet program i datorn, och där kan man ha koll på det mesta (funkar rätt ok).
Detta gjorde att inkopplad direkt i en router så fick en del hicka och begreps sig inte på vad dongeln sysslade med.

M.v.h. JANKRO.
Ok Jankro. Jag tycker mig känna igen det du beskriver. Dongeln fungerar utmärkt på en vanlig PC, men inte på routern.
Efter att ha köpt en ny dongel fungerar allting mycket bra.
//Jocke
 
Toppen