• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Repiga rutor

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.544
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej....

Då tele 3 stängde av mitt internet när jag kom till Montenegro så kunde jag inte använda gps navigeringen, utan fick ta fram min gamla tom tom...
Redan vid start varnade den mig för att mapen i den är gammal.. Men vad gör man när man inte ens har internet...
Hur som helst så navigerade den mig igenom Montenegro och Albanien...
Men i Albanien "lurade" den in mig på en väg som bara blev smalare och smalare.,. Med följden att buskar och träd repade alla rutor.
Så nu tänkte jag höra här vilket "putsmedel" har ni använt typ... Tandkräm, ketchup... Eller vad man nu kan använda från en supermarket...

Provade med tandkrämen Sensodyne men den innehåller nog för lite slipmedel.... Tar tacksam emot förslag..
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
627
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag antar att du har google maps online, har du ett riktigt kartprogram så fungerar ju gps som det ska utan internet uppkoppling. Du kunde ju ha uppdaterat tomtom så även om den var gammal hade det fungerat. Ska du polera med tandkräm så är inte sensodyne så bra det ska vara en riktigt gammal tandkräm med mycket slipmedel i.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.544
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag antar att du har google maps online, har du ett riktigt kartprogram så fungerar ju gps som det ska utan internet uppkoppling. Du kunde ju ha uppdaterat tomtom så även om den var gammal hade det fungerat. Ska du polera med tandkräm så är inte sensodyne så bra det ska vara en riktigt gammal tandkräm med mycket slipmedel i.
Som jag skrev i mitt inlägg så var internet avstängd..... Och då kan man ju inte navigera eller ladda ner uppdateringar...
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
627
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Som jag skrev i mitt inlägg så var internet avstängd..... Och då kan man ju inte navigera eller ladda ner uppdateringar...
Man fixar ju sånt i godan ro hemma varför släpa med sej en icke uppdaterad tomtom useless. Samma med det gpsprogrammet i plattan eller mobilen, man kan ju inte ha ett program som behöver vara online hela tiden när man rör sig i trakter med dålig eller ingen mottagning, eftersom du kan svara nu antar jag att du har kontakt och kan fixa allt, du är ju en van rutinerad resenär?
gammal hederlig turtle vax var det mycket slip medel i fungerar bra mot repor på plast.
 

Rapido9097

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
10424
Medlemskap
2025
Hej....

Då tele 3 stängde av mitt internet när jag kom till Montenegro så kunde jag inte använda gps navigeringen, utan fick ta fram min gamla tom tom...
Redan vid start varnade den mig för att mapen i den är gammal.. Men vad gör man när man inte ens har internet...
Hur som helst så navigerade den mig igenom Montenegro och Albanien...
Men i Albanien "lurade" den in mig på en väg som bara blev smalare och smalare.,. Med följden att buskar och träd repade alla rutor.
Så nu tänkte jag höra här vilket "putsmedel" har ni använt typ... Tandkräm, ketchup... Eller vad man nu kan använda från en supermarket...

Provade med tandkrämen Sensodyne men den innehåller nog för lite slipmedel.... Tar tacksam emot förslag..
Prova med Autosol och samtidigt spraya med vatten. Använd en polermaskin. Det har funkat för mig.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.544
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Man fixar ju sånt i godan ro hemma varför släpa med sej en icke uppdaterad tomtom useless. Samma med det gpsprogrammet i plattan eller mobilen, man kan ju inte ha ett program som behöver vara online hela tiden när man rör sig i trakter med dålig eller ingen mottagning, eftersom du kan svara nu antar jag att du har kontakt och kan fixa allt, du är ju en van rutinerad resenär?
gammal hederlig turtle vax var det mycket slip medel i fungerar bra mot repor på plast.
Du får nog läsa mitt inlägg än en gång om varför jag inte hade internet uppkoppling innan du svarar.. .:rolleyes:. ;)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.719
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Colgate, dvs riktig pasta. Kanske Autosol först. Använd tummen! F.ö. tvättar jag aldrig plexirutorna, bara spolar rent med vatten, så behöver jag inte polera så ofta
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
627
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Du får nog läsa mitt inlägg än en gång om varför jag inte hade internet uppkoppling innan du svarar.. .:rolleyes:. ;)
Uppdateringar sköter man i sverige innan resan hör ju till de viktigaste förberedelserna Skulle aldrig köra någonstans utan att ha det fixat, har man en codriver med papperskarta går det men ensam aldrig. t.o.m maps går att förladda begränsade områden så man inte alltid måste vara online. Jag provar i hemmiljö att lägga ut en lång kurs sen låter jag programmet provköra den i hög fart då vet jag att alla data finns. Finns flera program som waze som måste vara online såna ska man inte ha. eller man kan ha två som går samtidigt. Jag skulle uppdatera tomtom och köra den bredvid den andra du har så kan man vara säker på att inte köra fel , vilket har hänt men jag stannar och vänder när jag anar att det är fel. Men har haft tur som en tokig några gånger.
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
189
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Uppdateringar sköter man i sverige innan resan hör ju till de viktigaste förberedelserna Skulle aldrig köra någonstans utan att ha det fixat, har man en codriver med papperskarta går det men ensam aldrig. t.o.m maps går att förladda begränsade områden så man inte alltid måste vara online. Jag provar i hemmiljö att lägga ut en lång kurs sen låter jag programmet provköra den i hög fart då vet jag att alla data finns. Finns flera program som waze som måste vara online såna ska man inte ha. eller man kan ha två som går samtidigt. Jag skulle uppdatera tomtom och köra den bredvid den andra du har så kan man vara säker på att inte köra fel , vilket har hänt men jag stannar och vänder när jag anar att det är fel. Men har haft tur som en tokig några gånger.
Det fungerar ju bara om man har internet och det var just det han inte hade, ladda upp kartor i all ära men likväl måste enheten ha uppkopling för att veta vart den är och har man inte uppkopling spelar det ingen roll om kartorna är uppdaterade eller inte.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
627
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Man använder ju inte internet till gps det är ju en särskild mottagare som sitter i alla telefoner och de flesta surfplattor.
Det är bara de programmen som använder uppkopplad internet för att ständigt tanka ner nya kartor vartefter man kör, maps är ett sånt men det går att förladda en del. tomtom laddar man ju ner kartorna vid uppdateringen och har nya kartor i gps eller telefon Det man missar utan internet är trafikinformation om olyckor osv. Var man befinner sej kommer ju från data från ett antal sateliter runt jorden.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
537
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
På tal om repiga rutor ! Fast här finns väl en annan sak att tänka på.. under din resa.... just internet o telefonkontakt.... Du lämnar väl ibland Eu, eller? Men du har ju åkt många gånger så det har du säkert koll på hur man löser.
Repiga rutor? För några år sedan köpte jag i en fyndlåda en fransk flaska..med ett medel just för att polera " plexiglas" det var väldigt bra.... men har ingen aning om vad det hette... så mitt tips är att kolla upp produkter som utger sig för att vara just till det.... polera " plexiglas " i varje fall börja där...o se vad det ger?
 
Toppen