• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Resa i Norge

F

F.d. 25375

Guest
Hej alla !
Körde en semestertripp från Idre via norska kusten, Kristiansund ner till Oslo. Lite kalla fakta : Körde igenom 82 tunnlar !!! Längsta ca 2,1 mil.
Kortaste 900 meter. Den tunneln som senare en trailer brann i körde vi igenom
några dagar tidigare. Ca 80 pers till sjukhus för koll av in-andad rökgas. Tunnlarna generellt trånga och mörka. Nyare tunnlar vitslammade på väggarna och ljusare.
Fjordarna går så långt in i landet så att färjor måste användas för att du skall komma vidare. Tjafs om bil-längden på någon färja. Fem färjor seglade vi med. Dieseln billigare trots högre kurs. Lägsta noterade pris 12.80 :- En dagens rätt i Bergen
ca 150 :- En kokt med bröd på Statoil 44 :- Ganska dyrt i Norge alltså.
Slutsats : Norge består av höga berg och djupa dalar. Antingen är man uppe eller nere. Låg växel anbefalles i nerförsbackarna och bara broms då och då. Vägarna är generellt väldigt smala. Fjordarna går djupt in i landet vilket betyder färjor.
Generöst med ställplatser. Fartgräns 80 km/tim om inte annat anges.
Införselregler för alkohol : 1 flaska sprit 2 flaskor vin och 4 öl / pers.

Tidigare har vi åkt från Narvik ner till Trondheim. Känns som vi är färdiga med Norge för ett tag.
/ Klang
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Resa i Norge

Har åkt till Norge varje sommar sedan 2004 (utom i år) och kan inte riktigt tröttna! :)
Innan dess åkte vi alltid söderut, Italien, Frankrike, Spanien, mm, men längtar inte dit nu längre.
Trångt, stressigt och alldeles för varmt! (Österike undantaget, dit åker jag gärna igen)

Totalt 18100 km varav ca 15000 km i Norge.:)
Norge 2004-2012.JPG
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Resa i Norge

Jag har samma känsla och har åkt i Norge sedan 76, de senaste 5 åren med husbil. Det är friheten, lugnet och det storslagna landskapet som lockar. Tyvärr har det blivit allt dyrare, framför allt att äta på matställen. En dagens rätt kan kosta uppåt 200 kr och är inte ens aptitlig.

De många avgiftsbelagda vägarna är också ett gissel, även om varje avgift är liten blir det flera hundra kronor i avgift på en rundtur i Norge. Att färjorna kostar 2,5 ggr så mycket som en personbil för en dryg extra meters längd är också svårt att förstå.

Ibland undrar man om det är en medveten politik för att hindra turism i allmänhet och husbilsturism i synnerhet? Så är det naturligtvis inte eftersom även norrmännen drabbas av alla höga priser och avgifter.
 
Toppen