• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Reservdels firmor eller husbils skrotar

rocketer

HBK Medlem
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2025
Har ngn koll på om bra reservdelsfirmor alternativt skrotar som har en del husbils ekonomibitar. Har problem med att både vänster/höger bladfjäder hängsel fästena bak har rostat så pass att de måste bytas. Har letat en del men inte fått ngt napp än så tips mottages tacksamt :).//R

rocketer

HBK Medlem
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2025
Sv: Reservdels firmor eller husbils skrotar

Hej
Är ett Peugeot chassi som heter antingen 1400 eller 1800 skåpvagn om jag tittar i manualen för bildelen. Peugeot ser ut att vara lite ovanlig jämfört med övriga märken som du nämner ):. Är en Pilote R800 - 88 - för övrigt om det hjälper ngt? Förtydligande på problemet också: Det är plåten/infästnings plattan mot karossen (bultad) som har rostat sönder - det är i dom som hängslena bultas fast i.//R

Kjell

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2025

Hittar du inga utbytesdetaljer någonstans så kan alldeles säkert en mekanisk verkstad tillverka nya åt dig.

Anlita då en mera seriös firma, det är höga krav på säkerheten det rör sig om.

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025

Hej

Vad jag förstår så heter din bil Peugeot J5. Att det är ett husbil har ingen betydelse för fjäderfästet. Det finns en stor dansk firma som heter Klokkerholm som säljer karosseridelar. Jag tror nog att det finns återförsäljare i sverige.

Kolla i bifogad länk om det är detta du söker.

Klokkerholm Karosseridele

rocketer

HBK Medlem
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2025

Hej
Jo har tänkt att det går att tillverka men bör nästan hissa upp bakändan och skruva av dom isf - har både mig och tig själv men skulle vilja hitta endera nya eller begagnade i vettigt skick för att underlätta det hela. Problemet med det är också att bilen måste rätt högt upp för att få ner bakaxeln osv som ligger emot ramen nu p g a att den plåten som övre hängselfästet bultas i har helt kollapsat :confused:. Angående plåtbitar som reservdelar så är både Peugeot och ex Mekonomen helt borta - den senare har inte alls ekonomi bitar medans Peugeot tycker den är för gammal - har dock sett att det rullar dylika paketbilar fortfarande :swoon:. Undrar om det är verkligen de plåtbitarna som menas? Skall prova maila dom. Har också bl a en Volvo 240GLT 90 - inga problem att hitta delar alls :wideeyed:.//R

hans p

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2025

det skall finnas en husbilsskrot i västervik men jag har inte varit i kontakt med de det är bara ett tips

rocketer

HBK Medlem
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2025

Ja - har kollat på Bildelsbasen - Sveriges största databas med bildelar och efterlyste de delarna för några dagar sedan. Kollade lite längre in nu och det ser ut som det är en del J5 men sedan är det tomt under :( - alltså det finns inga delar eller så har de lagt inte lagt in dom? Har mailat iaf den danska firman. Skall försöka hitta husbils skroten i Västervik.//R

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

J5 og Fiat Ducato av samme årgang har samme understell - dette gjelder og Citroen C25. Disse forløperne til Ducato/Jumper/Boxer er også Eurochassis.
Så lenge det er snakk om standard understell er saken grei, ca. 1990 kom de første AL-KO ombyggingene, men allerede da med torsjons-staver. Bladfjærer tilsier at det er orginalunderstell.

rocketer

HBK Medlem
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2025

knugrone;

Tackar för det också :). Det betyder att jag kan kolla chassi delar som detta även till en Fiat Ducato eller Citroen C25.//R

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

Hej.

Kollade på skoj hos Axel Augustin i Tyskland dom har fästet komplett med fjäderlänk
Pris 80 € WWW.axel-augustin.de
Peugot Fiat och Citroen har samma chassi. är modellbeteckningen 280-290 finns delarna.

Ett litet tips från Jägarn :D

rocketer

HBK Medlem
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2025

Tack o bock :) - grym sida och sjukt billigt för hela fästet med bultar, hängslen och infästning för ca 80 euro? Fattar typ ingen tyska men det såg ut som bland de bästa sidor (tydligaste) jag sett :). Ringde precis innan jag så detta Citroen i Spånga som kanske kan få fram dom - få se till vilket pris? Återkommer med info.//R

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

axel-augustine svarer greit på engelsk også hvis du sender en mail.
Kjøpte selv nytt 5te gir til min ducato 1999 - billig og bra.

rocketer

HBK Medlem
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2025

Mycket bra pris hos tyskarna - kollade nu med Citroen och de ville ha 1225 för vänster och lika mycket för höger = ca 2500 kr + 2 x hängslena = 1200 = totalt 3700 kr + muttrar, bultar och bussningar? Så 164 euro + billig frakt som de har känns som ett fynd :).//R

Toppen