• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Reservdel till bastu

J

Jimbo

Guest
Hej!

Slänger ut en lite fundering här om någon kan vägleda mig var jag kan hitta en reservdel till ett bastuaggregat.

Saken är den att vi har ett äldre 6kW bastuaggregat med få gångtimmar.
Timern har gett upp, ett mekaniskt vridur som sitter monterat i frontpanelen, det fastnade i driftläge och vid demontering hade en av axlarna som håller ett drev gett upp.

Har sökt och ringt runt men det verkar svårt att få tag i.

Det jag önskar är ett ur som går ca 6h innan det slår till och går i ca 3h drift.
400V, 16A och bryter 3 faser. Sitter ett Westerstrands där nu. Aggregatet är ett Assea Skandia, 6kW, 3 fas.

Alternativet är att sätta en kapsling vid centralen med en kontaktor och ett kopplings ur men det känns lite överdrivet.

Nya aggregat kommer ju med samma set-up. Mekaniskt tidur och termostatvred i frontpanelen så det MÅSTE ju gå att hitta ett tidur att montera :mad:
Tacksam för tips och ev E-nummer

MVH/
J

J

Jimbo

Guest
Sv: Reservdel till bastu

Alternativet från Timerclock bli perfekt som "näst sista alternativ"

Timern idag har direktstart med 12h gångtid....(va man nu skall ha det till)

Tack för tipset!!

Tylös 6+3h timer vore perfekt. Måste bara hitta E-numret på den för att slippa betala 300% över inköpspris :twitcy:

Nån som har fler bra ideér?

MVH/
J

Toppen