• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Rimlig kravspec i förhållande till pris?

F

F.d. 20479

Guest
Hej på er!

Vi är ett par boendes i Åre som letar en första bil till sommaren 2016. Vi surfar och kommer ha med oss två brädor och eventuellt två cyklar. Vi har en fyramånaders bäbis som kommer vara 1,5 år nästa sommar. Vi tänker Frankrike, Spanien & Portugal, vara ute cirka 2 månader samt även lite turer i Norge och söderut i Sverige.

Här är vår ide om kravspec:
Alkov fram och dubbelsäng bak (så man inte går på varandra och för gäster)
5 bältade platser (Inte viktigt men ett +. En för barnstol samt att man vill kunna köra en sväng även med två kompisar på besök)
Rymligt garage (men det blir det väl oftast under dubbelsängen bak?)
Under 3500kg
Under 350 000 kronor

"Hur länge" klarar man sig utan markström? Behöver man ha solpanel för att kunna jobba några timmar samt leva i den några dagar?

Är kravspecen realistiskt samt vet ni några modeller som passar in?

Är det något mer man generellt bör tänka på mer än service och fukt och skick på bilen?

Mvh Martin

Senast redigerad av en moderator:

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Sv: Rimlig kravspec i förhållande till pris?

Med upp till fem personer i bilen så är det nog orealistiskt att tänka på bilar under 3,5 ton.
Om ni inte skall vara ute på vintern så behöver ni ingen el-anslutning alls om ni har tillräckligt med solpaneler och helst en MPPT-regulator.
Lycka till med letandet ni finner säkert något lämpligt.

F

F.d. 25200

Guest

Med upp till fem personer i bilen så är det nog orealistiskt att tänka på bilar under 3,5 ton.
Om ni inte skall vara ute på vintern så behöver ni ingen el-anslutning alls om ni har tillräckligt med solpaneler och helst en MPPT-regulator.
Lycka till med letandet ni finner säkert något lämpligt.

Håller med om att viktmässigt är det nog omöjligt.

MVH

Stig

F

F.d. 20479

Guest

Tack för snabba svar!

Det där med 5 bältade platser kan vi bortse ifrån då, det är inte så troligt att vi behöver åka någon stans när vi får besök nere i Europa och då får vi väl hyra bil isf ;)

Jag redigerar mitt ursprungliga inlägg.

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

Den ser bra ut invändigt, men jag ser inget tackräcke, för ni surfade va !
Sedan så har den bara 300 kg lastvikt, ni bör nog ha minst c:a 500 kg lastvikt för att kunna vara fler med packning, kilona springer snabbt i väg och varje person räknas in i lastvikten och har inte extrautrustningen( cykelställ, AC ) vägts med i tjänstevikten så är lastvikten än mindre.

Själv har jag en bil med 490 kg lastvikt, men med mig själv, packning och halvfull vattentank så brukar jag jag ha mellan 200 - 300 kg last till godo, TSV vågar är inte så exakta.

Bilen hos Sandor och Lasse:
reg.nr: XFW596
https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/fragapaannatfordon.aspx

F

F.d. 20479

Guest

Tusen tack för input Pekke, ska kolla på det här med vikten! Yes vågsurfar så att ha två brädor i garaget kan funka, kanske tom smidigare än att ha dem på taket!

Senast redigerad av en moderator:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Med dubbelsäng bak blir det svårt att hitta något under 3.5t, hittar ni något så kan ni inte bälta alla (2-sits dinette + svängbara stolar).
Tittar ni på husbilar med alkov och våningssäng bak så finns det många. Vi har 7 sängplatser (4 fasta), dinette för 6 personer (4+2 fast lilla 2 dinetten är nedbäddad/omgjort till långsoffa), reggad för 5 passagerare med bälte till alla, 3.5t knappt 600kg lastvikt (på pappret).

Vill ni ha en halvårsbil kan det bli tight med 350.000:- måste nog till några 10.000:-, en fjolårsbil kan ni i alla fall få -om ni köper i Tyskland !

Takräcke går alltid att limma dit.

Peter :)

Senast ändrad:

turbojonas

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
15806
Medlemskap
2025

Har varit en tidigare ägare av just den här husbilen och fullpackad så vägde den över 300 kilo över totalvikten när jag vägde den....

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Du kan finne begagnade N+B Flair 6700 både som alkove og integrert. Eneste husbil med plass innendørs for longboards! Den muligheten finnes ikke på de få eksemplarer bygget på MB, der hindrer bakaksel plassen for tunellen frem til like bak forsetene. Totalvekt over 3500 kg og det finnes flere innredningsalternativer - skulle tro dere ville finne dinette utgave som mest passende med 6 seter og opp til 6 sengeplasser.

Modellen ble produsert 1994 til 2005, de siste årene kun som integrert.

Toppen