• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Resume efter 800 mil i en ny husbil!

F

F.d. 24290

Guest
Hej alla,

Tänkte jag skulle ge en liten resume av våra tankar och funderingar i den nya bilen. Jag tycker det kan vara lite extra intressant eftersom jag valt att köpa ett "lågprismärke" och en helt ny bil. Det har ju skrivits en hel del här inne om husbilarnas bristande kvalitet oavsett nypris och om problem med bildelen.

Årsmodel: 2008
Bodel: CI Elliot Garage (Italienskt märke)
Bil: Ford Transit 140 hp med AC, bakhjulsdrift med tvillinghjul. (ej boggie)
Maxvikt: 3850 kg
Längd: 7,23
Höjd: 3,05
Ny pris utan extra utrustning: 519.000:-
Med extra utrustning 543.000:-
Extra utrustning, markis, stödben, backkamera, stereo med LCD skärm för kamera, TV antenn, TV hållare plus diverse andra små saker.

Nedan var krav som vi hade som MÅSTEN för att välja bil.
Sittplatser: 6 st med bälte
Sovplatser: 6 st
Badrum med separat dusch
Stort garage.
Hög lastkapacitet

Så bilen hämtades lagom till vecka 30 när vi skulle åka iväg på semester, göteborg Danmark och Tyskland blev det under knappt 2 veckor. Vi stod endast 2 dagar på camping resten på fria ställplatser utan el. Därefter har vi åkt flertalet helg turer med främst fricamping.

Eftersom vi är 4 barn och två vuxna så är det trångt därav att vi ville ha en ganska stor bil. Nu med mer erfarenhet så hade den kunnat få vara ännu större. Under sommaren så fungerar det bra markisen blir som ett extra uterum och vi kommer nog satsa på ett förtält till nästa år. AC'n i bildelen räcker faktiskt även för att kyla bodelen under färd trots 35 grader ute så det var inga problem. Med 3 ventilations luckor i taket varav en stor så fungerade det även väl att vara i bilen när man stod stilla. dock så funderar vi starkt på en AC till vår resa nästa år i Kroatien.

Så vad finns det då att säga, jo i allmänhet är vi nog rätt så nöjda. Bilen är ju om nu ska kalla det en lågprisbil men typ som en KIA i jämförelse med en del andra märken.

Som exempel, dörrknappar lossnar, ytterdörren sluter inte helt tätt, tackluckans ventilations kåpor lossnar inne, tätningsmassa sticker ut på flera ställen utanpå bilen, en del saker har glömts vid leverans från fabriken så som hängare för köksredskap, draperi till den bakre sängen etc. ingen värme öppning vid den bakre sängen, fönsterhållarna skakar och låter när man kör, dörranordningen till garderoben skakar och låter när man kör så vi fått stoppa in papper mellan metalstaget och dörren.

På något sätt så kan jag ändå acceptera delar av det på grund av priset men vissa saker kommer jag lämna in som garantiåtgärd.

Vi fick som exempel uppleva när vi i helgen använde värmen för första gången att vår värmare inte fungerade. När man använde värmen på gasol så kör den full effekt hela tiden, när man kör den på el så kör den lägsta effekt hela tiden.

Bildelen alltså (forden) är jag grymt nöjd med, den drar dock lite för mycket anser jag och det skiljer rejält vid olika hastigheter. Vid 87 km i timmen (gps) ca 90 på mätaren så drar den ca 1,1 vid 95 gps så drar den ca 1.3 och vid 110 så drar den ca 1.7. Väldigt stor skillnad enligt mig.

Men jag är grymt tacksam att den är så tyst så jag numera kan lyssna på ljudböcker det gick inte i våra gamla fiat. Tyvärr så innebär det ju också att man numera kan prata med den äkta hälften! (ironi)

Vad saknar jag då dels personligt men också ur bosynpunkt, jo jag skulle vilja kunna skärma av mer mellan bil och bodel. dels för värme och kyla men också för att 4 barn låter förbaskat mycket med tv på och allt skrik så blir man lätt nervös ibland. Jag skulle vilja ha något högre kvalitet. Jag vill ha hyllor i skåpen och fler lådor samt lite mer bänkyta i köksdelen. Vi skulle ha haft 6 sittplatser vid matbordet inte fyra som vår bil har. Jag vill ha bättre fönsterhållare som inte låter så mycket.

Som sagt va i allmänhet så är vi nöjda. Vi hade ettt ganska begränsat urval när vi valde bil då de flesta bilarna idag byggs med upp till nio sovplatser men man kan ändå inte sitta fler än 4 totalt i bilen. Vi hade också en budget på max 600.000 och vi ville ha en helt ny bil.

Vet inte om detta var intressant att läsa men jag ville skriva av mig lite!

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14924

Guest
Sv: Resume efter 800 mil i en ny husbil!

Klart det var intressant..! Alltid kul att läsa om andras erfarenheter.

Toppen