• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rengöring av gråvattentank

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Hur kommer åt insidan på gråvattentanken? Vi har en servicelucka på färskvattentanken, men ingen på gråvattentanken.
Modell Knaus Sky Ti
Jag har ingen kännedom om olika gråvattentankar, men om du inte har ngn lucka ner i tanken så bör du sätta dit en.
Googla på ”inspektionslucka” så får du upp ett flertal olika förslag för några hundra kronor.
På vår segelbåt hade vi inte möjlighet att inspektera dieseltankens insida (efter bakterier). Vi satte därför på en rostfri lucka på denna plasttank. Vid hård segling låg denna lucka under dieselnivån i tanken utan minsta läckage.
Vi seglade på heltid i 18 år!
Så i husbil torde det inte vara några problem att montera en lucka på gråvattentankens ovansida.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
524
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Hur kommer åt insidan på gråvattentanken? Vi har en servicelucka på färskvattentanken, men ingen på gråvattentanken.
Modell Knaus Sky Ti
Vet ej hur det är på just er modell, men har du ingen lucka uppifrån (inifrån bilen)- då är det rätt vanligt att den nås underifrån.
Man får helt enkelt krypa in under bilen.

Edit: Ber om ursäkt, då samma svar redan finns ovan - av någon anledning så dök de inte upp förrän jag postade mitt svar
 
Toppen