• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Robotlåda

Labbelurv

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
21555
Medlemskap
2024
Dator säger att det är bromskontakten som spökar. En ny är beställd och skall monteras i morgon. Då det inte går att veta att detta är felet tog vi tåget hem idag. Funkar bromskontaktbytet tar vi tåget tillbaka på lördag och fortsätter semestern. Så här i semestertider gick det inte att få tag i en hyrbil, speciellt inte då vi har vovve med oss
 

Labbelurv

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
21555
Medlemskap
2024
Ett tips är att köpa en OBDII läsare, där du kan se vilken felkod som har löst ut.
Du kan även radera felkod, vilket kanske gör att du kan köra vidare
Jag har en sån, men den har man ju normalt hemma i garaget och inte med i husbilen. Jag får väl börja med att packa den också
 

Labbelurv

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
21555
Medlemskap
2024
Var det nån som trodde att det skulle räcka att byta bromskontakt? Nä, trodde inte det. Den felkoden försvann men fler dök upp. Nu är det heta tipset en ny Gear control sensor. Kul att det tar tre dar att få fram en sån. Fiat verkar inte veta om att det finns UPS, DHL Express m.fl. snabbfraktare. Enligt verkstan hade de haft detaljen på en dag om det varit en Merca, och vi som valde mellan en äldre Hymer byggd på Merca och en ny Hymer byggd på Fiat. Snacka om felval……
Nu skall sensorn komma till verkstan på onsdag och på fredag kväll har vi Gotlandsfärjan bokad. Kommer vi med??
 

Labbelurv

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
21555
Medlemskap
2024
Gear sensorn byttes i onsdags men inte hjälpte det. Nytt besked var att en kopplingssensor gav felaktiga värden utan att ge någon felkod. Den måste det vara! Den kommer på måndag…… Hallå, fortfarande har inte Fiat hört talas om att det finns bolag som lever på att leverera dagen efter. Idag kom denna, men tror ni att det var den? Icke sa Nicke! Fortfarande felkoder som de inte begriper sig på. Nu var detta spiken i kistan för vår semester detta år. Jag har visserligen ikväll fått ett erbjudande från Hymercenter att få låna en bil, men att åka Stockholm - Örebro - Jönköping - Nynäsham imorgon för att hinna med Gotlandsfärjan i morgonkväll känns inte görbart, vi får avboka allt :-(
Nu har verkstaden lagt ner 27 timmar på felsökning utan att komma fram till vad det är för fel. Detta på en bil som gått 160 mil! Vore det inte för att Fiat envisas med 3 dagars leveranstid av delar utan varit lika serviceminded som Mercedes och fixat delarna på 1 dag hade vi fortfarande haft möjlighet att hinna få lite Gotlandssemester.
Bilen har ju stått i mer är 6 dagar bara i väntan på nya delar!
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Gear sensorn byttes i onsdags men inte hjälpte det. Nytt besked var att en kopplingssensor gav felaktiga värden utan att ge någon felkod. Den måste det vara! Den kommer på måndag…… Hallå, fortfarande har inte Fiat hört talas om att det finns bolag som lever på att leverera dagen efter. Idag kom denna, men tror ni att det var den? Icke sa Nicke! Fortfarande felkoder som de inte begriper sig på. Nu var detta spiken i kistan för vår semester detta år. Jag har visserligen ikväll fått ett erbjudande från Hymercenter att få låna en bil, men att åka Stockholm - Örebro - Jönköping - Nynäsham imorgon för att hinna med Gotlandsfärjan i morgonkväll känns inte görbart, vi får avboka allt :-(
Nu har verkstaden lagt ner 27 timmar på felsökning utan att komma fram till vad det är för fel. Detta på en bil som gått 160 mil! Vore det inte för att Fiat envisas med 3 dagars leveranstid av delar utan varit lika serviceminded som Mercedes och fixat delarna på 1 dag hade vi fortfarande haft möjlighet att hinna få lite Gotlandssemester.
Bilen har ju stått i mer är 6 dagar bara i väntan på nya delar!
Har dom kollat backljuskontakten ? Lite förvånad med 3 dagars lev tid på delar , den erfarenheten jag har är att beställer dom delen före en viss tid på dagen så finns den framme på morgonen efter om det inte har ändras på senare tid .
 

Labbelurv

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
21555
Medlemskap
2024
Tycker också stt det är märkligt att det skall behöva ta flera dagar. Enligt verkstan så är det ju bara Fiat som har dessa tider, med Mercedes är det alltid framme dagen efter
 

Labbelurv

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
21555
Medlemskap
2024
Nu skall felet vara hittat och åtgärdat. Det var en extra jordplint där muttern inte var dragen. Ingen skugga skall därmed falla på Fiat och robotlådan. Denna plint var ditsatt av Hymer.
Hedin bil i Jönköping skall ha all kredit för att de tog emot oss direkt och satte igång ett fantastiskt felsökande. Mer än 30 timmar tog det att hitta skitfelet.
I morgon hämtar vi upp bilen och fortsätter mot Gotlandsfärjan (om nu inget annat inträffar)
 

sixtenW

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Leksand
HBK-Nr
31787
Medlemskap
2024
Upplever att roboten har lite ”svårt att bestämma sig”... I lätt motlut och hastigheter kring 80 , 90 med farthållaren aktiverad, då kan den täta skiften mellan 5an och 6an leta rätt läge! Finns uppgradering av mjukvara som åtgärdar? Kanske ngt fel? eller bara ngt man får leva med?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Upplever att roboten har lite ”svårt att bestämma sig”... I lätt motlut och hastigheter kring 80 , 90 med farthållaren aktiverad, då kan den täta skiften mellan 5an och 6an leta rätt läge! Finns uppgradering av mjukvara som åtgärdar? Kanske ngt fel? eller bara ngt man får leva med?
Detta är något du får leva med,finns ingen lösning på det,jag väljer att växla ned till 5an i motlut samt gå över till manuelltläge.
 
Senast ändrad:

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Dator säger att det är bromskontakten som spökar. En ny är beställd och skall monteras i morgon. Då det inte går att veta att detta är felet tog vi tåget hem idag. Funkar bromskontaktbytet tar vi tåget tillbaka på lördag och fortsätter semestern. Så här i semestertider gick det inte att få tag i en hyrbil, speciellt inte då vi har vovve med oss
Hej. mitt problem, när bilen "hackar" , Prova att trampa "hårt" på bromspedalen, det har hitills löst mina problem, m. ett hjul bak som konstrat, +bilen stannat!
Peppar peppar, "bara" gått ca; 14000 mil!!!!!!!!!!!!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har sökt en verkstad som kan serva robotlådan, men inte ens Hedins bils, som är auktoriserad FIAT verkstad vet hur man gör. Undra hur många som servat sin robotlåda?
Jag kontaktade auktoriserad FIAT verkstad dom var helt oförstående och frågade vad jag ville ha gjort, jag valde istället att göra jobbet sjäv, det finns en bra tråd på forum att följa.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Men sedan gäller det att hitta en bilverkstad som kan serva robotlådan, det verkar vara en del "meck" att göra det.
Det är inte mer komplicerat än att byta bromsvätska, men det gäller att verkstaden vet hur man gör,har du en helintegrerad bil är det trångt minst sagt,men en delintegrerad är det tämligen enkelt.
Det är två olika vätskor och det gäller att det blir rätt!
 
Toppen