Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Fordon som tänker köra in i cirkulationsplatsen har väjningsplikt mot de fordon som befinner sig inne i cirkulationen och ska därför i god tid sänka hastigheten eller stanna.
Det tycks vara cyklister tvärs vägen som har företräde. Fick uppleva i går att bilen före mig tvärnitade i rondellen för en cyklist (och jag var bilen bakom bilen)
Eftersom en cykel är ett fordon har cyklisten samma skyldigheter och rättigheter som en bilist.
Cyklister och förare av moped klass II som kommer från en cykelbana har väjningsplikt när de korsar en väg. Det gäller även om det finns en obevakad cykelöverfart.
Att inte väja för en cyklist som inte följer reglerna är oklokt! Jag betraktar cyklister och gående som barn (levande varningstavlor) i trafiken! Jappe
Så därför måste en cyklist som kör på en cykelbana bredvid en bilväg lämna företräde varje gång som cykelbanan korsar en till den parallella bilvägen korsande vägen.
Johan K.
Endast för trafik på den vägen. Men trafik på parallell kurs med cyklisten som sedan svänger över cykelbanekorsningen ska lämna dessa företräde. Det är ju annars som att ha en cyklist brevid passagerardörren vid ett trafikljus och sedan helt sonika svänga över cyklisten då det blir grönt. Det blir fula märken i bilen av det