• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rondell vägmärke

Status
Stängd för vidare inlägg.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Rondell.JPG

Så här ser det ut vid en rondell där jag bor. Hur skall man tolka detta? Har den som befinner sig i rondellen företräde eller är det högerregeln som gäller.
OBS det finns inget lämna företräde märke.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Rondell vägmärke

Jo det håller jag med om, men det brukar alltid sitta ett "lämna företräde märke". Men inte här.

T

Teddi

Guest

absolut det bästa som kommit till för att hålla nere hastigheten vid korsningar ock påfarter,,

men ja fattar inte varför en blinkers är det stora orosmärket,,en rondell skall såklart bara innehålla en fil,ganska svårt att hålla i en blinkers samtidigt som man svänger,,,
alla som kör in i den måste ju lämna den till höger,,man kan ju inte ligga o snurra i en vänsterfil i en rondell:p

ock företrädet för dom som ligger där är ju självklar,,

det klart bästa som kommit till
ur trafiksäkerhetssynpunkt,,

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Det tycks vara cyklister tvärs vägen som har företräde. Fick uppleva i går att bilen före mig tvärnitade i rondellen för en cyklist (och jag var bilen bakom bilen):mad:

C

cheetah1

Guest

En cyklist inne i rondellen har förstås lika mycket företräde som en bil.
En cyklist på en cykelöverfart har än så länge inte företräde, men det är på förslag att det ska bli (så vi ska köra ihjäl ännu fler oskyddade trafikanter på grund av korkade regler...).

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Nja, hur länge har du haft körkort? När du som bilist är på väg ut ur cirkulationsplatsen är du skyldig att släppa fram cyklisten som kommer på cykelöverfarten. Kan även vara så när du är på väg in, beroende på var hajtänderna är placerade.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Eftersom en cykel är ett fordon har cyklisten samma skyldigheter och rättigheter som en bilist.

Cyklister och förare av moped klass II som kommer från en cykelbana har väjningsplikt när de korsar en väg. Det gäller även om det finns en obevakad cykelöverfart.

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024

Det tycks vara cyklister tvärs vägen som har företräde. Fick uppleva i går att bilen före mig tvärnitade i rondellen för en cyklist (och jag var bilen bakom bilen):mad:

Då du svänger ut ur rondellen så räknas det som om du svänger vänster i en korsning. Då ska du lämna företräde åt cyklister som korsar den vägen du svänger in på.
Det är samma som om du har en cyklist precis till höger om dig på rak vag och som cyklar åt samma håll som du kör. Oavsett om han cyklar på vägen eller en parallell cykelbana.

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024

Eftersom en cykel är ett fordon har cyklisten samma skyldigheter och rättigheter som en bilist.

Cyklister och förare av moped klass II som kommer från en cykelbana har väjningsplikt när de korsar en väg. Det gäller även om det finns en obevakad cykelöverfart.

OBS att om cyklist eller mopedist håller på att korsa, ELLER är på väg ut att korsa vägbanan så har övrig trafik väjningsplikt gentemot dessa.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag väjer alltid för cyklister liksom för gående, vare sig de har väjningsplikt eller inte! Detta tycker jag är självklart!

Att inte väja för en cyklist som inte följer reglerna är oklokt! Jag betraktar cyklister och gående som barn (levande varningstavlor) i trafiken! Jag har kört taxi och buss sedan 1965 och sett många onödiga olyckor i trafiken därför att stressade bilister har hävdat sin rätt!

Jappe

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Att inte väja för en cyklist som inte följer reglerna är oklokt! Jag betraktar cyklister och gående som barn (levande varningstavlor) i trafiken! Jappe

Tyvärr är det många vuxna cyklister som tror att de har samma rättigheter som gående, vilket de alltså inte har.

Cykelöverfart - Transportstyrelsen

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Skillnaden är att cyklister inte tycks lära sig vad som gäller, speciellt inte med snäckor i öronen och blicken riktad rakt fram. Men dom kanske lär sig den hårda vägen.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Ojdå, nu var det flera bud om trafikregler igen. Jag är van cyklist och har "grottat" särskilt i trafikreglerna som gäller för dessa då det vid misstag handlar om överlevnad och inte som ofta annars, böter eller annan påföljd.

Jag har konstaterat att cyklister står längst ned på skala när det gäller vägtrafikanter. En cyklist skall alltid lämna företräde för annan trafik när vägbana korsas. Och det spelar ingen roll om den korsande trafiken har väjningsplikt eller stopplikt i en korsning strax efter cykelbanans. Så därför måste en cyklist som kör på en cykelbana bredvid en bilväg lämna företräde varje gång som cykelbanan korsar en till den parallella bilvägen korsande vägen.

Lät detta komplicerat så tänk då istället att om du cyklar på en cykelbana, skall du lämna företräde till alla andra. Detta gör då att jag föredrar att cykla på vägbanan för bilar istället, för då har jag samma status som bilister.

Johan K.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Tack alla!
Har nu lärt mig att det är cirkulationsplats/rondell märket som gäller, väjningsplikts märket är bara med som ytterligare påminnelse.
Jag vill därmed avsluta tråden.

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024

Så därför måste en cyklist som kör på en cykelbana bredvid en bilväg lämna företräde varje gång som cykelbanan korsar en till den parallella bilvägen korsande vägen.
Johan K.

Endast för trafik på den vägen. Men trafik på parallell kurs med cyklisten som sedan svänger över cykelbanekorsningen ska lämna dessa företräde. Det är ju annars som att ha en cyklist brevid passagerardörren vid ett trafikljus och sedan helt sonika svänga över cyklisten då det blir grönt. Det blir fula märken i bilen av det :wub:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Ibland får jag för mig att ett krav för att överhuvudtaget få ett körkort borde vara att man måste man ha cyklat i stadstrafik en viss tid!

En parallell till detta gäller motorbåtsfolket! För att överhuvudtaget få tillstånd att framföra motorbåt på sjön så skulle det vara krav på att aspiranten skulle ha seglat en viss tid!

Makt korrumperar! Det gäller även motormakt!

Jappe

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Endast för trafik på den vägen. Men trafik på parallell kurs med cyklisten som sedan svänger över cykelbanekorsningen ska lämna dessa företräde. Det är ju annars som att ha en cyklist brevid passagerardörren vid ett trafikljus och sedan helt sonika svänga över cyklisten då det blir grönt. Det blir fula märken i bilen av det :wub:

Som jag skrev så skall cyklisten vänta in bilen som då har kört in på den vägen som korsar cykelbanan. Vi kan ta denna diskussion i en annan tråd, nu när trådskaparen vill stänga denna. Diskussionen rör ju inte trafik i cirkulationsplats, där jag inte är säker på hur lagstiftarens mening skall tolkas. Det finns ett rättsfall, med cyklist på cykelbana inne i cirkulationsplatsen, som jag inte har klart för mig just nu.

Johan K.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen