• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Renault

F

F.d. 16804

Guest
Hej
Jag är tacksam om någon kunde svara om ni är nöjda med bilar byggda på Renault.
Det skrivs mest om Fiat och Ford. (det är kanske ett bra tecken)

Frank Ekman

FD HBK Medlem
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Renault

:yes: Hej :yes:

Kan bara tala för mig själv ( naturligtvis ). Jag / vi är väldigt nöjda med vår Renualt. Det är en dci 150 - 07. Det är en motor som räcker mer än väl till. Både på låga hastigheter samt motorvägs hastigheter. Har lyckats köra den 4000 mil nu på 1 år. Aldrig några problem med bilen som sådan. Att jag sedan lyckats strula till det har ju inte med bilen att göra.
Har varit inne på garanti rep/justering. Men det är sådant man måste räkna med. Firman (Husbilslandet) har ställt upp till fullo och sett till att jag som kund är nöjd.
Kan bara ge bra kretik för Renault för vår del.

/ Frank

F

F.d. 3581

Guest

Hej, seperart.

Vi är inne på vårt andra Renaultchassi och kan bara ge gott betyg åt Renault.

Den första var en -06 med 3.0 liters motorn, som rullade 4.300 mil.
Vi ägde den from nov -06 till mitten april -08, och den blev plågad på många alppass i Schweiz o Österrike.
Det var överhuvudtaget absolut inga fel under den tiden på Renaultdelen.
Däremot många barnsjukdomar på bodelen.

Vår andra som levererades ny - 08 mitten av april, har nu rullat nästan 400 mil utan chassiefel.
Den har dock den nyare mindre motern på 2.5 liter, som inte känns slöare, men möjligen något sämre segdragning.
Däremot betydligt tystare än -06:an.

Vi ägde två bilar med Fiatchassi innan och det är stor skillnad minst sagt.
Jag har skrivit om dessa tidigare så jag går inte in på det här o nu.

Mvh
Dag

Sloth

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2025

Motorerna i Renault tillverkas väl av Nissan?
Eller är jag helt uppe på läktarn?

/Åke

Frank Ekman

FD HBK Medlem
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024

Om jag inte har helt fel så var det tidigare 3,0 liter motorer 140 Hkr som var tillverkad av Nissan. Nu den 150 (146) Hkr är Renaults egen den ligger på 2,5 liter.
/ Frank

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025

Motorerna tillverkas av Nissan. 3.0 liters motorn som inte finns idag är en mycket omtyckt motor med lite problem, har sålts till många taxibolag. Den motorn har enligt uppgift kamkedja.

/Kenneth/

F

F.d. 3581

Guest

Hundvakten
Böt du inget i framvagnen????????????

Kan ha fel;)
Jo, på den Blåa Adria Van som vi ägde innan Adria Vision på Renault.

Det var en gummibussning som lossnade så det blev metall mot metall på Fiaten.
Det klonkade när man gasade ....
ds

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Man blir lätt det när allt är problemfritt.

Konstigt att man fortfarande har Volvo. Vår V50 blev lagad för ca hundra tusen på tre år.
Jag lovar att listan blev lång.

F

F.d. 29783

Guest

Hej hopp.........

Vi har en Miller -07 med Renault chassi och 3,0 motorn. Efter ca 600 mil är jag mer än nöjd med motorn, går att segdra ned till 1700rpm på sexan och varvar 2000rpm i hundra km/t. Kan uppfattas lite "rå" i gången men inget som stör.
Det märks att det är en "riktig" motor som man inte sliter ut i första taget, betänk att husbilar är tunga så chassi och motor får gå "maxlast" från första milen. Vår förbrukning ligger på 1,1 liter per mil vid blandad körning (följer trafikrytmen, inte sakta). 3,0 motorn har kamkedja, övriga vet jag ej.

Kort sagt, rekomenderas. :)

MVH//Jerry

Gun & Claes

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
755
Medlemskap
2025

Hej

Vår Renault 3,0 2006 går utmärkt. Har inget att klaga på hittills. Det enda som krånglat är farthållaren, med det fixade Volvo på garantin.

Imorgon börjar vi semestern med resa mot Kroatien

Claes

F

F.d. 16804

Guest

Tack för svaret vi åker till Kroatien(Split)nästa Lördag

F

F.d. 279

Guest

Hej, har en Knaus C liner som nu gått 2.300 mil. Renault bilen som den är byggd på är det absolut inget fel på, jag har också chippat den vilket gett ett betydligt högre vridmoment vilket gjort bilen rejält pigg. Nu var den med 3,0 motorn inte speciellt slö tidigare, men det är alltid trevligt med mer kraft och dessutom har jag sänkt förbrukningen från ungefär 1,2 i snitt till ungefär 1,0 - 1,1 just nu. Lite rå i gången kanske men den känns som den kommer att hålla för många år.

Förutom smått och gott i bodelen som vanligt med de flesta husbilar så har jag varit missnöjd med ljudnivån. Därför har vi isolerat med mattor invändigt och jag kommer att isolera torpedväggen ytterligare under juli.

Bästa hälsningar

Hans

Toppen