• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renovera dusch/toalett

daniel1143

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Helsingborg
Hejsan
Har köpt mig ett riktigt renoveringsobjekt som jag håller på att fixa, har hittat fukt och rötskador baktill som jag har rensat bort, min fråga är vilket material ska man använda för att man ska kunna duscha där inne igen, har någon här någon förslag
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.590
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
En lämplig skiva (behöver inte vara vattenfast se instrukrioner för tätskitet), som du lägger tätskikt på, samma som i ett hus.
Limma sedan en våtrumsmatta på ytskiktet.

Jag använde fibercementskivor i min renovering. (vikten spelar ingen roll för min bil)

1726211709679.png
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.169
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hejsan
Har köpt mig ett riktigt renoveringsobjekt som jag håller på att fixa, har hittat fukt och rötskador baktill som jag har rensat bort, min fråga är vilket material ska man använda för att man ska kunna duscha där inne igen, har någon här någon förslag
Sök på FIBO våtrumsskivor.
 

Stefanjo

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40921
Medlemskap
2024
Tittade på en Nordic i Lidköping idag. En husbil för 2 miljoner. Duschen var klädd med våtrumsmatta på golv och väggar. Såg väldigt bra och gediget ut.
 

Vittåker

HBK Intresserad
Inlägg
23
Kommun
Hässleholm
Hejsan
Har köpt mig ett riktigt renoveringsobjekt som jag håller på att fixa, har hittat fukt och rötskador baktill som jag har rensat bort, min fråga är vilket material ska man använda för att man ska kunna duscha där inne igen, har någon här någon förslag
Våtrumsmatta som svetsas av proffs vore idealet. Väggmattan limmar och sveper de runt så skarven hamnar över dörren.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
I min 37år gamla cosmos är duschen byggd helt i glasfiber så inga problem med fukt, men det skulle ju verka mer ombonat med någon sorts våtrumstapet. Jo det var det man använde på 70-talet ovanpå gipsen i husen på den tiden. Höll inte länge rena fusket men billigt.
 

Vittåker

HBK Intresserad
Inlägg
23
Kommun
Hässleholm
I min 37år gamla cosmos är duschen byggd helt i glasfiber så inga problem med fukt, men det skulle ju verka mer ombonat med någon sorts våtrumstapet. Jo det var det man använde på 70-talet ovanpå gipsen i husen på den tiden. Höll inte länge rena fusket men billigt.
Våtrumsmattor används fortfarande i nybyggda villor, det är varken fusk eller billigt. Kakel och klinkermodet har dock tagit över mer och mer. På 70-talet drogs vattenledningarna upp genom golvet bakom badkaret, men när sedan folk kastade ut badkaret och satte in en duschblandare så fick man läckage genom röranslutningarna i golvet. Idag finns inga anslutningar genom golvet förutom avloppet.
 
Toppen