• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Riksförbundet för Mobil Fritid (RMF), upplöses den 31/12-20

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Äntligen skulle vi som sysslar med och är intresserade utav mobil fritid få en starkare enad röst, som skulle driva viktigare frågor för oss mot statliga och kommunala myndigheter, nationellt som internationellt, hette det när förbundet bildades under Elmia-mässan 2011.

Initiativet till RMF kom från Caravan Club, Motorhome Club of Sweden, MHF Camping och Kabes husbilsklubb, men vände sig till: ”Riksförbundet Mobil Fritid (RMF) är en samarbetsorganisation för alla föreningar som värdesätter det fria campinglivet.
RMF är till för alla, oavsett om man använder sig av husbil/husvagn eller någon annan form av campingfordon”.

Förutom stiftarnas så anslöt sig flera märkesklubbar till Riksförbundet, däremot aldrig Husbilsklubben.se. Orsaken har jag fått förklarad berodde på medlemsavgiften baserades på antalet medlemmar och med vårt stora antal medlemmar blev vår del av finansieringen helt orimlig.

Har under åren följt RMF’s information om deras arbete och projekt, som sammanfattning kan sägas att jag inte blivit imponerad. Själva motiverar man sina klena resultat med — att arbetet varit svårarbetat och trögt eftersom myndigheterna varit sena med sina svar eller inte gett några svar överhuvudtaget.

Eftersom RMF inte redovisat några resultat har självklart medlemsföretagen tröttnat och det har varje år glesnat i leden och de kvarvarande medlemsklubbarna tog därför vid årsmötet den 30 september 2020, beslutet att upplösa RMF per den 31 december 2020.

Hemsidan www.mobilfritid.se är redan stängd, däremot ser jag att deras Facebook sida fortsatt är uppe, men inte med aktuell uppdaterad information: Riksförbundet Mobil Fritid

I sin slutkommentar säger man; – I och med att RMF upphör finns det inte längre någon enhetlig remissinstans bland husbils- och husvagnsanvändarna för frågor rörande det mobila fritidslivet.
Här är väl nordens största intresseförening för mobil fritid i husbil, Husbilsklubben.se, den naturliga parten att ta över ledartröjan och vara vår enade röst vad gäller husbilar och husbilsturism rent generellt ute i samhället.
Hoppas att Styrelsen delar den uppfattningen och går vidare med frågan.

Tommy
 
Senast ändrad:

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Det skulle kännas bra och vore väl alldeles naturligt om Husbilsklubben.se nu kleve fram och tar upp de släppta trådarna. Det är lätt att instämma i slutorden i RMF:s kommentar. Under året har det här på Forumet kommit upp såväl rent infrastrukturella ämnen såsom ställplatser, tömningsplatser och tillgänglighet, liksom dem märkliga och obegripliga beskattningen. Nu mot slutet av året också vårt egna beteende (t ex diskussionen om smultronställen).

Om det är så att Husbilsklubben.se är Nordens största intresseförening för mobil fritid i husbil kan den utnyttja sin tyngd i husbilsfrågor och till och med ta tillfället i akt och kliva fram ytterligare. Med så många medlemmar finns säkert många som skulle kunna bidra på olika sätt i arbetet.

J Peter
 

Lekeberg

FD HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Lekeberg
HBK-Nr
24308
Medlemskap
2021
Äntligen skulle vi som sysslar med och är intresserade utav mobil fritid få en starkare enad röst, som skulle driva viktigare frågor för oss mot statliga och kommunala myndigheter, nationellt som internationellt, hette det när förbundet bildades under Elmia-mässan 2011.

Initiativet till RMF kom från Caravan Club, Motorhome Club of Sweden, MHF Camping och Kabes husbilsklubb, men vände sig till: ”Riksförbundet Mobil Fritid (RMF) är en samarbetsorganisation för alla föreningar som värdesätter det fria campinglivet.
RMF är till för alla, oavsett om man använder sig av husbil/husvagn eller någon annan form av campingfordon”.

Förutom stiftarnas så anslöt sig flera märkesklubbar till Riksförbundet, däremot aldrig Husbilsklubben.se. Orsaken har jag fått förklarad berodde på medlemsavgiften baserades på antalet medlemmar och med vårt stora antal medlemmar blev vår del av finansieringen helt orimlig.

Har under åren följt RMF’s information om deras arbete och projekt, som sammanfattning kan sägas att jag inte blivit imponerad. Själva motiverar man sina klena resultat med — att arbetet varit svårarbetat och trögt eftersom myndigheterna varit sena med sina svar eller inte gett några svar överhuvudtaget.

