• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rimor

F

F.d. 839

Guest
Hejsan

Hur manga utav Er har en Rimor med Mercedes eller Ford motor ? Skulle vara kul att kunna dela erfarenhet saval bra som daliga.

Perlena

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
171
Medlemskap
2025
Sv: Rimor

Hej Belgien 1 !
Vi har en Rimor 727 med MB 313 chassi. Årmodell 2000.
De problem som jg upplevt och inte fått ordning på är att när jag står på
el så överladdas bodelsbatteri (kokar). Har ej hittat var laddaren sitter
ännu för avstägning.
Passerade nästan förbi hos er i somras, var bl.a i Brugge.
Mvh Per

Senast ändrad:
F

F.d. 839

Guest

Hejsan Perlena,

Tydligen finns det inte allt for manga Rimor agare i Sveriges avlanga land. Fordonet jag kopte ar en Rimor 745 TC byggd pa en MB chassi arsmodell 2002 med 2900 mil, motor ar en 5 cylindrig pa 160hk. Min forra detta trotjanare som jag hade en langre tid borjade visa trotthet pa manga platser sa det var bara att gora sig av med fast det gjorde ont.

Fordonet koptes in for 2 dagar sedan sa vet ej heller vart laddaren skulle kunna sitta, jag kommer att vanda husbilen up och ner nar jag far den levererade nasta vecka. Kokning av batteriet tyder for mig pa att laddnings rela inte franslar nar batterierna ar full laddade den kanske hanger sig, tycker inte att det borde vara ett stort problem for en yrkes elektrikern att hitta.

Passerade forbi Brugge, vad kul. Jag har endast 4 mil dit och tycker att det ar en mycket trevlig stad vilket vi besoker ganska ofta, sma grandar precies som gamla stan i Gent ar helt fantastiska. Kommunen i Brugge har borjat bygga en stor husbils parkering men redan nu har dom insett att det kommer att bli en ploj pga avgiften for en 24 timmars period ligger at helsicke for hogt namligen € 20 visserligen med el osv men for att vara kontinent style ar detta for hogt, en battre passande avgift hade varit € 10-12.

Tommy

HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2025

Hej Belgien 1!
Vi har en Rimor Sailer 748, byggd på Mercedes Sprinter 416 2003.
I vår bil sitter laddaren till bodelen i samma utrymme som batteriet.
Fungerar alldeles utmärkt.
Hälsningar

Senast ändrad:
F

F.d. 839

Guest

Tommy,

Det ar Perlena som had tydligen problem med overladdningen och inte visste vart laddaren vad placerade.

Vad det galler min Rimor. Imorgon ska husbilen gora den administrativa besiktningen vilket innebar att bilen blir grundligt kontrollerade pa trafiksakerheten, interior, besiktnings instrumentet, korkort, forsakringen papper osv. Sedan ska man en engang till besikningen dar husbilens langd och vikt kontrolleras for att se om jag hamnar forfarande i samma skatteklass, det ar manga som inte tanker pa det men hanger man pa ett cykelstall kan det handa att man hamnar utanfor den tillatna langden och da naturligtvis vill staten ha pengar. Nar allt detta ar klart ar det bara att aka.

Ja, det ar inte latt i Belgien, forhoppningsvis till slutet av veckan ar jag klart med allting :D

Tommy

HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2025

Belgien 1
Var nog lite trött i morse.
Lycka till med besiktningen!
Hälsningar

F

F.d. 6238

Guest

Hej Tommy. Ser att Du kör BMW.
Är du medlemm i BMW-MCklubben?

Jag är i skrivande stund inte med men jag har varit. Jag hade medlemsnr 21 och var med dom första i Göteborgsgänget och Stockholmsgänget som startade klubben.

Det var fina tider men numera är jag glad att inte köra mc för det börjar bli för många "Älgar" där ute.

Hls från kurt.
:music-icon: ;) :D

Tommy

HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2025

Hej Kurt!
Med risk att förstöra tråden, självklart är jag medlem i Svenska BMW MC Klubben.
Ursäkta Belgien 1
Hälsningar

F

F.d. 839

Guest

Tommy,

I morse klockan 7 stod jag vid ingangen till besiktningen med hjartat upp i halsen, ja ni vet ju sakert hur det kanns. Okay .. finally seven o'clock porten oppnas och jag ar forst, gick in och betalade € 75 sedan ar det bara vanta och vanta. Kontrolgubbe kom fram med trotta ogon (sag ut som om han kom direkt fran Stadshotellet) bad mig att tanda ljuset och da hande detta ... ingen nummerskylt belysning f.n ocksa, ja det var bara att aka ut och bestalla ny tid och betala € 75 igen, f.n vad glad jag blev :mad:. I morgon ar det den stora dagen igen.

F

F.d. 4879

Guest

Grattis! Och jag som trodde att vi hade den sämsta bilprovningsservicen här i Sverige..

Något som jag har lärt mej under åren är att aldrig ta en tid hos besiktningen på morgonen, dvs före 09.00, innan dom har fått morgonfikat. Jag tror f-n att alla på det företaget äter huggorm till frukost!

