• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Romantische Strasse

F

F.d. 9520

Guest
Jag har just fått reda på att det är så vackert att åka Romantische Strasse. Nu undrar jag om någon har erfarenhet av den vägen genom Tyskland??
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Romantische Strasse

Åkte för många år sedan. Som naturupplevelse blev jag besviken. Det är nog gammla städer och byggnadsverk man ska vara intreserad av
 
F

F.d. 29756

Guest
Sv: Romantische Strasse

Vi har åkt Romantische Strasse under juni detta år och vill säga som "bosse b" att den ju inte imponerade som natur. Förmodligen påverkades bedömningen av att vi kommit från Frankrike, åkt Rehndalen till Bodensjön, vandrat en dag på Mainau och inte minst fortsatt från Bodensjön österut kring Österrike- Tysklandgränsen där det var så vackert så vi sa till varandra att snart vill vi se nånting fult!!
Men denna frågan är ju så subjektiv att den är svår att besvara. Det gäller ju tycke och smak.

Var det inte Disraeli som sa att "varje framgångsrik resenär har sett mer än han minns och minns mer än han sett"?
 

Gaiefaj

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Tranås
HBK-Nr
394
Medlemskap
2024
Sv: Romantische Strasse

Vi har åkt delar av den vid ett par-tre olika tillfällen. Naturen är inget speciell. Däremot är en del städer mysiga bla Rothemburg Ob d Tauber och Nördlingen. Det är trevligt att åka vid sidan av autobahn ibland och uppleva något annat än raka flerfiliga vägar.

Anette
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Romantische Strasse

Hej! Det fina med Romatische Strasse, enlligt mitt förmenande, är alla mysiga krogar och väldigt, väldigt goda lokala rödviner.
Dom gör inte så mycket rött vin där nere, men det dom gör:p :p är så gott att dom behåller det för sig själva. Vem har hört talas om tyskt rödvin?
Rumpstek med råstekt potatis eller rostbiff med tillbehör; det börjar vattnas i munnen!Som sagt, naturen är väl inte så märkvärdig, dock ej oskön, men mat och dryck det kan dom!!
Gute Fahrt!
Jappe
 
Senast ändrad:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Romantische Strasse

Vi har några gånger åkt denna väg och tycker att just de små vackra städerna men sina urgamla och välbebevarde stadkärnor är väl värda att besöka.

Kan på det varmaste rekomendera Dinkelsbühl, följ länkarna.

http://www.kinderzeche.de/

http://www.dinkelsbuehl.de/ISY/index.php?call=home

Nu är ju denna speciella vecka slut för i år men vi hoppas att komma dit 2008.

Där finns en fin och trevlig camping (med badsjö) på gångavstånd till stadskärnan för den som önskar lite bekvämlighet.

Vi har även åkt Weisse Wienstrasse och det var inte dumt. Där var vacker natur.

Ang maten och vinet kan jag inte annat än hålla med. Tyskland är ett mycket trevligt turistland och dessutom husbilsvänligt.
 
Toppen