• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

RMF 2015

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Riksförbundet Mobil Fritid bildades på Elmiamässan 2011. Nu är RMF inne på sitt tredje verksamhets år.
Under dessa år har vi kommit igång bra med vårat arbete att verka som en respekterad organisation.

Så beskriver man nuläget...ordföranden skriver också att "hösten är här" ??
på deras hemsida.... Är det fråga om en pajas-organisation eller har man en seriös tanke att driva det rörliga campinglivet framåt...
I mina ögon så kan man lägga ner både hemsida och organisation, då de inte fyller en funktion. Mobil fritid och RMF fungerar som en stoppkloss för utveckling av ställplatser för husbilar. Idag kommer de flesta nya ställplatser till genom privata initiativ med koppling ex till verksamhet.
Samt att en del kommuner har börjat vakna till liv och förstå att det finns möjligheter med att erbjuda platser för husbilar. Arbetet som HBK och medlemmar har drivit lokalt ...ger resultat. inte långbänk i en " riksorganisation"

gaisaren

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2025
Sv: RMF 2015

Gokväll

Om någon är intresserad och är inloggad/medlem i Husbilskompisar så läs i forum vad ordföranden för RMF svarar.

ha d

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Det var inget svar på det här inlägget...skingrade inga dimmor.
Förväntar mig ett svar här...på det största husbilsforumet...annars kan det vara.
Klarar mig utan alla möjliga organisationer iofs. Det underlättar...

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Vad sas på Husbilskompisar? Undrar bara eftersom det låter som om svaret kom där...

Kan bara hålla med Sonic, svaret borde väl komma där frågan ställdes...

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Inget svar på den frågan heller det är välmer berättigat att få svar på den frågan och som ställs här .

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Jag läste tydligen slarvigt, tolkade som om det var svar på Sonics fråga... Har nu läst på, ber om ursäkt...

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Styrelsen för HBK, som ju är demokratiskt vald av medlemmarna, har valt att ta avstånd från RMF.

Ändå kräver HBK-medlemmar att RMF ska svara på på frågor på HBK:s hemsida.

Var finns logiken???

Nuvarande ordförande i RMF är ju medlem i HBK...enligt egen utsaga.
Vore ju enkelt att ge sin syn som medlem...kanske....logiskt!!
Har läst igenom Mobilfritids hemsida och förstår fortfarande inte vart man är på väg och med vilka och varför. Men det är mycket som inte jag förstår, så jag behöver hjälp utan krav.

Lars o Annica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024

Det var inget svar på det här inlägget...skingrade inga dimmor.
Förväntar mig ett svar här...på det största husbilsforumet...annars kan det vara.
Klarar mig utan alla möjliga organisationer iofs. Det underlättar...

Din sista mening tyder på att du inte är så intresserad, men lite nyfiken är du allt:twitcy:
Jag håller med dig att desto färre organisationer desto bättre, om det nu inte kan bli så att renodlade husbilsklubbar/forum/organisationer kan göra gemensam sak vilket jag personligen tror är enda vägen.
Att kräva svar från annan organisation på denna sida tror jag är lite naivt.

lars (från ett soligt Bern)

F

F.d. 29925

Guest

Måste ändå vara "baggis" för RMF:s orförande att svara här då hon uppenbart kan gå in och svara på andra frågor gällande RMF.

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

"Baggis" var ordet...mitt i...hon, hen, eller han spelar ingen roll när man är nyfniken... :rolleyes:

gaisaren

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2025

Gokväll

Jag hade ingen aning om att ordförande för RMF var medlem i HBK. Då kan även jag tycka att hon kan svara här. Tror nog att hon väljer att INTE göra det. Kan inte kopiera svaret som gavs i ett forum hos Husbilskompisar,har inte frågat o gör det inte heller.
Håller med Lars/Annika om att ju färre desto bättre eller????
ha d

Gaiefaj

HBK Medlem
Kommun
Mockfjärd
HBK-Nr
394
Medlemskap
2025

Så här skrev jag mitt svar på Husbilskompisar. Jag publicerar det även här eftersom det efterfrågas.

Härligt att se så många intresserade debattörer här.
När det gäller RMF:s ställningstagande gällande ställplatser vill vi inom RMF ha en bredd på ställplatser, Husbilsdestination Sverige (Där RMF är en del av projektet) vill ha ställplatser med ”ordning och reda” och en ganska hög standard på dessa. Som exempel kan vi nämna Gränna som är en sk pilotställplats och framtagen av Husbilsdestination Sverige. Vi uppfattar att dessa ställplatser kan nästan bli som en ”mini-camping”

Inom RMF vill vi även ha enklare ställplatser. Kanske hos bonden som har en rymlig stallbacke, där vi kan sova i lugn och ro. Kanske vid en hembygdsgård eller liknade. Platser som enskilda personer och organisationer ganska enkelt kan ordna. Vi önskar en bredd och olika standarder på ställplatserna.
Eftersom vi förespråkar många olika typer av ställplatser är det fel av oss att enbart följa Husbilsdestination Sveriges inriktning. Därför vill vi fungera mer som ett bollplank och ge tips och råd och kanske även ibland höja ett varningens finger.

När det gäller om ställplatser ska var bara för husbilar och /eller husvagnar är vi av åsikten att det måste den enskilde markägaren själv besluta om – hur stor markyta denna kan disponera

När det gäller mitt uppdrag som ordförande vill jag förtydliga att; visst, formellt representerar jag CaravanClub. Jag har varit husbilsåkare sedan år 2001 och har aldrig ägt en husvagn, så hur det fungerar vet jag inte annat än genom hörsägen. Jag är medlem i HBK, MHCS, en märkesklubb samt Husbilskompisar Så jag vågar sticka ut hakan och påstå att jag är en erfaren husbilsåkare både i Sverige och Europa. Om någon har problem med den biten är ni välkomna att skicka mej ett PM.

Jag önskar er alla en fin Vasaloppssöndag
Anette
ordf i RMF

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Tack för ditt svar Anette...mycket bra att HBK forumet får vara med i debatten.
Ber om ursäkt om jag provocerat i tidigare inlägg...men, med gener från en grythund är jag van att gräva.;)
Intressant att det finns en plan inom RMF ang. ställplatser med en bredd på standard. den stora frågan är fortfarande...hur lägger ni upp arbetet och samarbetet med " alla" berörda klubbar, organisationer och kommuner.
Kommer det ske ett lobbing arbete bakom väggarna ?
Ha det gott på vägarna...

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

fins inget intresse för Rmf varför då hålla på tjata om det forumet har tagit avstånd från Rmf en gång då kan man väl inte begära att dom skall stå på tå och krusa för att delge någonting som inte är intresant, eller hur, fins där andra forum som är intreserade så är det väl dom som skall ha info, såfungerar det i min värld har jag fel.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Ja, du har fel!!!!

Självklart är vi alla som kör husbil intresserade av vad RMF har för sig, deras idéer och påverkan i debatten berör även oss som är medlemmar i HBK. :mad:

RMF bildades "bakom ryggen" på HBK, den redan då största klubben för husbilsägare. Skälen för att styrelsen valt att inte ställa sig bakom och vara med att finansiera RMF har styrelsen klarlagt i tidigare inlägg i annan tråd. Med tanke på vad RMF hittills presterat anser jag det var ett klokt beslut.:)

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Ja, du har fel!!!!

Självklart är vi alla som kör husbil intresserade av vad RMF har för sig, deras idéer och påverkan i debatten berör även oss som är medlemmar i HBK. :mad:

RMF bildades "bakom ryggen" på HBK, den redan då största klubben för husbilsägare. Skälen för att styrelsen valt att inte ställa sig bakom och vara med att finansiera RMF har styrelsen klarlagt i tidigare inlägg i annan tråd. Med tanke på vad RMF hittills presterat anser jag det var ett klokt beslut.:)

Självklart att man är intresserad av vad RMF har för sig...berör oss som åker och reser med husbil...men nu händer ingenting och deras hemsida ligger helt i träda.. Så hela projektet verkar ha gått i stå. Inga bad feelings kring det.
Anser att HBK som klubb gjort helt rätt i att inte lägga pengar i den brunnen.
Nä ..bättre att bygga på ställplatslistan..sen de som tycker att man inte skall bry sig..somna om.

Toppen