• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Resan med nyinköpta omnian

Anders W

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
25924
Medlemskap
2024
Ska verkligen bli roligt att bekanta oss med den på årets resa mot de norra delarna av vårt land.

Börjar med Dalarna och vidare på Rv 311.

Efter en lång vår i frivillig karantän känns det super att stiga upp i förarsätet igen ist för Gran Canaria
som var meningen i sept.

Tråkigt nog är mina axlar så trasiga att det inte blir något flugfiske för nu men metspöt ska med iaf.

Först till brödfabriken och Grannas nästgårds, sedan mot Särna på Rv 70
 

Anders W

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
25924
Medlemskap
2024
Långa resan mot Särna gick bättre än väntat med mindre trafik så efter att ha vilat ut ordentlig så tog vi oss an
med Lv 311 till Tännäs, Funäsdalen, över mot Ljungdalen och till Storsjö Fiske Camp.

Väldigt mycket att se då man kör sakta, men lite knagglig beläggning men det gick bra. Flatruet visade sin blöta sida
så det blev att fara vidare

Första stoppet blev Leksands Bröd där jag fann mitt favorit knäcke : Vardags Knäcke , nästa stopp blev i Nusnäs där jag
ville ha råd om slipning av en kniv samt ett ny köp av kniv samma kniv då den funkar för mig i köket.

Bild 1 Leksands Bröd, Nr 2 Vy över gammelgården från Särna Camping

P1020758.JPG P1020760.JPG

Nr 3 Mysig stuga i Fjätervålen, till sist en yv från Flatruet

P1020767.JPG P1020776.JPG

I morgon blir det Mot Gäddede
Men kylskåpet vill inte på gasol eller 12v med lite ändring av rutten så kommer det att gå.
 

Anders W

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
25924
Medlemskap
2024
Pigga ögon i morse på oss två så efter frukost så kom vi i väg kl 8 mot åsarna. Ett stopp blev det iaf i Börtnan med sin fiskbutik

Där vi inhandlade en bok om samerna och en varmrökt öring som vi strax ska smaka på tillsammans med egen gravad lax.

En bil körde om och mötte ca 10 på väg mot Åsarna. Gäddede ville inte ta emot en plats bokning liksom en till som har

elplatser så vi kom bara till Strömsunds Camping.

Men den största behållningen var ställplatsen i Arvesund med sina två museum byggnader som vi hittade när vi åkte på baksidan av Storsjön,

närmare Mattmar - finns i HBK:s lista .Hitta hit och möt den gamla värden och ha behållningen länge in på hösten och kanske kan bli ett till

resmål nästa år . Inga bilder i dag men hoppas att linsen är imfri i morgon. Fatmomakke är resans mål i morgon
 

Anders W

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
25924
Medlemskap
2024
Jodå, kameran blev imfri men vägrar att släppa ifrån sig bilderna - kanske pga höjdsjuka eller dåligt med batteri. Hur som blev det en fin resa

på en nylagd väg upp till platån via Alanäs Skans, Gäddede, upp till Stekenjokk platån men med många som inte tänker sig för och stannar var

som helst, går i bredd i kurvor mm.

Hur som, så räknade jag till 39 HB på platån och ingen var medlem i HBK, lite trist. Men jag värvade nog en ny från Värmland nere i Strömsund, vi får

se!

Norge farargården i Klimpfjäll var öppen idag så där blev det våfflor - goda sådana. Till slut fick vi plats i Fatmomakki där vi står i natt

Hej vejs
 

Anders W

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
25924
Medlemskap
2024
Batteri i kamera laddat och åtkomst till bilderna nu så kommer de förhoppningsvis i bild. Chippen, här kommer bilden på försöket som blev utmärkt
 

Bilagor

  • P1020832.JPG
    P1020832.JPG
    4,8 MB · Visningar: 55

Anders W

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
25924
Medlemskap
2024
En bild från Alanäs skans - en av fyra på vägen Strömsund-Gäddede, Sedan några från Norgefarar gården, Klockstapeln vid Högs-kyrka utanför Hudiksvall, Tyvärr ingen bild från Borka Brygga men från Alfta på en Hälsinge-gård som heter Ol-Anders,
det blev allt för denna resa Körförsiktigt där uteP1020788.JPGP1020824.JPGP1020829.JPGP1020831.JPGP1020842.JPGP1020849.JPGP1020848.JPGP1020851.JPG
 
Toppen