• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Reparera taklucka-hjälp med att identifiera den befintliga

Rullo

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
35675
Medlemskap
2024
Har en trögvevad taklucka enligt bild (husbilen är en Tec-590, 2008)
Tacksam för hjälp med att identifiera märket på den och om det är möjligt att komma åt mekanismen för eventuell reparation.
IMG_0069.jpeg
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.018
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Har en trögvevad taklucka enligt bild (husbilen är en Tec-590, 2008)
Tacksam för hjälp med att identifiera märket på den och om det är möjligt att komma åt mekanismen för eventuell reparation.
Visa bilaga 235598
Sargen men nät och mörkläggning är bara att dra neråt. Sitter med 4 pluppar. Kan räcka att ta ner och smörja mekanism och vev/vire.

Annars byta till en heki lucka. Även jag har en TEC 2008. Den i alkoven är med vev som din sen har jag 2 heki luckor...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.169
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sargen men nät och mörkläggning är bara att dra neråt. Sitter med 4 pluppar. Kan räcka att ta ner och smörja mekanism och vev/vire.

Annars byta till en heki lucka. Även jag har en TEC 2008. Den i alkoven är med vev som din sen har jag 2 heki luckor...
Att byta en lucka med vev mot en Heki utan, är väl att byta ner sig ordentligt.;)
 

Rullo

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
35675
Medlemskap
2024
Sargen men nät och mörkläggning är bara att dra neråt. Sitter med 4 pluppar. Kan räcka att ta ner och smörja mekanism och vev/vire.

Annars byta till en heki lucka. Även jag har en TEC 2008. Den i alkoven är med vev som din sen har jag 2 heki luckor...
Toppen! Har prövat att ”dra” lite i grejorna men vågade inte ta i ordentligt. Innebär det den delen där veven sitter monterad stannar kvar i position?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.018
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Toppen! Har prövat att ”dra” lite i grejorna men vågade inte ta i ordentligt. Innebär det den delen där veven sitter monterad stannar kvar i position?
Pluppar sitter ca 3 cm från hörnen. En gummiklädd kula. Ta ett hörn i taget så kommer den lättare. Veven sitter fast i sargen och följer snällt med. Finns inga fjädrar så inget händer med vevmekanismen det är bara 2 st. Vire och en vev.

Pluppar smörjs gärna med lite silikon spray vid montering när du är klar


Kolla runt lite på dessa. Finns olika modeller. Vev och vire kan finnas som reservdel. Men pyssligt att byta.
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
217
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Om det är just den här du behöver till din lucka vet jag inte, men som sagt finns som reservdel. Har du tur så sitter det fortfarande en lite klisterlapp på plastluckan som visar vilken lucka du har
Lite pyssligt att byta men inte speciellt svårt, går att byta utan att ta bort ramen från bilen, är du inte för stor så går det att byta den inifrån.
Jag gjorde det på våran.
 

Bilagor

  • E43D41F5-9BA4-44F4-9C3E-B3FC22A829FF.jpeg
    E43D41F5-9BA4-44F4-9C3E-B3FC22A829FF.jpeg
    1 MB · Visningar: 15

Rullo

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
35675
Medlemskap
2024
Tack för tips och bilder, nu har jag ett bra underlag att gå vidare med. Del av exempelvis etiketten på själva luckan är synlig och med bilden går den ju nu att översätta så att säga.
 
Toppen