• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rengöra bodelschassit

PKo54

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Svenljunga
HBK-Nr
28273
Medlemskap
2023
Efter att ha hyrt husbil i några år köpte vi 2019 en begagnad. När vi ställde av den sent 2019 tvättade jag den med avfettning. Den står i ett kallgarage. Nu i januari var jag och kollade status i husbilen och upptäckte ”rinn märken” lite överallt på bilen. Gned av det med bl. a avfettningsmedel men det syns, om än lite, fortfarande. Bilden visar hur det såg ut innan jag gned av det med avfettningsmedel.

Vilka produkter och poler verktyg rekommenderas för att få bra, blank yta på bodels chassit?
 

Bilagor

  • IMG_20200122_110913.jpg
    IMG_20200122_110913.jpg
    1,2 MB · Visningar: 232

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Till att börja med, använd aldrig petroleumbaserade avfettningsmedel eftersom dom kan påverka lister & tätningar. Behöver man avfetta så är ett alkaliskt avfettningsmedel att föredra. Tvätta med ABNET & hjälper inte detta polera med ett milt polermedel helst ett som innehåller vax. Lycka till.
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Den här har jag använt med gott resultat


Finns även

 
F

F.d. 940

Guest
Efter att ha hyrt husbil i några år köpte vi 2019 en begagnad. När vi ställde av den sent 2019 tvättade jag den med avfettning. Den står i ett kallgarage. Nu i januari var jag och kollade status i husbilen och upptäckte ”rinn märken” lite överallt på bilen. Gned av det med bl. a avfettningsmedel men det syns, om än lite, fortfarande. Bilden visar hur det såg ut innan jag gned av det med avfettningsmedel.

Vilka produkter och poler verktyg rekommenderas för att få bra, blank yta på bodels chassit?

Tvättade du även taket med avfettning.
 

BengtCassman

HBK Medlem
Inlägg
230
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2098
Medlemskap
2024
Ett STORT problem som jag har är precis som trådskaparens bild visar,Den matta Gelcoat plastytan som de flesta husbilar oavsett fabrikat får som är i princip omöjlig att få en varaktigt glans på efter polering
Glansen varar endast typ några veckor i solen !
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
För att undvika ränder vid tvättning börja att tvätta husbilen nerifrån.
Används endast såpa (grön eller gul) så slipper man vaxa.
 

PKo54

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Svenljunga
HBK-Nr
28273
Medlemskap
2023
Tvättade du även taket med avfettning.
Nej, sprayade avfettning runt om, undvek fönster, ventiler etc. Kan ha kommit något avfettning upp på taket. Gjorde det i tvätthall för lastbilar.
Det tvättas aldrig mer med avfettning utan tar till mig tipsen i denna tråden. Ska göra ett grundligt förarbete när bilen hämtas ut om ett par veckor.
 
Toppen