• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Retat mig på: bilradion, måste ha tändningen på o. backkamerans skärm i solljus

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Om ni undrade vad som skramlade när ni öppnade det här inlägget, så var det bara min pollett som trillade ner ;)

Har släpat med mig en lös radio/CD-spelare för att slippa ha tändningen på under musiklyssnandet. Men så fanns det den där märkliga lilla vippkontakten i knähöjd under ratten, som jag knappt ens tänkt på... än mindre vad den hade för funktion.

Voilá
I = radion går på bilbatteriet när tändingen är på. II = radion går på bodelens batteri!

Åsså var det Multimedianläggningens (Pioneer) skärm. Syns väldigt dåligt när det är ljust o soligt ute, trots ljusstyrkan på max. Speciellt illa när man vill se backkamerans bild i solsken. Stänger jag av bilens strålkastare helt så lyser plötsligt skärmen upp alldeles utomordentligt och bilden från backkameran syns hur bra som helst även i gassande sol.

Kanske det finns nån som e lika oteknisk som jag som kan ha nytta av mina ovanstående "aha'n" :msn_idea: :D

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: Retat mig på: bilradion, måste ha tändningen på o. backkamerans skärm i solljus

Drag ut din Pioneer och knipsa av eller dra ut ur ISO kontakten (kom ihåg att isolera den) den oranga kabeln som kommer ut från ISO kontakten. Det är en dimmerfunktion.
Ljus på = natt = mörkare display, Ljus av = dag = ljusare display. Fungerar inte riktigt bra i EU där de flesta länder har eller kommer att ha lyset på på dagen. Är husbilen privatimporterad så kan den vara ansluten, i Sverige ansluts den aldrig/kopplas bort normalt (om den är installerad hos en bilstereohandlare).

Kom ihåg att slå strömbrytaren till tändningsläge när du lägger dig, får bilstereon ström hela tiden så drar den en hel del fast den är avslagen (gäller ej gula kabeln som ska ha konstantström för minne etc).

Peter :)

Senast ändrad:

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Retat mig på: bilradion, måste ha tändningen på o. backkamerans skärm i solljus

...tack för tipset, men du läste inte den där sista meningen om oteknisk va...? ;) :D

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

...tack för tipset, men du läste inte den där sista meningen om oteknisk va...? ;) :D

:D

Sväng in till en bilradiohandlare med montering. Det är så snabbt gjort att dom kan omöjligtvis debitera mer än ½ arbete för jobbet (ca 300:).

Peter :)

Sivfa01

HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
10295
Medlemskap
2025

Det där med radion var toppen! Får leta fram vippkontakten när jag fått min bil!

Siv

carlosmonte

HBK Medlem
Kommun
Hjo
HBK-Nr
7957
Medlemskap
2025

Tack för hjälpen! Vad jag har funderat på den knappen. Sommarhälsningar Björn Carlberg

Freeman

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
6293
Medlemskap
2022

Hej gps en kan du ställa in för dag o natt gå till inställningar för gps mycket lätt, Freeman o trevlig midsommar

Toppen