• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rimor

Ingela o Lenny

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
2685
Medlemskap
2024
Vi är nu nära att köpa en 2011 Rimor 95p. Den har det mesta av det vi vill ha, vad gäller planlösning odyl. Och detta till ett bra pris.
Finns det någon som har erfarnhet av detta märke, vad som är bra och dåligt?
Är det stor skillnad i körkomfort att ha en 160 hästars i stället för 130?
Funderar även på att köpa med automatlåda. Drar detta mycket mer bränsle, krånglar dessa mer än manuella växellådor?
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Rimor

Känner inte till den husbilen men rätt planlösning och rätt pris låter väldigt bra.
Lycka till.
MVH Gunilla :mh2::mh::mh4: "man ska ha husbil"
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Rimor

Det är aldrig fel med en stor motor, och bränsleförbrukningen behöver inte bli större än med en liten motor.
Dessutom har den större motorn inte kamrem som kostar några tusenlappar att byta.
Dagens automatlådor är mycket driftsäkra och krånglar sällan. De behöver knappast något underhåll heller, kanske byte av olja och rengöring av filter efter sisådär 10 000 mil.
Förr drog bilar med automatlåda mer bränsle än, manuellt växlade, men idag har automaterna sk "lock-up" av momentomvandlaren så att slirningen elimineras vid ett visst varvtal.
Därför drar automater sällan mer bränsle än manuella, ofta liite mindre i stadstrafik då de växlar vid optimalt varvtal/hastighet/belastning.
Vill man lägga de extra pengar som en automatlåda kostar så tycker jag man definitivt skall göra det.
 
F

F.d. 2927

Guest
Sv: Rimor

Tycker du det är värt pengarna så välj den stora motorn, den är mycket behagligare. I slutändan kan det vara värt pengarna då en bil med stor motor är lättare att sälja och betingar ett högre pris på begagnat marknaden.

Men skippa automatlådan, den är av gummibandstypen och blir jobbig i längden. Om du funderar på en sådan så skall du definitivt provköra en innan du bestämmer dig. Smaken är som bekant delad.

Rimor som märke är inte alls dumt, men tidigare har det varit stört omöjligt med reservdelar. Och mig veterligen finns det bara en återförsäljare i Sverige nu vilket kanske inte är det mest optimala.

Rimor är lika tokbyggd som de flesta andra märken med obehandlade trästumpar som sticker ut lite här och var dvs täta fuktkontroller är att rekommendera.

Ett tips, istället för automatlåda, skippa gasolvärmaren och byt ut den mot dieselvärmare istället. Du har ju alltid diesel i tanken.;)
 
Senast redigerad av en moderator:

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Rimor

Precis som Globertrotter skrive så HAR det varit problem med reservdelsförsörjningen som distribuerades via Danmark. Det var en orsak till att märket hamnade i skymundan. Nu är den biten löst på bästa sätt. Lindström husvagnar i Bålsta har huvudansvaret för Rimor och det är nu en helt annan respons kring denna biten. Dessutom har GH-husvagnar i Ulricehamn åter tagit upp märket. Ett betyg så gott som något. Med tanke på den entusiasm och positiva bemötande som GH-husvagnar står för så är det enligt mej en god affär om trådskaparen väljer det märket.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.636
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Rimor

Funderar även på att köpa med automatlåda. Drar detta mycket mer bränsle, krånglar dessa mer än manuella växellådor?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, jag antar att det är Fiat som står för bildelen, och i så fall är det inte en "riktig" automatlåda i bilen utan en agile-låda d.v.s. en vanlig sexväxlad manuell låda, med vanlig koppling som är robotväxlad och robotkopplad. Både Fiat och Iveco kör med den varianten. Mercedes hade det tidigare men har har gått ifrån det till förmån för "riktiga" automatlådor, men på en husbil så plågas ju inte robotväxellådan och koppling lika mycket som i en varutransportbil som far runt i storstäder hela tiden.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Rimor

Promobil hadde en test med 2 nesten identiske husbiler, den ene manuell og den andre automatisert. På lengre testrunde hvor førerene byttet biler regelmessig fikk de et for mange overraskende resultat at den automatiserte var billigere i bruk enn den andre. Det kom av bedre utnyttelse av dreiemomentet på motoren.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Rimor

Har du sen även avsikt att använda bilen på säsongen då man använder värmen så skulle jag valt vattenburen värme för att när det är kallt låter Truma värmen som man hade en hårfön på fullfart i husbilen .

Jag hade valt den stora motorn och även en automatväxlade om varvtalet bibehålls låga i 100 tempo .
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Rimor

Hur man upplever Trumas luftvärmesystem är nog en högst individuell bedömning bereonde på person, husbilens kontruktion, dess akustik m.m. Detsamma gäller säkert hur man påverkas av den ljudnivå som alstras då man kyler ned en husbuss under varma sommardagar. Jag tror som sagt var att Rimor 95P är ett bra köp tack vare dess förmånliga pris. Inte minst med tanke på att den numera är utrustad med ett vinterpaket(Elpatron, Golvvärme, Isolerade Tankar)
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Rimor

Vi har beställt en Rimor Europeo 69P 2011 i Bålsta!
Har haft en privatimporterad Europeo NG10/P i ett par år och varit väldigt nöjd med den. Det är ju lite av ett budgetmärke, men man får mycket husbil för pengarna tycker jag. Tex en Bürstner känns väl lite "lyxigare", men det är nog tveksamt om kvaliteten är så mycket bättre som den är dyrare... Jag valde den stora motorn med farthållare, klart värt det om man vill tex åka i alperna. Tror det ökar andrahandsvärdet en hel del också. Med vinterpaket, solceller och markis på köpet så känns det som ett klart prisvärt köp! Dessutom blev vi trevligt bemötta och fick bra hjälp hos Lindströms Husvagnar som dessutom gav ett hyfsat pris på inbyte av vår gamla bil.
 

Ingela o Lenny

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
2685
Medlemskap
2024
Sv: Rimor

Vi valde en Rimor 95p+ hos GH-husvagnar i Ulricehamn. Vi valde den stora motorn och naturligtvis farthållare också.
Vi kör årligen söderöver så farthållaren och extrakraften kommer väl till pass.
Vi valde dock inte automatlåda. Försäljaren verkade inte riktigt hemma på hur den fungerade, och trots att han ringde runt en del till andra firmor verkade det inte som han fick några klara svar.Så det får bli den vanliga 6 växlade lådan.
Vi räknar med att få den i mitten/slutet av april. Hoppas verkligen den kommer innan påsk. En tur till rügen då vore kalas.
 
Toppen