Dag 8-9 (10)
Morgonen dag 8 startade som vanligt med frukost i husbilen. Efter diverse bestyr så lämnade vi Luleå och satte kurs mot Skellefteå där den Northvolts batterifabrik skulle beskådas.
-------
En rolig passus som väl kan bjudas på var att strax söder om Piteå så börjar bilen bete sig underligt, den varvar hysteriskt när jag släpper gasen och kopplar. Detta sker på motorvägen och inga avfarter inom räckhåll. Lite stresspåslag, jag fipplar med farthållaren då jag kanske tror att den blivit galen. Då går bilen helt plötsligt inte alls...plötsligt dyker en avfart upp och vi tar oss rullande av. Vi kollar av bilen och jag börjar leta efter assistansnumret....mycket märkligt fel....sen upptäcker jag att förarmattan glidit upp på gaspedalen och trycker ner den...
och problem är löst...anledningen till varför den inte gick var att jag hade fått på fartbegränsar till typ 0. Väldigt glad att jag inte hann att ringa assistansen...ett gott skratt förlänger livet sägs det.
-------
Vi anlände sedan till Skellefteå där vi sökte upp batterifabrikens byggplats.Ett imponerande stor projekt som betyder mycket för staden och regionen.Efter den teknokratiska spaningen i Skellefteå så var nästa mål Skuleberget, (Skulebergets havscamping) strax söder om Örnsköldsvik som blev avrundningen på vår dagsetapp. Kvällen innehöll grill med kyckling och airfryad potatis. Det fungerande att sitta ute, andra tillfället sedan Orsa.
Morgonen dag 9 startade med att bestiga Skuleberget, en bra morgonpromenad med hyfsat bröt stigning. Skulebeget är ett av höga kustens trevliga besöksmål som ger mersmak, det finns möjlighet till "Via ferrata" för den som gillar sådant.
Bestigningen och påföljande frukost innebar att vi lämnade ställplatsen framåt lunchtid, för att styra kosan mot Sundsvall. En stad som jag inte tidigare besökt. När vi anlände Sundsvall parkerade vi centralt och cyklade runt i staden och betraktade byggnationer och annat. Sundsvalls centrala byggnationshistoria är spännande då staden (som många andra) brann i slutet av 1800-talet och vid återuppbyggnaden valdes sten som material vilket innebär att den s.k "Stenstaden" som utgör Sundsvalls centrala delar är ett intressant arkitektoniskt besöksmål.
Efter en kombinerade middag och lunch på italiensk restaurang i Sundsvall styrde vi kosan hemåt vid 19 tiden. Tanken var att vi skulle stanna på vägen och sova men pigghet och en viss längtan efter egen säng innebar att vi hoppade övernattningen och körde på hemåt. Vi anlände Hammarö 02.35. En bit in på dag 10 av denna resa.
Avslutningsvis kan väl nämnas att resan över 10 dagar och 330 mil har inneburit en rad olika upplevelser där väl skidåkningen i riksgränsen ligger i topp. Sverige är ett fantastiskt stort(långt) land med massor att upptäcka. Nu blev ju detta mer av en roadtrip med snabba stopp men som definitivt ger uppslag och mersmak för framtida resor med husbilen.
Over and out!
Northvolt Skellefteå
Skulebergets havscamping (mycket trevlig)
Skulebergets topp
Höga kusten bron
Sundsvall