• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Rimor Europeo95 eller Sailer95, -erfarenheter?

stonewood

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
11789
Medlemskap
2024
Hej!
Här är ännu en nybliven medlem som funderar på att åka till Tyskland och handla!
Vi tittar på Rimor Europeo 95, någon som har något att säga om dessa?
Vi har sett den hemma i Sverige och blev tända på den!
Vi hittar den på några olika ställen, här är 2 handlare inom räckhåll:
Grund Reisemobile i Berlin och Windisch Wohnmobile utanför Kassel.
Någon som har erfarenhet av dessa??
I Sverige har jag fått uppfattningen att det är mera prutmån på en ny än en beg husbil.
Det borde väl vara ungefär likadant i Tyskland?? Hur "flexibla" är priserna?
Hur fungerar det rent praktiskt med återbet av Tysk moms om man köper en ny husbil?
Är det någon skillnad i utrustning osv på en ny husbil i Tyskland jämfört med Svensk standard?
Har förstått att man bör isolera avfallstanken, hur är det med de övriga?
Tacksam för all matnyttig info!:)

Senast ändrad:

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Rimor Europeo95 eller Sailer95, -erfarenheter?

Vi har haft en Rimor Europeo NG10P -01 och har nu en Rimor Europeo 69P -11 och har varit nöjda med bägge. Mycket husbil för pengarna! Det är väl mest planlösningen som skiljer 95 och 69 åt. Vår är köpt i Sverige, så det är redan vinterpaket med isolerad tank, golvvärme och elpatron i den. Jag kan inte hitta några större skillnader i kvalitet eller utrustning jämfört med bilar som har ett nypris på 2-300K mer i alla fall!

stonewood

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
11789
Medlemskap
2024

Tack Lasse!
Låter ju inte som att man behöver vara orolig för Rimor.
Undrar om Tysk-bilarna generellt saknar vinterpaketet?
Golvvärme och elpatron, -går det att eftermontera? Kanalerna i golvet är väl desamma?
När man läser om isolerad tank så verkar det bara handla om avloppstanken, men vattentankar behöver väl också isoleras? Både varmvatten och kallvatten?
Är det samma isolering i väggar osv i Tyskland som här?
Har fått intrycket att det ska vara identiskt?
Tack för hjälpen! :)

F

F.d. 55451

Guest

Har en Rimor Europeo -96 :D
Har inte haft annat sidan -97.

Kvaliteten är naturligtvis relativt, men när jag läser om andra människors problem med husbil tror jag inte det finns något värre på Rimor.

Jag besökte fabriken i -99 för att få en ny tydlig bakruta, i stället för en matt glas på toan, och nu kan jag använda min backspegel.:)

Det mest fördelaktiga i bodelen, alltid har varit en acceptabel innredning och mycket hög alkov, - utanför det är endast (3,05) som andra utan alkov.

Men jag har som snickare byggde mycket, eftersom det fanns sängar för 6 personer på total 5,8 meter - meningslöst.
Nu 16-årig optimal för två personer - titta min Husbil Rimor L'europeo alkove Ford 2,5 L - 96 modifierat - BredoMobil’s Husbil - Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -
Matplats och när du kör för 6 personer

Jag har Ford chassi med bakhjulsdrift - jag är också mycket nöjd med.

Senast redigerad av en moderator:

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Tack Lasse!
Låter ju inte som att man behöver vara orolig för Rimor.
Undrar om Tysk-bilarna generellt saknar vinterpaketet?
Golvvärme och elpatron, -går det att eftermontera? Kanalerna i golvet är väl desamma?
När man läser om isolerad tank så verkar det bara handla om avloppstanken, men vattentankar behöver väl också isoleras? Både varmvatten och kallvatten?
Är det samma isolering i väggar osv i Tyskland som här?
Har fått intrycket att det ska vara identiskt?
Tack för hjälpen! :)

Golvvärmen är elektrisk och bara innanför dörren.
Mest för att snabbt torka upp golvet efter snögiga skor gissar jag. Elpatronen bör gå att eftermontera i Trumavärmaren. Färskvattentanken sitter ju inne i bilen under bänken i sittgruppen så den behöver ingen extra isolering. Väggarna lär vara samma, ja. Inte helt ultimata för väldigt låga tempraturer antar jag, men det lär inte vara nån större skillnad mot de flesta andra sydeuropeiska bilar.

stonewood

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
11789
Medlemskap
2024

Hej igen Lasse!
Tack för info! Alltid lär man sej något nytt!
Hälsningar
Sten

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Elpatron brukar inte vara så lätt att eftermontera i Trumavärmare, troligtvis blir det byte av värmare i stället!

