• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Robotgräsklippare modell mindre

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Vi inser att gräsmattan kräver mer uppmärksamhet än vi är villiga att vara hemma och ge den så nu funderar vi på att köpa en robotgräsklippare.
Gräsmattan är inte mer än runt 100m2 men måste ändå skötas och det vore bra att hitta en liten robotgräsklippare som skötte allt medan vi är ute och åker med husbilen.
Finns det någon som har erfarenhet av en mindre klippare som sköter sig själv så tar vi tacksamt emot lite råd innan vi inhandlar roboten!

Helene & Micke

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
4993
Medlemskap
2025
Sv: Robotgräsklippare modell mindre

Vi kände likadant som ni. Vi vill vara ute så mycket som möjligt och eftersom vi jobbar så tyckte vi att det blev mycket arbete med gräs och annat mitt i veckan. Samt att man efter hemkomst på söndagarna fick klippa gräset igen. Nu slipper vi tänka på det. Valet för oss blev en Husqvarna. Vi har större tomt men vet att det finns modeller för mindre ytor.
Vi är supernöjda, en av de bästa investeringar vi gjort. Väl värt pengarna!

Lycka till! / Micke och Helene☀️

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Jag har precis skaffat en robotklippare, det blev en Robomow RC312 GSM som klarar 1200 kvadrat. Innan jag köpte så läste jag på ordentligt & kollade tester mm. En klippare anpassad för 100 kvadrat är nog svårt att hitta. En sak som jag upptäckte ganska snart var att de klippare som säljs på Rusta, Jula mm. inte är att rekommendera pga tekniska brister, dålig tillförlitlighet & svårigheter att få tag på reservdelar. Man bör nog välja ett väletablerat märke som Robomow, Viper, Husqvarna etc. & välja den minsta varianten. T.ex Robomow MC300 som klipper upp till 300 kvadrat & kostar kring 7500:-.

Bennie

Senast ändrad:

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025

Jag har precis samma förutsättningar som ni. Bara en liten gräsmatta men ville inte vara bunden av klippning utan kunna köra ut flera veckor på sommaren. Jag köpte denna: Robotgräsklippare Gardena R50Li - Robotgräsklippare - Bygghemma.se
Klipper bra men jag har haft lite problem med att den kör fast mot staketet. Det beror nog bara på att han som installerade den la slingan lite för nära så det är lätt att ändra.

Lasseboy

FD HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024

Är man ute och reser kan det vara bra att kunna styra klipparen med mobilen.

https://www.bosch-garden.com/se/sv/traedgårdsredskap/indego-connectivity.jsp#video1

Det vore en kul grej, men Hjälper den appen på nåt sätt om maskinen känner sig instängd, eller kör upp på nåt och kommer inte loss, eller står och slirar.

Dessa saker har hänt mig men där behöver man mänsklig hjälp, annars brukar de tuffa och gå av sig själv. Tror att det är mer en kul grej än nytta med appen!

LarsGN

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
4621
Medlemskap
2025

Hej
Vi har en liten gräsmatta och har en Gardena mindre modell
Vi är jättenöjda med denna robotklippare.
Eftersom man är pensionär så är man nästan alltid å resande fot.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    709,4 KB · Visningar: 5
F

F.d. 55554

Guest

Nu har jag ingen gräsmatta, som fd. Väktare och yrkeskadad hade jag installerat en
Gpssändare i min gräsklippare.

Men det är jag. :yes:

Jojje

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025

Kanske en bra idé men känns lite som överkurs. Dels behöver du en kod för att starta den dels för den ett herrans liv om du försöker bära iväg med den.

saxtorp

HBK Medlem
Kommun
Saxtorp
HBK-Nr
2114
Medlemskap
2025

Hej! Vi har också nyligen köpt en likadan men har du fått igång GSM? Det ska ju enligt instruktionerna fungera som så att när roboten stannar så ska man få ett push-meddelande i smarttelefonen. Vi får inget meddelande. Har pratat både med Tidab och Robomow-supporten men får inget riktigt svar. Roboten är inte köpt på nåt varuhus. Men även försäljaren där vi köpt den vet inte riktigt heller. För att få ett push-meddelande måste vi stå bredvid roboten. Vi hade ju tänkt att kunna åka iväg med husbilen och roboten skötte sig själv och meddelade när nåt blir fel.

Hälsningar Marianne och Sven-Erik
:wideeyed:

L

linde

Guest

Vi har en från Jula. Har inte märkt av några tekniska brister. Tror det är handlare som sprider sådana rykten.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Vi har staket som går ner några cm över gräsmattan på 3 sidor och Robomow verkar vara den enda som kan klippa intill staket eftersom hjulen sitter innanför kniven. Gardena verkar lämna flera cm intill staket oklippt. Så det får nog bli en Robomow MC300 för 7493:- på Media Markt om det inte kommer in något mer intressant förslag. GSM vore ju käckt men dubbla priset tycker jag inte det är värt.

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

En sak som jag upptäckte ganska snart var att de klippare som säljs på Rusta, Jula mm. inte är att rekommendera pga tekniska brister, dålig tillförlitlighet & svårigheter att få tag på reservdelar. Man bör nog välja ett väletablerat märke som Robomow, Viper, Husqvarna etc. & välja den minsta varianten. T.ex Robomow MC300 som klipper upp till 300 kvadrat & kostar kring 7500:-.

Bennie

Har du haft en klippare som inte är ett av de "stora märken" du nämner eftersom du påstår att dessa inte är tillförlitliga. Jag har en Worx som är inköpt på Clas Olson och den har funkat mycket bra under de år jag använt den. Och vad gäller reservdelar så läste jag någonstans att just Worx är den robotklippare som det säljs mest av om man tittar på hela Europa så det går säkert bra att få tag på ev. reservdelar

Sedan är det ju så att man själv laddar ner ny programvara när det kommer en ny version och då har man plötsligt en helt ny klippare. Motorer och chassie är ju inget som behöver bytas ut så ofta, hoppas jag.

/Håkan

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Ta gärna med allt jag skrev om du skall citera. Jag skrev att jag kollade tester innan jag bestämde mej & på dessa tester baserade jag mitt uttalande.
Så har jag gjort innan det blev köp. Det står naturligtvis var & en fritt att göra som man vill. Huvudsaken är väl att produkten motsvarar förväntningarna & man är nöjd.

Bennie

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Det blev en Robomow MC300 som nu har tuffat runt och skött om gräsmattan ett par dagar.
Nu blir det gödsling så kanske mossan försvinner och det blir en fin gräsmatta utan att man behöver anstränga sig.

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025

Har du haft en klippare som inte är ett av de "stora märken" du nämner eftersom du påstår att dessa inte är tillförlitliga. Jag har en Worx som är inköpt på Clas Olson och den har funkat mycket bra under de år jag använt den. Och vad gäller reservdelar så läste jag någonstans att just Worx är den robotklippare som det säljs mest av om man tittar på hela Europa så det går säkert bra att få tag på ev. reservdelar

Sedan är det ju så att man själv laddar ner ny programvara när det kommer en ny version och då har man plötsligt en helt ny klippare. Motorer och chassie är ju inget som behöver bytas ut så ofta, hoppas jag.

/Håkan
Har också den stora Worx sedan ca 5 år tillbaka och är nöjd. Du nämner nedladdning av nya uppdateringar för styrsystemet? Hur går du tillväga då?
Bengt

Toppen