• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Renault - Fiat

Bergodh

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Funderar på annan husbil. Intresserad av Fiat nyare än -07 p.g.a motor och växellåda men funderar på om Renaultchassi kan vara något alternativ men vet inget om Renault motorerna.
Någon som har tips om Renaults motorer och växellådor?
Bränsleekonomi?
Servicekonstnader ?
När olika motorer kom?
m.m.
MVH

P-O

ÄLG1

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Renault - Fiat

Jag hadde vald Ford,men inte många bygger på dom.
Hymer - Sunlight - Challenger med flera,men nu inte
många.

Brenslesnåla - personvagnscomfort - kvalitè - driftsekerhet,
ock så vinner dom ständigt "van of the year" konkurensen!

Våran är 6 år nu.Inte kostad en krona i reparasjoner!!

Obs!!!
Men det MÅSTE vara dom nyare modellerna efter -07!!
Dom äldre var det si som så med kvalitèn.

Ottar

B

Bengt & Gunni

Guest

Hej! Vi har en Renault 2007 med 146 hkr.Vi har kört 7000 mil utan några problem.Det enda som hänt är ett trasigt glödstift.I sverige brukar vi ha en förbrukning på 0, 93L/mil utomlands något lägre.Enda nackdelen är att motorn har kamrem.Det blir en utgift var femte år.Även växelådan har skött sig fint, bra utväxling även på backväxeln.Bra servicenät hos Volvo_Om vi skulle byta till en ny bil idag skulle jag absolut kolla på någon som bygger på nya Renaulten .
//Bengt

Cittran

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1365
Medlemskap
2025

Hej!
Vi har haft en Dethleffs RT, som är byggd på Renault, under fem år (2008-2013). Vi var mycket nöjda med den, tyst motor, bra dragkraft, bra växellåda med lagom steg mellan växlarna. Servicen sköts via Volvo-serviceverkstäderna, som finns nästan överallt. På 2008-an var det kamremsbyte var 6:e år eller 16 000 mil. När vi bytte 2013 fanns inte den planlösning vi önskade med Renault-alternativ, annars hade det gärna blivit det. Under de fem åren och 5 400 milen hade vi inget som krånglade utan det var bara den årliga servicen. Nu blev det en Fiat men jag upplever att det var bättre kraft i Renaults 146 hk än i Fiats 150. Utväxlingen på sexan var också annorlunda, lägre varv vid t.ex 90 km/tim. Utifrån våra erfarenheter så kan vi rekommendera Renault men Fiaten är helt OK hittills.
Lennart

Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
4757
Medlemskap
2026

Hej!
Skillnaden mellan Fiat 2,3 150hk rem och Renault 2,3 150 kamkedja 2013 nya med långa lampor fram. Fiat måste vara 3,0 för att få kedja.

Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest

Vi har en Weinsberg 2005 på Renault Master chassie med 114 hk motor (dci120). Den har gått utan problem under de 6 år vi haft den. Kamremsbyte efter 5 år kostar ca en 5000ing.

Vi kör den på 0,97 l/mil mätt över året - delintegrerad 3,5 ton, brukar hålla 95 km/tim på motorväg (chipstrimmad till 125 hk för bättre vridmoment).

Ett känt fel på Renault Master 2005 (vet inte vilka andra årsmodeller som är drabbade) är dåliga spindelleder. Våra håller fortfarandet men vid besikningarna de senaste 2 åren har man påpekat begynnande glapp. Lär kosta en slant att byta, sägs det.

F

F.d. 50069

Guest

Vi fick ombesiktning på våran Renault 07a...totalt slut i nedre kulbultarna, efter 1200 mil.
Efter en massa tjat på Rejmes (volvo) i Linköping så tog de in bilen för kontroll och ev. Rep!!!!!
Vi fick ett samtal från Volvo efter bara ett par timmar. "Nu är tvåorna släckta på bilprovningen här i Linköping.
Så ingen repration där inte, jag for hem till Bilprovningen i Mjölby och visade bes.pappren och de körde in bilen i hallen en gång till och visade glappet för mig.
Så var det med mitt förtroende för Rejmes i Linköping + Deras polare på Bilprovningen i samma stad.

Jag bytte bort bilen inom en vecka......

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Tror alla transportbilar ni nämner har tillräckligt bra kvalitet för att duga som husbilsunderrede. Blir ju inte många mil som husbil och de går oftast enbart på sommaren. Har kört en Renault transportbil en del och på den rasade växellådan vid 30000mil. Kört mercedes Sprinter med skåp och den rasade kopplingen på vid ca 30000mil. Båda bilarna har gått med mycket överlast och rullar fortfarande samt närmar sig 35- resp. 40000mil. Tror inte det är många husbilar som går så långt under sin livstid.

gnillib65

HBK Medlem
Kommun
SVEDALA
HBK-Nr
11353
Medlemskap
2024

Vi har en Burstner Delfin byggd på Renault från 2006. Den har en 3.0 liters motor med kammkjedja på 136 hk, så det verkar skilja lite på Renaults motorer. Våren har gått 7000 mil perfekt och drar ca 1,05 liter/milen. Renault är ju också vanligare än Fiat i Sverige vilket medför enklare service och mycket begagnade reservdelar. Är alltså helt nöjd.

P

Peter Pettersson

Guest

Vi har en Burstner Delfin byggd på Renault från 2006. Den har en 3.0 liters motor med kammkjedja på 136 hk, så det verkar skilja lite på Renaults motorer. Våren har gått 7000 mil perfekt och drar ca 1,05 liter/milen. Renault är ju också vanligare än Fiat i Sverige vilket medför enklare service och mycket begagnade reservdelar. Är alltså helt nöjd.
Har likadan motor fast Knaus 650 . Otroligt stark motor.

Hobbyloj

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024

Jag hadde vald Ford,men inte många bygger på dom.
Hymer - Sunlight - Challenger med flera,men nu inte
många.

Brenslesnåla - personvagnscomfort - kvalitè - driftsekerhet,
ock så vinner dom ständigt "van of the year" konkurensen!

Våran är 6 år nu.Inte kostad en krona i reparasjoner!!

Obs!!!
Men det MÅSTE vara dom nyare modellerna efter -07!!
Dom äldre var det si som så med kvalitèn.

Ottar

Ytterligare en fördel med Ford är att de har kamkedja. Tyvärr vet jag inget om efterfrågat fabrikat. Har numera Fiat med kamrem tyvärr. Har 7års god erfaren av Ford Transit -06.

Toppen