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Nej, det gör det inte, värmen fördelas inte dit det är tänkt, vintertid värmer värmaren t.ex. vattentank, avloppstank, toatank, vattenpump, vattenledningar m.m. :wink:

Senast ändrad:

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025

Jag har bara gott att säga om vår Rimor. Inte minst p.g.a. planlösningen. Vi har bott 5 vuxna en vecka i fjällvärlden utan minsta problem. Lyckligt ovetande om totalvikten 3500 kg var passerad eller ej. Troligen blir det en Rimor igen den dag vi kommer att byta.

SNÄCKAN

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
6957
Medlemskap
2025

Har 2010 köpt en husbil (6 mån gammal o 750 mil) från Windisch Wohnmobile och skulle inte köpa fler bilar därifrån och heller ej rekommendera dem. Dålig support vid problem med bilen och de verkar inte ha helt schyssta ambitioner. Köpte i år en helt ny husbil från MyCaravan utanför Stuttgart, vilket var en betydligt trevligare upplevelse. (Tyvärr tror jag dock att supporten efter avslutad importaffär alltid riskerar att bli sämre än vid köp från svenska märkeshandlare, men det motiverar inte den stora prisskilldanden).

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Har 2010 köpt en husbil (6 mån gammal o 750 mil) från Windisch Wohnmobile och skulle inte köpa fler bilar därifrån och heller ej rekommendera dem. Dålig support vid problem med bilen och de verkar inte ha helt schyssta ambitioner. Köpte i år en helt ny husbil från MyCaravan utanför Stuttgart, vilket var en betydligt trevligare upplevelse. (Tyvärr tror jag dock att supporten efter avslutad importaffär alltid riskerar att bli sämre än vid köp från svenska märkeshandlare, men det motiverar inte den stora prisskilldanden).

Vad var det för fel på bilen då?

stonewood

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
11789
Medlemskap
2024

Tack Snäckan!
Fick annars ett bra intryck av Windisch. Han är snabb och bra på att svara på mail. Men men..
Var förra helgen i Berlin och tittade hos Grund Reisemobile. Han har varit trögare att svara på mail, men verkade ok att prata med.
Någon som har erfarenhet därifrån?
Han har en Sailer som vi är nästan överens om.
Betr elpatron så hittade jag en lösning på en annan plats på den här eminenta sidan: Electro Mobile Scandinavia AB
Verkar vara en jättebra lösning!
Någon som provat?

stonewood

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
11789
Medlemskap
2024

-Brukar man få med gastuber när man handlar begagnad husbil i Tyskland?
-Hur stort batteri behöver man ha? Det jag får med här är på 80Ah, tycker att det låter litet?
-Finns det någon anledning att fukttesta en husbil från Juli -12 som gått 1800 mil??

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

På siste frågan er svaret JA! Faktisk er den første fuktkontrollen etter ett år (eller før) den viktigste - den avslører eventuelle glipp fra produksjonen, litt lite limmasse ett sted eller litt lite tetningsmasse i innfestingen av et fønster eller luke et annet sted. En ekstra kontroll etter et halvår i forbindelse med eierbytte er absolutt på sin plass.

stonewood

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
11789
Medlemskap
2024

-Brukar man få med gastuber när man handlar begagnad husbil i Tyskland?
-Hur stort batteri behöver man ha? Det jag får med här är på 80Ah, tycker att det låter litet?
-Finns det någon anledning att fukttesta en husbil från Juli -12 som gått 1800 mil??

stonewood

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
11789
Medlemskap
2024

Tack Knut! Det kan Du ha rätt i!!!
Men hur bär jag mej åt för att få gjort en test i Berlin?
Räcker det med att man lånar en fuktmätare nånstans och tar med sej dit,
-och sen går runt i husbilen och mäter?
Vilka värden är "normala" för en husbil som stått ute?

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om en måler en skåpsida så får en en referens verdi. Store avvik fra denne er et faresignal.
Mål langs overgang tak-vegg og i hjørner pluss under og ved siden av fønster og luker, samme med overgang vegg-gulv der du kan komme til. Finner du en måling med vesentllig høyere fuktverdi så ta flere målinger rundt denne sllik at du ser hvor stort område som er utsatt. Det fine med å måle på en så ny bil er at fukt ikke behøver å bli til en skade om en får stoppet inntrengningen. Er det et fuktområde så krev at lekasjen blir fikset av fagfolk før du overtar bilen.

Toppen