• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reparera Insektsdörr till plåtis

HasseRoth

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
3840
Medlemskap
2024
Ikväll pajade insektsdörren till min pössl. Det svarta snöret gick av och har tagit bort hela kassetter och tänkt försöka laga den, men blir inte klok på hur det funkar. Någon som har lyckats byta snöre och kan förklara hur man gör
 

Jan Eric Johansson

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Växjö
HBK-Nr
3218
Medlemskap
2025
Jag har bytt snörena på min myggdörr 2 gånger det är lite pill men det går bra.
När du delar på den så ser du rätt snart hur den fungerar. På min myggdörr så går 3 linor uppåt och 3 linor neråt. Jag tror att det ser det när du delar på den. Men byt alla det är mitt tips när du ändå delar på den.
Lycka till.
 

HasseRoth

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
3840
Medlemskap
2024
Tack för info, men var det på en plåtis du kutade, denna konstruktionen är mer komplicerad än till en skjutdörr till en vanlig husbil
 
B

Bengt & Gunni

Guest
Jag har bytt linor på våran plåtis.Man måste montera bort hela enheten för att komma åt att byta linor.Lättast är att använda den gamla linan till att dra igenom den nya.Den lina som gått av är lite svårare men det går med lite tålamod.När enheten har återmonterats får man spänna linändarna tills allt löper fint.Svårast är att hitta bra linor.Bytte själv för ett år sedan och använde då en lina med ett spunnet ytterhölje.Det var nog inget bra val för nu har ytterhöljet gett upp och jag måste byta igen.Det ska nog vara en homogen lina som tål nötning.Som mycket annat på våra husbilar är nog konstruktionen av myggdörren inte den bästa.
Bengt
 

HasseRoth

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
3840
Medlemskap
2024
Hej, tack för ditt svar, problemet för min del är att snöret är till stora delar redan utdraget ur konstruktionen och har ingen aning om hur det ska sitta, du har ingen skiss eller något som kan beskriva dragningen av snöret?
 
B

Bengt & Gunni

Guest
Har tyvärr ingen beskrivning på det.Kommer heller inte ihåg exakt hur dom går.Jag ska byta på våran,men det blir nog tidigast om 14 dar eftersom vi är ute på tur.Om du inte har fått ordning på det innan dess kan jag göra en skiss då.
Bengt
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Beste snor er den typen som benyttes på persienner. Og det er viktig å få lik stramming på alle snorer, en slakk snor og slitasjen øker på alle snorene.
 

Klaus Möhrpahl

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
20083
Medlemskap
2025
Är d en Cartago du har?? Vi måste också reparera vår myggdörr, hur tog du isär den var det komplicerat? Måste man skruva ner eller kan man separera/dela på den på något sätt ???Tacksam för svar... mvh/Klaus
 

Rune Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
19579
Medlemskap
2024
Nu är det dax att byta linorna till insektsnätet på min Globecar (plåtis).
Jag har förstått att det 1,5 mm spunnen lina är det som gäller.
Min specifika fråga är: Var kan jag hitta den rätta linan av bra kvalitet?
Jag har kollat på Biltemas - duger den?
 

Jan Eric Johansson

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Växjö
HBK-Nr
3218
Medlemskap
2025
Hej.
Har du ingen i din närhet som säljer/tillverkar markiser till hus.
Dom brukar ha olika tjocklekar på linor som har bra kvalitet.
Lycka till.
 
Toppen