• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reservdäck i garage?

F

F.d. 25023

Guest
Just nu ligger resrvdäcket på garagegolvet och tar för mycket plats och gör hela garaget opraktiskt att använda.

Jag skulle av viktfördelningsmässiga skäl vilja sätta fast den mot främre väggen i mitten av garaget. (Inbillar mig att det är bättre om vikten ligger närmare bilens mitt, än längst bak.

Har någon hittat på en bra fästanordning, som man skulle kunna fästa på väggen? Däcket står på en hylla så fästet behöver inte bära däcket, bara hålla det på plats.

Hälsning

jyrki /274
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Reservdäck i garage?

I vår förra husbil var det löst på ett enkelt sätt: en gängad stång var svetsad i en ca 3mm plåt ca 70 * 200mm. Denna var skruvad i bakväggen där det låg en förstärkningsregel för dessa skruvar.

Däcket ställdes på plats och den gängade stången stack då ut genom hjulnavet. En bit plattstål träddes på stången och det hela låstes med en stor ratt med gängat hål. Enkelt men fungerade enbart på grund av att tillverkaren redan från början satt in en regel i väggen för denna hållare. Det blir kanske värre att göra detsamma i en vägg mot bodelen. Dessa brukar inte vara så särdeles tjocka för att kunna hålla ett tungt hjul. Visserligen blir belastningen inte så stor eftersom en husbil inte kan accelerera lika mycket som retardera. Det blir alltså inte så stor belastning på skruvarna när däcket vilar mot färdriktningen jämfört med tvärt om där belastningen blir stor vid en häftig inbromsning.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Reservdäck i garage?

Är väggen plan som du skall ställe det mot så skulle man enkelt kunna göra ett stativ i 20*20 mm med som har en platta och sedan 2 st som är vinklade 45* mot varann och som är lika högt som däcket och i centrum monterar man då en nerifrån och upp och i den gängar man och som man då monterar fast däcket .
Sen i golvet så kan man ju bara ha fästplattor .

Detta kan ju vara en lösning och du inte har en förstärkt vägg .

Viktmäsigt så bör ställningen inte väga mer än 3-4 kilo .
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Reservdäck i garage?

Har du inget cykelställ bakpå som du kan andvända nån skruv på ,vissligen fel vägg men du slipper göra hål ?!
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Reservdäck i garage?

Nej,

vi skaffade bilen med garaget för att slippa ha cyklarna ute.... Annars en jättebra tanke!

hälsn
jyrki
 
F

F.d. 12300

Guest
Sv: Reservdäck i garage?

Lämna resevdäcket hemma
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Reservdäck i garage?

Vi kan inte riskera att bli stående i väntan på lagning eller ny däck på våra resor....

Väntan på bärgare kan också bli lång på småvägarna någonstans i Baltikum eller Marocko, reparationskostnaden ingår inte heller i avbrottsförsäkringen om man inte har reservhjulet med sig.

Reservdäcket är ju till att ha med sig, annars kan man ju vara utan och ta risken!

Hälsning
jyrki
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Reservdäck i garage?

Hej hur ser väggen ut där du tänk montera hjulet ? kan du montera en sk vagnsbult genomgående utan att det ser för j,,,gt ut ?

Annars kila in till en båttillbehörshandlare och köp en rem och fästen för fastsättning av batteri i fritidsbåtar!typ samma rem som håller gasolflaskorna.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen