• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renovera avloppsrör

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Hej

Årets semester bjöd naturligtvis på överraskningar. Inget annat var att vänta då man kör en gammal Hymer 94:a
Denna gång var det avloppssystemet som har börjat läcka gråvatten.
Systemet är uppbyggt med hårda, raka 28 mm rör samt en massa 90 graders kopplingar (ca 15 st). Allt förefaller vara av märket "REICH".
I stort sett samtliga 90 graders kopplingar hade spruckit varav läckage.

Vad tror ni blir bäst?
1/
Köpa nya 90 graders kopplingar (trots att systemet uppenbart är skört)

2/
Slänga ut det gamla systemet och byt till modernare spiralslang. (här är jag lite rädd om det blir problem med anslutningar till befintlig utrustning, dusch, vask etc.

Kommentarer tas tacksamt emot.

Mvh Peter
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Skulle passa mig för slang. Pga att får du läckage på den så är det svårare att hitta Samt har rören hållit i nästa 25 så är det på tiden att byta allt åldras och slits. Sen tror jag det är svårare att få till fallet på slang.
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Rör tycker jag. Slang är det lätt att få gällivarehäng på, och då problem med lutningen till gråvattentanken Håller säkert 25 år till.
Mvh
Matti
 

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Johan&Marie, Matti !!
Stort tack för era svar. Att svaren dessutom är ganska samstämmiga gör ju saken busenkel.

Jag kör vidare på rör och beställer nya 90 gradare!!!

Mvh Peter

ps
nu återstår utmaningen att komma åt och byta det som behövs under dusch/toalett golvet.
 
F

F.d. 22252

Guest
Tror att en spiral som jag har och som är original sen-89 kan vara bättre även om den kanske hänger lite men det går ju att fästa upp, tror den tål is bättre än rör eftersom den kan flexa en del. Svårt att få ut allt vatten på hösten, jag brukar öppna allt som går och köra så att vatten som samlas kan rinna bort. Sen kan det ju bli mycket jobb på trånga ställen med rör slangen är ju bara att trä och så mycket skarvar som kan läcka blir det inte heller. Bauhaus brukar ha en massa olika slangar och kopplingar och slangen säljs per decimeter.
 

Familjen-linder

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
26284
Medlemskap
2023
Man kan ju även lägga slangen i ett rör för att slippa "gällivarehäng" Så har jag gjort tidigare. Men att det har hållt i 25år tyder ju på bra saker från början.
 
Toppen