Senast redigerad av en moderator:

Perlena

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
171
Medlemskap
2025

Hej Begien 1.
Tack för ditt svar, hur registreras husbilarna i Belgien ?
Jag har uppfattat att Rimor är rätt så vanliga i Belgien.
Har du köpt hos handlare ? Jag var hos en handlare i Harzé (Aiwaille, Söder Liege).
Han sålde nya Rimor bilar och hade lite tillbehörs artiklar. (Belgien är mina föräldrars hemland, därför hittar jag lite i små byarna där).
Mvh Per

F

F.d. 12602

Guest

Hejsan på er Rimorister. Vi har en Rimor 628 alkov byggd på Fordchassie från 2004. Har haft bilen sedan i somras, och är mycket nöjda med den. Åkte också genom Belgien i somras på väg till Dover. Gjorde England på 4 veckor i regnet. Har åkt ca 900 mil allt har fungerat perfekt, även laddnngen.
Mvh Hansjöran

F

F.d. 839

Guest

Kolis 75,

I morse klockan 07:00. Han som igar kom direct fran Stadshotellet sag lite battre ut idag men inte mycket. Han gick genom bilen och fick allting godkand, nu till forsakringen avhamta grona kortet och sedan tillbaks till besikningen, denna gang ska fordonet vagas och matas ... sedan ar det fritt fram.

F

F.d. 4879

Guest

Det verkar enkelt och okrångligt i Belgien... Märks att det är där som EU har sitt högkvarter!

F

F.d. 839

Guest

Kolis 75,

Vad det galler besiktningen ar det hela en enda rora, det ar for manga som bestammer. Strasbourg sager sa och Bryssel sager nagot helt annat.

Fick reda pa imorse att det ar Holland och Belgien som satter sig emot att andra B korkort normen sa att man ska fa kora ett fordon anda upp till 4.2t, det vore smaskens det, 700kg betyder en hel del. Men som sagt nu far vi vanta till 2013 :mad:

F

F.d. 839

Guest

Hejsan Per,

Sorry for det sena svaret, varit sa upptagen med registreringen av husbilen.

Det ar inte svarare att registrera en husbil i Belgien an i Sverige kan jag tanka mig om man inte importerar for da blir det genast svarare med bestammelsen osv, viktigt att man har det EURO papperet som bevisar att bilen ar godkand inom EU staten utan krangel. Allt detta later fantastisk men det finns egentligen ingen EU for dom kommer inte overens, det ar prciessom The United States och alla stater har olika lagar.

Sant som dus skriver Rimor ar vanligare i Belgien men Rimor pa Mercedes chassi ser man inte mycket for som kostar en hel del mer an dom vanliga pa Ford chassi. Vi har ej kopt utav en handlare sa att man ska vara mycket forsiktigt for en privat person behover inte lamna nagra som helst garantier med andra ord husbilen saljs i befintlig shick kand av koparen som man bruka skriva i forsaljningsavtal.

Jag kanner ej till den Rimor forsaljare i Aiwaille som du namnde men det later interessant ska sakert tag en svang forbi, tack for tipset.

Dus skrev att Belgien var dina foraldrars hemland, vart ar dom ifran, Wallon sida eller den Flamlandska delen ? Jag personligen trivs jattebra har nere men priserna pa matvaror har langt overstiget dom Svenska trots att momsen ar "bara" 21%. Belgiska staten har igar annonserat att en hojning pa 30% ar pa vag pga att ravaror har gatt up i samma takt. EURO tag knacken pa oss alla, det var battre for med den gamla Belgiska frank da visste man atminstaende vad man hade i fickan, 1000 frank var 1000 frank nu motsvarar det € 25 men det kanns som man bara hade € 15 i fickan.

F

F.d. 839

Guest

Kolis 75,

Vet ej om detta paverkar eller ej men EU ar fortfarande inte som man skulle vilja se det, for manga som vill bestamma det viktigaste ar att dom kan fylla sina fickor inget mera for att vara ett medlemsland i EU kostar flask.

Totala vikten visade sig vara 3005kg (massa ar 3500 kg), fick husbilen godkand som 4+1 vilket innebar att jag far tag med 4 passagerar trots att det finns 7 sovplatser. I bilens netto ar detta inkluderade 1 driver - 80% bransle - 80% farsk vatten.

Besiktningen berakna husbilens vikt enligt formeln : Brutto - Netto - (75*A) vilket i praktiken ar den samma som 3500 - 3005 - (75*4) = 120. Vilket betyder att jag endast far tag 120 kg bagage med mig. Hanger man pa en markisa pa 50 kg ja da ar det bara 70kg bagage kvar osv. Kommer man pa minus bagage da tag dom bort en passagerare pa besiktnings instrumentet och far da 3+1, detta hander endast ifall man har blivit tagen i en "flygande" och husbilen ska aterbesiktigas.

Senast redigerad av en moderator:
Toppen