• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Resa till Tyskalnd - avmaska i Sverige?

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Jag skall åka till Tyskalnd på fredag och vara tillbaka på söndag. Är det möjligt att fixa avmaskningen här innan avresa och gäller den då vid tillbakaresa ett par dagar senare? Utomland går det ju att göra avmaskningen upp till tio dagar innan inresan hit.

Jag vill minnas att det finns någon specialregel vid korta resor men det var kanske bara till Danmark.

Jordbruksverkets sida verkar krångla för jag får ideligen felmeddelanden där.

Inger o Tommy

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2664
Medlemskap
2025
Sv: Resa till Tyskalnd - avmaska i Sverige?

Ring Jordbruksverket istället. Det har jag gjort om det är något som jag tycker är oklart.
Har alltid fått ett positivt bemötande och bra svar.
Lycka till :dog:
Inger

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

När vi var i Holland 6 dagar förra våren undersökte vi detta och kom fram till att det inte är möjligt.

Vid resa till Danmark kan man som du skriver ha med ett intyg om att avmaskning gjorts i Sverige.

Håkan

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Nu har jag talat med Jordbruksverket och det är inte möjligt att avmaska i Sverige inför en kort resa till Tyskland. Däremot går det att göra samma korta resa till Danmark och då avmaska i Sverige innan resan.

Anledningen tyckas vara att det står så i reglerna, vilket kan tydas som att reglerna är lite felskrivna alternativt tanklöst skrivna.

Toppen