• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rostiga remskivor

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.534
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Bilens drivande kilremskivor till generatorn rostar.
Och om det beror på att bilen mestadels inte används borde det väl även drabba andra (?)
Undrar
Conny
 

GöranT

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
24627
Medlemskap
2024
Fiat Ducato där regnvattnet rinner in i motorrummet pga den dåliga tätningen i vindrutans underkant?
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Det mesta rinner ju via luftintaget som verkar vara gjort för det.
Har sett bilar som stått i en lada på jordgolv rostar väldigt mycket.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.534
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Notera att det bara är bilens drivande kilremskivor till generatorn som rostar och inget annat på bilen
Varken remskivor till AC eller servon är angripna.
Och något rinnande vatten finns inte.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.534
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Att endast en remskiva som är i bruk rostar beror troligen på olika legeringar, kanske några är av stål en annan av gjutjärn.
Ja. det är ju troligen inte så att alla skivor ens kommer från samma tillverkare eller ens samma land. I synnerhet inte sedan jag har bytt generator.
Men det har faktiskt ingen tänkt på under de dryga 10 har haft problem med rost på skivorna som bokstavligen har "ätit" kilremmar.
Däremot har det föreslagits att vissa hjul varit galvade eftersom det förekommit på Volvo.
 
Senast ändrad:

Husebilen

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Örebro
HBK-Nr
41131
Medlemskap
2025
Gamal bil många mil kilrepet bottnar i remskivan det slirar lite och det blir varmgång då rostar remskivan och remmen blir lite smalare och det blir bara värre.
 
Toppen