Elektronikern
FD HBK Medlem
Hej vänner av husbilar!
Tja, som trådnamnet anger och m.a.o ca en katastrof för oss som skulle ta en lagom lång tur från Boden och ner till Sundsvall som längst söderut. Vår nyförvärvade Knaus S-liner 08:a har gått som en dröm och vi är jättenöjd med den, men nu hände saker under resan som delvis kan hända näst intill vilket som helst annat fordon.
Efter första övernattningen, vilket också skulle bli den sista, på Byskes finfina camping gick resan vidare mot sydligare trakter. Regn var ingen ovanlig syn under den fortsatta resans gång och vid de första stenhårda skurarna lade jag dessvärre märke till en liten rännil med vatten som letade sig ner från taket och på insidan av sidorutan vid förarplatsen. Vid upptäckten uttalades, så klart med grov och något förhöjd volym, många ord som kännetecknar stor vrede, men finkänslig som jag är så omnämner jag dem inte i denna berättelse.
Resan fortsatte i ett väder som var av väldigt blandad karaktär, d.v.s. allt från lite sol till en av vädergudarnas värsta duschar! Nästa elände gav sig nu tillkänna ca 10 km söder om Umeå då ratten plötsligt började att vibrera lite så där lagom och helt oberoende av hastighet, men för var körd kilometer blev det värre. Tänkte direkt på att slitbanan separerat, men det skulle senare visa sig att så inte var fallet.
Körde av från E4:an och parkerade för att kolla däcken. Dock fick jag sitta ett bra tag i husbilen p.g.a. ett minst sagt ihållande regn, men också för att jag oklokt nog glömt min regnjacka hemma. I väntan på uppehåll så ringde jag också Assistancekåren (vilket visade sig vara en klok investering i husbilsförsäkringen) som var mycket trevliga och skulle komma till undsättning inom ett litet strax. Anledning till att anlita dem var också för att jag inte hittade ett enda verktyg för att göra ett däckbyte och dessvärre hade jag inte heller i mina medförda verktyg något för att lossa fälgbultar av modell INSEX!!!
Efter en stunds väntande med starkt regnsmatter på husbilstaket så gav så småningom regnet med sig och just då anlände hjälten från Assistancekåren. En trevlig kille med klingande Umeå-dialekt hoppade ur bärgningsbilen och första grepp blev att lyfta upp framvagnen för att kolla, till att börja med, vänster framdäck. Så fort däcket lättade från marken rullade vi runt det för att skåda slitbanan. Döm om vår förvåning då vi såg kord på ca 1/4-del av däcket plus att det satt en ganska kraftig skruv med två gummibrickor in i däcket! Kan det ha varit ett väldigt omdömeslöst försök till reparation?! Tja ... som en god vän brukade säga: "vad skola man säga om detta?" Konstaterade i vart fall att det var färdigkört med detta däck och dessvärre var också höger framdäck på väg att gå samma öde till mötes och det troligen p.g.a. en icke genomförd hjulinställning eller en inte korrekt utförd sådan.
Reservdäck fanns i alla fall under bilen bak, men reservdäcksdimensionen - 225/75 16 vilket är den som egentligen ska sitta på bilen - överensstämde inte med de 255/55 16 som sitter på husbilen. Efter en stunds trilskande med de förb... insexbultarna var däckbytet gjort och vi tackade den trevliga killen för all hjälp. Väl hemma, ca vid 23.30-tiden och med en lite stänkare i hand för att komma till sans och lugna nerverna, så tänkte jag att vi nog hade tur att det inte hände något med däcket.
Ta det försiktigt ute på vägarna och var observant på diverse olika signaler som era fordon delar med sig av.
Björn
Tja, som trådnamnet anger och m.a.o ca en katastrof för oss som skulle ta en lagom lång tur från Boden och ner till Sundsvall som längst söderut. Vår nyförvärvade Knaus S-liner 08:a har gått som en dröm och vi är jättenöjd med den, men nu hände saker under resan som delvis kan hända näst intill vilket som helst annat fordon.
Efter första övernattningen, vilket också skulle bli den sista, på Byskes finfina camping gick resan vidare mot sydligare trakter. Regn var ingen ovanlig syn under den fortsatta resans gång och vid de första stenhårda skurarna lade jag dessvärre märke till en liten rännil med vatten som letade sig ner från taket och på insidan av sidorutan vid förarplatsen. Vid upptäckten uttalades, så klart med grov och något förhöjd volym, många ord som kännetecknar stor vrede, men finkänslig som jag är så omnämner jag dem inte i denna berättelse.
Resan fortsatte i ett väder som var av väldigt blandad karaktär, d.v.s. allt från lite sol till en av vädergudarnas värsta duschar! Nästa elände gav sig nu tillkänna ca 10 km söder om Umeå då ratten plötsligt började att vibrera lite så där lagom och helt oberoende av hastighet, men för var körd kilometer blev det värre. Tänkte direkt på att slitbanan separerat, men det skulle senare visa sig att så inte var fallet.
Körde av från E4:an och parkerade för att kolla däcken. Dock fick jag sitta ett bra tag i husbilen p.g.a. ett minst sagt ihållande regn, men också för att jag oklokt nog glömt min regnjacka hemma. I väntan på uppehåll så ringde jag också Assistancekåren (vilket visade sig vara en klok investering i husbilsförsäkringen) som var mycket trevliga och skulle komma till undsättning inom ett litet strax. Anledning till att anlita dem var också för att jag inte hittade ett enda verktyg för att göra ett däckbyte och dessvärre hade jag inte heller i mina medförda verktyg något för att lossa fälgbultar av modell INSEX!!!
Efter en stunds väntande med starkt regnsmatter på husbilstaket så gav så småningom regnet med sig och just då anlände hjälten från Assistancekåren. En trevlig kille med klingande Umeå-dialekt hoppade ur bärgningsbilen och första grepp blev att lyfta upp framvagnen för att kolla, till att börja med, vänster framdäck. Så fort däcket lättade från marken rullade vi runt det för att skåda slitbanan. Döm om vår förvåning då vi såg kord på ca 1/4-del av däcket plus att det satt en ganska kraftig skruv med två gummibrickor in i däcket! Kan det ha varit ett väldigt omdömeslöst försök till reparation?! Tja ... som en god vän brukade säga: "vad skola man säga om detta?" Konstaterade i vart fall att det var färdigkört med detta däck och dessvärre var också höger framdäck på väg att gå samma öde till mötes och det troligen p.g.a. en icke genomförd hjulinställning eller en inte korrekt utförd sådan.
Reservdäck fanns i alla fall under bilen bak, men reservdäcksdimensionen - 225/75 16 vilket är den som egentligen ska sitta på bilen - överensstämde inte med de 255/55 16 som sitter på husbilen. Efter en stunds trilskande med de förb... insexbultarna var däckbytet gjort och vi tackade den trevliga killen för all hjälp. Väl hemma, ca vid 23.30-tiden och med en lite stänkare i hand för att komma till sans och lugna nerverna, så tänkte jag att vi nog hade tur att det inte hände något med däcket.
Ta det försiktigt ute på vägarna och var observant på diverse olika signaler som era fordon delar med sig av.
Björn