• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Reservdäck Fiat?

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Nu för tiden har man ju rationaliserat bort reservhjulet i husbilarna.
Dels av ekonomiska skäl antar jag, men mest pga vikt och utrymme kanske.

Nu vill jag dock ha ett reservhjul, punkaspray är ett av djävulens påfund.

Är det nån som vet vilka fälgar som passar på en Fiat Ducato 2011 med 15" hjul? Hur lång tillbaks i årsmodell passar Fiats egna? Finns det andra fabrikats fälgar som funkar? Tänkte åka till skroten och köpa ett bättre begagnat hjul.

Bifogar en bild på förra sommarens bakhjulspunka på Essingeleden i rusningstrafik! Finurligt nog hade man placerat en avloppstank framför hålet till hissanordningen till resevhjulet, och eftersom jag inte hade verktyg så jag klarade det själv fick jag ringa bärgare! DEN punkan hade inte sprayen grejat, ventilen hade gått av!

Bilagor

• DSC00640.JPG
    DSC00640.JPG
    495,2 KB · Visningar: 5

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Reservdäck Fiat?

En sån tur att det var högerhjulet. När jag fick punktering på Benzen dagen före midsommarafton 2009, på E6 norr om Uddevalla, så var det naturligtvis vänster.. Som väl är var det bak, och jag har dubbelhjul, så jag kunde fortsätta köra. Men en sån smäll när däcket sprack. Min första tanke var: "Det lät dyrt...."
Calle

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Förra året exploderade höger bak. Falck kom till hjälp.
Förra veckan blev det nya däck bak (hemma hos bilverkstaden) och jag konstaterade åter igen att jag inte klarar att byta däck själv ute i busken. Det finns varken ork eller verktyg för en fullastad bil. Reservdäck får Falck fixa nästa gång också.

F

F.d. 53498

Guest

I sådana här fall är assistansförsäkringen guld värd. Ring efter bärgare och sätt på kaffet, snart är reservhjulet på plats. Då gäller det att man har ett reservhjul.

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

I sådana här fall är assistansförsäkringen guld värd. Ring efter bärgare och sätt på kaffet, snart är reservhjulet på plats. Då gäller det att man har ett reservhjul.

Exakt!
Speciellt om det är mitt i natten och omöjligt att få tag i en gummiverkstad!
Händelsen på bilden kostade 1000:- inkl bärgare och vägassistans, helt ok!

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det är väl 5/118 på din bil och det är ju även Peggan boxer och Opel Vivaro som har samma bult cirkel .

Sen kan det ju skillja på ET värder mellan olika fälgar och det är ju hur anläggningsytans mått ligger i förhållandet på centrumet på fälgen .

Ex för att göra det enkelt .. om du har en 6 tumsfälg är ju mitten på fälgen på 3 tum (3*25,4mm) är anläggningsytan då placerad 15 mm utåt så har du ju ET15 .

Jag har för mej att på dessa fälgarna så ligger dom på mellan 45mm och 60 mm .

extrautrustar man bilen och köper med för lågt ET är det risk att man knäcker hjullagrena i för tid samt breddar ju spårvidden utåt.

Berra

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023

Har inget reserv hjul kommer inte att köpa något,minst 15 år sedan jag fick punka senast,och då körde jag 6-7 tusen mil om året, idag ca:2-3 tusen med husbil och personbil,det både väger och tar plats.
Berra

F

F.d. 25098

Guest

Hej.

Skall jag ut långt bort från civilicationen brukar jag slänga in ett av vinterdäcken (odubbat) bak i husbilen.

Peter.

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Har inget reserv hjul kommer inte att köpa något,minst 15 år sedan jag fick punka senast,och då körde jag 6-7 tusen mil om året, idag ca:2-3 tusen med husbil och personbil,det både väger och tar plats.
Berra

Hej Berra!

Aj aj aj, det skulle du aldrig sagt högt :D Har du aldrig haft punka så får du det säkert nu, men vi håller tummarna att det inte blir så.

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Ja, nu VILL jag ju ha reservdäck...
Jag sätter mig inte i situationen att inte komma nånstans i ett sånt läge.
Vinterdäck har jag ju inte heller, så det är inget alternativ.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Nu har det väl spårat ur lite igen, han bad inte om råd om han skulle ha reservhjul, han ville bara veta var han kunde få tag i ett? :wideeyed:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Ett inlägg som var en ren annons samt två svar på denna annons har raderats. Jag vill påminna om att det inte är tillåtet att annonsera i de vanliga forumtrådarna vilket framgår av forumreglerna: http://www.husbilsklubben.se/forums/t22168/

Annonser kan med fördel läggas ut under Annonser som återfinns i den gråblå listen längst upp på sidan. Detta är kostnadsfritt. Kontakt mellan säljare och köpare kan ske via Privata Meddelanden (PM).

//HBK Web

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Ett inlägg som var en ren annons samt två svar på denna annons har raderats. Jag vill påminna om att det inte är tillåtet att annonsera i de vanliga forumtrådarna vilket framgår av forumreglerna: http://www.husbilsklubben.se/forums/t22168/

Annonser kan med fördel läggas ut under Annonser som återfinns i den gråblå listen längst upp på sidan. Detta är kostnadsfritt. Kontakt mellan säljare och köpare kan ske via Privata Meddelanden (PM).

//HBK Web

Öh, hur kan ett svar på min fråga om däck som innebar att jag kunde få tag i ett däck som passade klassas som annons? Aningens fånigt måste jag säga.
Nu vet jag ju inte ens vem som hade däcket!

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Kan den som hade ett däck i Jönköping skicka mig ett PM tack!
Det klassades tydligen som annons... :confused:

Toppen