• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

RMB MB 416 CDI?

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Någon som vet något om RMB husbilar från 2000 talet?
Går tyvärr inte att söka på bara 3 tecken i vårat forum.
Hittar inte mkt på nätet. Gäller 2001 års modell och tror att modellbeteckningen torde vara 680.

MB 416 CDI, vad jag förstår ett Sprinter chassi med 4,6 ton totalvikt.
Vad har dessa för typ av automatlåda? riktig automat eller s.k robotiserad manuell?

Andra synpunkter/erfarenheter.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: RMB MB 416 CDI?

Jag kanske kan fylla på lite mer med frågetecken om automaten: Det finns bägge sorter, både robotiserad manuell samt "riktig" automat.
Om du råkar ha en bild på växelspaken kan jag berätta vilken av dem de är.
Frågar du mig som har en robot-låda så skulle jag i nuläget rekommendera en "riktig" automat 7 dagar i veckan fast jag inte vet något om dem! :D
Men om du kikar lite i slutet av min sprintertråd så kanske du anar vad jag tycker om dem just nu och varför...
Nä, riktigt så illa är det inte men hydraulpumparna ger upp på robotlådorna lite väl tidigt och jag har även bytit en ackumulator på en bil vi har i jobbet, man kan leva med dem, en pump kostar ca 2500-3000. (Har en nästan ny på min, 13000 mil, har även en extra med i husbilen)
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: RMB MB 416 CDI?

Japp det räcker bra, den bilen har en robotiserad låda.

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: RMB MB 416 CDI?

De här bilderna visa skillnaderna på robot och "riktig" automat

Robot "sprintshift"
540x405_sprinter-cdi-automat-915653.jpg



"Riktig" "Hederlig" "vanlig" automat:
8711437785.jpg
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: RMB MB 416 CDI?

Tack,blir genast mindre lockande.

Kan säkert funka med måttlig belastning men frågan är hur det funkar att rangera tunga släp med den sån låda?

Troligen bättre att jobba vidare med min Cheva med 4L80E låda;)
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: RMB MB 416 CDI?

Själva lådan tål belastningen med tunga släp och i stället för att sköta gas och möta upp med kopplingen till dragläget så tar datorn hand om den biten, det är bara att gasa mer om man vill fram eller bak.
Själva växellådan är en manuell låda och roboten tar hand om koppling och växlandet. Det som händer när pumpen lägger av är att man inte får i några växlar längre och det kan ju vara lite surt, finns inte ens nåt stag man trycka eller dra i för att få i nånting acceptabelt.

Jag kan dock inte påminna mig om att jag dragit något extremtungt efter en sprinter, några bilsläp med någon ordinär bil lastad, jag minns också tiden när man släpade runt med rallybilar på släp efter en Chevavan, det var tider det! :D
Man behöver inte vara livrädd för sprintrar med sprintshift, men det kan ju vara bra att känna till hydraulpumpen och dess korta liv.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: RMB MB 416 CDI?

Okej, ja själva lådan borde ju hålla som vilken manuell låda som helst.
Men hur är det med själva kopplingen? det är väl en torrlamell? hur gillar den att rangera tunga släp där man ju allt som oftast måste köra så pass långsamt att det blir att slira på kopplingen. I alla fall på manuella brukar detta vara ett problem om man inte har lågväxel förstås. Och beror så klart även på utväxlingsförhållandena på ettan o backen.

Den däringa hydralpumpen, kan den bytas så att säga i förebyggande syfte så man inte blir stående på sämsta tänkbar ställe? eller måste hela lådan ner och i sär för en sådan operation och då blir de dyrt varvid man avvaktar?
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: RMB MB 416 CDI?

Japp, kopplingen är en torrlamell och både koppling och urtrampningslager är av Samma sort som på de manuella med skillnaden att det sitter en lägesgivare på urtrampmingslagret och manövreringen sköts av bilens dator.

Dragläget "hittar" man med gaspådrag och det fungerar rätt bra, när man har kört en del med de här så lär man sig essutom att påverka själva växlingstillfället med gaspedalen.

Själva hydraulpumpen (magneti marelli) sitter utanpå lådan och det tar en halvtimme att byta ut den, min pump var redan utbytt när jag köpte bilen och då hade den gått ca 12000 mil.
Sprintshift har inget vidare rykte, men man kan leva med dem. :)

bild kommer

mvh jocke
 

Bilagor

  • IMG_20150617_081140.jpg
    IMG_20150617_081140.jpg
    2,2 MB · Visningar: 16
Senast redigerad av en moderator:

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
407
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2025
Sv: RMB MB 416 CDI?

Jag har kört bra många mil med en Sprinter 416cdi biltrasport med släp och den hade vi aldrig några problem med, men den hade visserligen bara gått 15000 när den såldes vidare

//Peter
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: RMB MB 416 CDI?

Kanske oroar mig i onödan för robotlådorna och tunga släp.
Gissar att fördelen främst är lägre tillverkningskostnad och möjligen också aningen lägre förbrukning än en riktig automat. Fast ett kopplingsbyte senare är väl ev. bränslebesparing uppäten gissar jag.

Vi får se hur det blir. Kollar upp möjlighet till dragkrok f.n.
 
Toppen