Eftersom RMF inte redovisat några resultat har självklart medlemsföretagen tröttnat och det har varje år glesnat i leden och de kvarvarande medlemsklubbarna tog därför vid årsmötet den 30 september 2020, beslutet att upplösa RMF per den 31 december 2020.

Hemsidan www.mobilfritid.se är redan stängd, däremot ser jag att deras Facebook sida fortsatt är uppe, men inte med aktuell uppdaterad information: Riksförbundet Mobil Fritid

I sin slutkommentar säger man; – I och med att RMF upphör finns det inte längre någon enhetlig remissinstans bland husbils- och husvagnsanvändarna för frågor rörande det mobila fritidslivet.
Här är väl nordens största intresseförening för mobil fritid i husbil, Husbilsklubben.se, den naturliga parten att ta över ledartröjan och vara vår enade röst vad gäller husbilar och husbilsturism rent generellt ute i samhället.
Hoppas att Styrelsen delar den uppfattningen och går vidare med frågan.

Tommy
Hej Tommy. Lite fakta om upplösningen av RMF från mig som styrelseledamot och ansvarig för socialamedier. RMF är inte upplöst ännu. Därav finns forfarande Facebooksidan kvar, att hemsidan stängts beror på att prenumerationen gick ut och sidan skulle flyttas till annat webbhotell. Hälsningar Håkan Söderman
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Hej Tommy. Lite fakta om upplösningen av RMF från mig som styrelseledamot och ansvarig för socialamedier. RMF är inte upplöst ännu. Därav finns forfarande Facebooksidan kvar, att hemsidan stängts beror på att prenumerationen gick ut och sidan skulle flyttas till annat webbhotell. Hälsningar Håkan Söderman
Hej Håkan,
Nej förvisso inte idag, men imorgon säger informationen som jag fått från flera håll, jag skrev:
medlemsklubbarna tog därför vid årsmötet den 30 september 2020, beslutet att upplösa RMF per den 31 december 2020”. Det vill säga att imorgon den 31 december har styrelsen beslutat att upplösa RMF, eller....?

Så vad vill du ha sagt, dina fakta gör mig faktiskt inte ett dugg klokare? Menar du att RMF inte skall upplösas nu och det har spridits falsk information, eller skall RMF i framtiden bli en Facebooksida?

Ser fram emot korrekt information, så vi inte sprider ”fake news” bland våra notiser.

Tommy
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ja, det är den informationen som jag plockat upp på flera ställen, men nu säger Styrelsemedlemmen Håkan Söderman;
Lite fakta om upplösningen av RMF från mig som styrelseledamot och ansvarig för socialamedier. RMF är inte upplöst ännu. Därav finns forfarande Facebooksidan kvar, att hemsidan stängts beror på att prenumerationen gick ut och sidan skulle flyttas till annat webbhotell. Hälsningar Håkan Söderman”

Detta skall vara fakta, men jag förstår faktiskt inte vad det egentligen betyder mera än att det jag skrivit tydligen inte är korrekt. Vi får se vad Håkan säger, så vi får ta in det som verkligen gäller.... pinsamt om jag skrivit ”fake news”.

Tommy
 

Lekeberg

FD HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Lekeberg
HBK-Nr
24308
Medlemskap
2021
Hej Håkan,
Nej förvisso inte idag, men imorgon säger informationen som jag fått från flera håll, jag skrev:
medlemsklubbarna tog därför vid årsmötet den 30 september 2020, beslutet att upplösa RMF per den 31 december 2020”. Det vill säga att imorgon den 31 december har styrelsen beslutat att upplösa RMF, eller....?

Så vad vill du ha sagt, dina fakta gör mig faktiskt inte ett dugg klokare? Menar du att RMF inte skall upplösas och det har spridits falsk information, eller skall RMF i framtiden bli en Facebooksida?

Ser fram emot korrekt information, så vi inte sprider ”fake news” bland våra notiser.

Tommy
Stämmer att RMF upplöses per 31 december 2020.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Hej Tommy. Lite fakta om upplösningen av RMF från mig som styrelseledamot och ansvarig för socialamedier. RMF är inte upplöst ännu. Därav finns forfarande Facebooksidan kvar, att hemsidan stängts beror på att prenumerationen gick ut och sidan skulle flyttas till annat webbhotell. Hälsningar Håkan Söderman
Stämmer att RMF upplöses per 31 december 2020.
Det sista kunde du ju sagt i ditt första inlägg. Nu blev det bara förvirrat,
 
Toppen