• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Reseförsäkring

T

tompaline

Guest
Är det någon som vet om det finns någon försäkring som har ersättningsbil om husbilen blir obrukbar under en semesterresa. Behöver nödvändigtvis inte vara en husbil . Pratat med Folksams sommar jobbande (vikarier?) å inte fått några direkt raka klara svar jag förstår att det kan vara en "djungel" I paragrafer vad man får å inte får. :-(
:mad:

Ronny P

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2025
Sv: Reseförsäkring

Det brukar väl ingå i dom flesta assistansförsäkringar eller som tillägg,
Jag Trygg Hansa (fiat originalfärsäkring) och i min försäkring så ingår assistans med "viking assistans" (kostnadsfri assistans i hela Europa)

Den kan man nog tekna vid sidan oavsett försäkringsbolag.
(Precis som dom flesta andra assistförsäkringar)

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Vi har Folksam´s helförsäkring, samt tilläggsförsäkringen "Assistans" och nu har jag läst igenom "de små bokstäverna" vad som gäller försäkringarna.

Ingenstans ser jag klart utskrivet "ersättningsbil", eller hyrbil. Däremot så står det så här:

Räddning husbil

Person- och fordonstransporter i samband med med vissa nödsituationer till exempel om din husbil stulits, skadats eller fått driftstopp.

* Bärgning till verkstad eller i vissa fall transport hem.
* I vissa fall hemtransport av den skadade husbilen även om den är utomlands.
* Nödvändiga kostnader för förare och passagerare att ta sig hem eller, om det inte blir dyrare, dit ni var på väg.

I den sista punkten kan säkert hyrbil bli aktuellt.

Har själv erfarenhet av Folksam i en sådan situation, visserligen för en massa år sedan. Var i södra Frankrike med en Lotus Elan, när en drivknut gick sönder och ingen verkstad på plats kunde/ville fixa det.

Kontaktade Folksam och inom några timmar var en biltransport på väg ner till Aix en Provence för att hämta bilen och ta den till Sverige. Vi själva fick välja mellan flyg, tåg eller hyrbil för att ta oss till Sverige.

Vi valde tåget och om jag kommer ihåg rätt fick vi betalt för biljetterna, plus lite till av någon orsak som jag inte nu kommer ihåg.

När vi efter några dagar kom till Sverige, så var bilen redan lagad och klar i Stockholm. Själv var jag mycket imponerad hur fint det fungerade.

grötingen

FD HBK Medlem
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
9385
Medlemskap
2023

Vi har OK-backupp, Du får välja antingen en hyrbil eller pengar när din bil står på verkstad och inte går att köra.Rekomenderas varmt.Dom bet.även självrisken vid vissa skador.

Toppen