• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rep.av kylskåp och värme.

F

F.d. 53000

Guest
Hej är det ingen som reparerar sina husbilar själva ,då menar jag kylskåp ,värmeanläggning och dylikt .

För 3 år sedan så gick kylskåpet sönder ,då köpte jag nytt förstod inte annat,sen har jag lärt mig hur lätt det är att laga kylskåp,både när 230 ,12volt och gasol krånglar det finns ju reservdelar till nästan allt tror jag ialla fall:wideeyed:
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Rep.av kylskåp och värme.

Det är det säkert men det kanske inte är samma fel på ett kylskåp eller samma märke det är klart man försöker laga så mycket man kan sen kanske det är så att man kanske inte vill laga allt själv (har själv en fruktansvärd respekt för gasol) om man inte är säker på vad man gör å kanske aldrig vaknar mer på grund av bristfällig kunskap om kanske gasol?!
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Rep.av kylskåp och värme.

"Trösta dig, Knyttet!"
Än så länge har jag, under 5 års husbilsägande, lyckats klara mig från vildare
reparationer. Tills idag har jag:

1 gång demonterat och rullat kylskåpet på marken för att bli av med "låsbubblor".
"städat" kylskåpets gasbrännare från sot och kolbollar.
bytt dränkbara H2O-pumpen.
2(!) gånger bytt bodelsbatteri
ersatt bakersta ramtvärbalken (bortrostad)
stödsvetsat stödbenen
Ersatt många träskruv i bodelen med skruv å mutter.

som synes inga större saker men det finns tydligen alltid saker att åtgärda.
Precis som i ett vanligt hus och till detta kommer ju bilen.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.562
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Rep.av kylskåp och värme.

Jag skall fixa varmvattenberedaren när jag tar fram bilenDet är en Truma boiler nr 2. Hade stora problem att få tag i reservdelar. Men hittade dom till slut i Tyskland. Problemet är att 50mbar tillverkas inte mer av Truma. Kretskortet som satt i var inte det rätta så man vet inte om det är fler saker som har gått sönder. Men jag skall byta ut termostaten. brännaren, kretskortet och gasolventilen. så då har jag bytt ut det mesta. Men jag har en otrolig respekt för gasol men hittade ingen som var villig att fixa den. Men det blir till att byta ut delarna och sedan provtrycka den så det skall nog gå bra.
Ha det
 
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Rep.av kylskåp och värme.

Det är inte farligt att jobba med gasol,när man skruvat isär gasol kopplingar så använder jag alltid såpvatten och då ser man med en gång om det läcker,det är ingen fara bara man är försiktig,men man kan ju alltid provtrycka om man är osäker
 
Toppen