• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Roofsmart "skotta av taket"

Dalton

HBK Medlem
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Roofsmart "skotta av taket"

Lite svårt på vårat hus då det är 6 meter till takfoten!

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Vi har ca 5 meter upp till takfoten. När vi behöver skotta taket så använder vi ett rep. Jag är uppe vid nocken & frugan nere på marken med repet emellan. Sedan sågar vi oss genom sjön som bara glider ner till marken.

Bennie

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Jag har aldrig skottat taken på vare sig permanenthus eller fritidshus här hemma i Jämtland. De har varit byggda för ett snötryck på 3 m och det har räckt till hitintills.

aake

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

Om man följt normen för snölast i det aktuella området när byggnaden uppfördes så kan man nog sova lugnt. Här uppe vid norra norrlandskusten är det ungefär 300 kg/m² som gäller. Eftersom snöns densitet varierar är det dock svårt att avgöra när snölasten närmar sig den övre gränsen och därför känns det ibland lugnast att skotta innan det är för sent.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Visst, extremväder kan inträffa, men min erfarenhet från akutsjukvården är att det ofta skottas tak i onödan. Vid varje rejält snöväder brukade det komma in ett antal svårt skadade som fallit från stegar och tak. Det hjälpmedel som tråden tar upp kan nog hjälpa, men att vänta på våren är ännu säkrare.

aake

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Lite svårt på vårat hus då det är 6 meter till takfoten!
Hej!
Inte så svårt som det låter. Jag tillverkade sjäv en liknande, men delbar. Om det är högt till takfoten så står jag på en stege och använda halva stången.

Stången bör vara av fyrkantrör i aluminium för annars vrider den sig i händer så att "hyveln" tenderar att tilta och lyfta från taket.

Duken skall vara relativt lång (byggplast OK) som på videon från Profilplåt som började tillverkning på mitt förslag. http://profilplat.se/produkter/ovrigt-sortiment/roof-cleaner/
//Conny

Senast ändrad:
Toppen